Liikenneministeri Lulu Ranne (ps): "Narvikin junayhteys on Suomelle elintärkeä", vaikka maksaakin yli 5 miljardia
Pohjoisnorjalaisesta Narvikin pikkukaupungista on tullut Suomen suuren kiinnostuksen kohde. Narvikin sataman kautta on laivattu Nato-sotilaita ja kalustoa sotaharjoituksiin Lappiin. Reittiä pidetään myös parhaana mahdollisuutena tavaraliikenteelle, jos konttilaivat eivät pääsisi Itämeren läpi.
Narvikin yhteys on Suomelle elintärkeä. Mutta se tietysti edellyttää, että niin tiestö kuin raideyhteydet sinne ovat nykyistä paremmassa kunnossa, sanoo liikenneministeri Lulu Ranne (ps.).
Kommentit (10)
Lulun pitäs ensin saada suomen raideleveys länsimaiseen standardiin pysyvästi. Vieläpä niin ettei sitä pysty hyödyntämään venäläiset mitenkään.
no kyllähän tuo parempi kohde ehdottomasti on kuin Turun tunnin juna.
Paitsi sotilaallisesti, niin taloudellisestikin kannattava tavoite. Vielä sitten se raideleveys samaksi kuin Euroopassa. Rauhantyötä parhaimmillaan Venäjä mielinen vihervasemmisto luonnollisesti vastustaa.
Rata on ollut jo pari vuotta valmis mutta sillä ei liikennöidä, koska hallitus panttaa 300000 euroa. Telinvaihtolaite on kaksi ja puoli vuotta ruostunut rajalla käyttämättömänä samaan aikaan kun ministeri horisee koko Suomen rataverkon muuttamisesta- ei tarvitse.
5.11.2022:
"Muuttuneeseen maailmantilanteeseen on reagoitu Tornio-Haaparanta-alueella, jossa tänä syksynä käyttöönotettu telinvaihtoraide mahdollistaa tavaraliikenteen sujuvamman liikenteen valtakunnan rajan yli.
Ennen muutosta rajalla oli vierekkäin Ruotsin ja Suomen raideleveyksillä olevat kiskot ja tavaraa jouduttiin rajalla siirtämään vaunujen välillä. Tässä uudessa ratkaisussa on läpimenevät kiskot, ja se on jotakin uutta, kertoo Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.
Tällaista ratkaisua ei ole ennen Tornion ja Haaparannan välillä ollut. Siinä voi kerrallaan käsitellä kuutisen vaunua, joiden raideleveydet voi vaihtaa samanaikaisesti.
Nummelinin mukaan uuden raideleveyden vaihtoratkaisu on samanlainen, jota Suomessa on käytetty etelän junalauttasatamissa."
Vierailija kirjoitti:
Rata on ollut jo pari vuotta valmis mutta sillä ei liikennöidä, koska hallitus panttaa 300000 euroa. Telinvaihtolaite on kaksi ja puoli vuotta ruostunut rajalla käyttämättömänä samaan aikaan kun ministeri horisee koko Suomen rataverkon muuttamisesta- ei tarvitse.
5.11.2022:
"Muuttuneeseen maailmantilanteeseen on reagoitu Tornio-Haaparanta-alueella, jossa tänä syksynä käyttöönotettu telinvaihtoraide mahdollistaa tavaraliikenteen sujuvamman liikenteen valtakunnan rajan yli.
Ennen muutosta rajalla oli vierekkäin Ruotsin ja Suomen raideleveyksillä olevat kiskot ja tavaraa jouduttiin rajalla siirtämään vaunujen välillä. Tässä uudessa ratkaisussa on läpimenevät kiskot, ja se on jotakin uutta, kertoo Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin
Eimuttaeinoin: Sanna rakensi jo Narvikin radan, mitä persulit eivät ole huomanneet.
Niin Suomesta tuli sitten Naton orjan. Yllättyneitä? Laitetaan veronmaksajat maksamaan kallis raideyhteys, jotta Naton sotaukot pääsevät nopeammin räiskimään. Jee.
Mistä rahat otetaan. Työttömyyskorvauksia maksetaan vain 4 miljardia ja niistä leikattiin jo lapsikorotukset.
Tässäkin voi persut hokea. Mutta kun Sanna...
Niin Sanna Marinin hallitus sai Narvikin junarata yhteyden.
Persut taas ei saa raideleveyttä länsimaiseen leveyteen millään. Pitää Sanna Marinin tulla se vielä tekemään ilmeisesti.
Sitten voi taas mölistä, mutta kun Sanna...
Taitanut lämpö sekoittaa pään. Ainoa junayhteys mitä tarvitaan on itään, se ei ole muuttunut eikä muutu.
Se on sodassa Suomen elämänlanka Amerikkaan ja Bretonniaan