Kannattaako Ove,mitä kokemuksia hyvässä ja pahassa?
Kommentit (29)
Hyvin kannatti, 40€/ kk pois lopullisesta eläkkeestä ei ole maata kaatanut köyhälläkään.
Mulla ei kannata. Olen tehnyt laskelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Saa elää lähes 90-vuotiaaksi ennen kuin sen ottamisesta jää taloudellisesti tappiolle.
Jos on jo lähtökohtaisesti pieni eläke, niin rohkeaa ottaa OVE. Jos keskipalkka n. 3 600, niin ei keskim vanhuuseläkekään voi olla Iso, 1400 euroa? Ja siitä vielä OVE leikkasi pois koko loppueliniäksi.
Jos on keskimääräistä isompi eläke, niin silloin toki kannattaa ja vaikka sijoittaa OVE pörssiin ja hankkia sitä kautta lisätuloja vanhuuseläkkeelle. Luulenpa, että moni ei ole ihan näin pitkälle miettinyt, jos pankkien kyselyissä jo 100 euron menojen lisäys kuukaudessa saa keskivertopalkansaajan talouden sekaisin?
Komppaan tätä, jos on tulossa iso eläke, niin varmaan on ihan hyvä mutta pienen eläkkeen kohdalla kyllä harkitsisin. Itse otin 25% Oven, kun aikaa alimpaan eläkeikään oli n.10kk ja tiputin työajan 60prosenttiin. Jälkikäteen kyllä hiukan harmittelin, kun pienestä eläkkeestä vielä leikattiin pala pois . 100e pienestä eläkkeestä pois on paljon.
Itse hain. Tasasi mukavasti määräaikaisen opettajan tuloja.
Nyt olen jo täyseläkkeellä, mutta jatkan edelleen noita määräaikaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Liikkeellä väärää tietoa ovesta av.lla, olkaahan tarkkana.
Mitä väärää tietoa?
Ilman muuta otin heti kun sain, pitkään ollut täysin ilman tuloja. Mitään kannatuslaskelmia en tehnyt. Vähän ottais pattiin jos kuoliskin ennen kuin täyttää 65 eikä saisi ollenkaan nauttia eläkkeestä ;-)
Minusta kannattaa. Oma eläke on keskitasoa, OVE 50 %. Sijoitan yli jäävän rahan osinko-osakkeisiin. Osingot on mukava lisä eläkkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Saa elää lähes 90-vuotiaaksi ennen kuin sen ottamisesta jää taloudellisesti tappiolle.
Jos on jo lähtökohtaisesti pieni eläke, niin rohkeaa ottaa OVE. Jos keskipalkka n. 3 600, niin ei keskim vanhuuseläkekään voi olla Iso, 1400 euroa? Ja siitä vielä OVE leikkasi pois koko loppueliniäksi.
Jos on keskimääräistä isompi eläke, niin silloin toki kannattaa ja vaikka sijoittaa OVE pörssiin ja hankkia sitä kautta lisätuloja vanhuuseläkkeelle. Luulenpa, että moni ei ole ihan näin pitkälle miettinyt, jos pankkien kyselyissä jo 100 euron menojen lisäys kuukaudessa saa keskivertopalkansaajan talouden sekaisin?
" Jos on jo lähtökohtaisesti pieni eläke, niin rohkeaa ottaa OVE. Jos keskipalkka n. 3 600, niin ei keskim vanhuuseläkekään voi olla Iso, 1400 euroa? Ja siitä vielä OVE leikkasi pois koko loppueliniäksi.
"
Ovesta en osaa sanoa, mutta tähän kommentoin. Minun palkkani oli aikanaan noin. 3800. Jäin eläkkeelle 65 v, kolme vuotta sitten ( eläkettä kerryttäneitä työvuosia n. 44 - äityiyslomat) Nettoelläke on nyt 2233.
Liikkeellä väärää tietoa ovesta av.lla, olkaahan tarkkana.