siis matkaako noi lossit ja lautat saaristossa ympäri vuorokauden verovaroilla?
Kello 3:36:
Fintrafficin tieliikennekeskus ilmoitti, että osa Turun saariston lauttaliikenteestä on keskeytetty huonon sään vuoksi.
Ei helvata mitä rahan tuhlausta jos näin on...
Kommentit (94)
Se lossi on halvempi kuin verovaroin rakennettu silta. Kun saadaan rahaa, vaihtuu lossi tieksi. Mutta sitähän sinä et ymmärrä, koska olet tyhmä pikku trollipoika.
Totta kai. Sinne ei tarvitse olla korjaamassa tietä tai siltaa. Lautta/lossi on elinehto saaristoon.
Tottakai liikkuu. Miten muuten ihmiset liikkuuvat pois sieltä ja takas?
On niillä aikataulu, ja harvemmin ne yöllä ajavat, saaristossakaan.
Mutta joo, kalliiksihan ne tulevat. Täällä meilläpäin on kohkattu pitkään Hailuodon lauttayhteyden korvaamisesta pengertiellä (rakenteilla vihdoin), ja laskelmat kertoo, että tuo pengertie tulee pidemmän päälle paljon halvemmaksi kuin lauttaliikenne, varsinkin kun ne lautat pitäis kohta uusia.
Kyllä. Verovaroilla. Suomessa on paljon saaristoa. Autioinako ne tulisi pitää? Itänaapuri kiittää.
Paljonko sinä itse maksat tienkäytöstä?
Meillä on just tiekunta laittanut puomin yksityistielle, koska sen käyttö kasvoi kesän alussa hurjasti. Jos maksaa 50 e, puomi käydään avaamassa ja monen mökkimatka lyhenee 8 km. Jos ei maksa, saa käyttää valtion tietä ja kiertää.
Käytätkö sä verovaroilla ylläpidettäviä teitä ihan milloin sua huvittaa?
Onko mielestäsi sillat myöskin verorahojen haaskausta? Samaa asiaa nämä ajavat. Katsotaan vain kumpi tulee halvemmaksi, lossi vai silta.
Vierailija kirjoitti:
Se lossi on halvempi kuin verovaroin rakennettu silta. Kun saadaan rahaa, vaihtuu lossi tieksi. Mutta sitähän sinä et ymmärrä, koska olet tyhmä pikku trollipoika.
Joissain paikoin lossi on halvempi, joissain kalliimpi kuin silta. Esim Hailuodon pengertie siltoineen tulee maksamaan itsensä takaisin verrattuna lauttaliikenteeseen. Turun saaristossa on sitten eri olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Onko mielestäsi sillat myöskin verorahojen haaskausta? Samaa asiaa nämä ajavat. Katsotaan vain kumpi tulee halvemmaksi, lossi vai silta.
Pointtihan on siinä, että nuo liikennöi myös hiljaisuuden aikana klo 22-07.
Tiesithän, että lautattamatkat Helsingistä Tallinnaan maksetaan pääosin verovaroin yritystukien muodossa? Ja se summa on moninkertainen verrattuna lossien ylläpitoon.
Silta pengertienä olisi helppo rakentaa korvaamaan lossi useassa paikkaa.
Mutta suomen dinaarit on täysin loppu.
Siksi maa ei kehity.
Sen sijaan italia ja espanja saa infransa vip kuntoon eu rahalla ja suomihölmölän rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tiesithän, että lautattamatkat Helsingistä Tallinnaan maksetaan pääosin verovaroin yritystukien muodossa? Ja se summa on moninkertainen verrattuna lossien ylläpitoon.
Aika monta turhaa asiaa on verovaroista maksettua, mutta se että lossit ajelee keskellä yötä tyhjänä klo 00-06 välisenä aikana on hölmöläisen hommaa, eikä millään syyllä perusteltavissa. Jos myöhästyy viimeisestä lossista niin hopihopi omaan veneeseen ja kävelylle, tai sitten hotelliin yöksi. Jos sairastuu niin parempi kestää aamuun asti, tai ainakin miettiä että onko oma henki veronmaksajien kustantaman helikopterikyydin arvoinen, jne.
Noi lossithan on virallisesti maantien jatkeita. Turun saaristoon ei siltoja voi oikein rakentaa, koska se pilaa maiseman ja hankaloittaa veneilijöiden liikkumista (erit. purjeveneet). Lossit kuitenkin mahdollistaa sen, että useampi osa Suomesta voidaan pitää asuttuna ja ihmiset voi tienata elantoa sieltä käsin, kun mökkeilijät ja matkailijat ylläpitävät palveluja. Ja onhan saaristolla suuri merkitys virkistäytymissä ja lossit mahdollistaa sen, että veneettömät pääsee myös nauttimaan saaristosta.
Vierailija kirjoitti:
Onko mielestäsi sillat myöskin verorahojen haaskausta? Samaa asiaa nämä ajavat. Katsotaan vain kumpi tulee halvemmaksi, lossi vai silta.
Teiden ylläpitoon ihan verovarojen haaskausta! Pitäis olla tietullit kaikkialle.
Innolla odotan millaisen uudistuksen hallitus saa auton verotukseen.
Harvemmin ne öisin ajaa aikataulutettua reittiliikennettä, mutta niissä on päivystys esim. hätätilanteiden varalle. Vai miten muuten kuvittelit vaikka paloauton pääsevän yöllä saareen?
Vierailija kirjoitti:
Noi lossithan on virallisesti maantien jatkeita. Turun saaristoon ei siltoja voi oikein rakentaa, koska se pilaa maiseman ja hankaloittaa veneilijöiden liikkumista (erit. purjeveneet). Lossit kuitenkin mahdollistaa sen, että useampi osa Suomesta voidaan pitää asuttuna ja ihmiset voi tienata elantoa sieltä käsin, kun mökkeilijät ja matkailijat ylläpitävät palveluja. Ja onhan saaristolla suuri merkitys virkistäytymissä ja lossit mahdollistaa sen, että veneettömät pääsee myös nauttimaan saaristosta.
Nauttimaan punkeista klo 00-06 välisenä aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesithän, että lautattamatkat Helsingistä Tallinnaan maksetaan pääosin verovaroin yritystukien muodossa? Ja se summa on moninkertainen verrattuna lossien ylläpitoon.
Aika monta turhaa asiaa on verovaroista maksettua, mutta se että lossit ajelee keskellä yötä tyhjänä klo 00-06 välisenä aikana on hölmöläisen hommaa, eikä millään syyllä perusteltavissa. Jos myöhästyy viimeisestä lossista niin hopihopi omaan veneeseen ja kävelylle, tai sitten hotelliin yöksi. Jos sairastuu niin parempi kestää aamuun asti, tai ainakin miettiä että onko oma henki veronmaksajien kustantaman helikopterikyydin arvoinen, jne.
Ei ne öisin aja aikataulutettua liikennettä. Niillä on yöpäivystys josta soittamalla saa kyydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lossi on halvempi kuin verovaroin rakennettu silta. Kun saadaan rahaa, vaihtuu lossi tieksi. Mutta sitähän sinä et ymmärrä, koska olet tyhmä pikku trollipoika.
Joissain paikoin lossi on halvempi, joissain kalliimpi kuin silta. Esim Hailuodon pengertie siltoineen tulee maksamaan itsensä takaisin verrattuna lauttaliikenteeseen. Turun saaristossa on sitten eri olosuhteet.
Siellä joku hailuotolainen lobbaa siltaa. Ihan älytön ratkaisu. Kyllä se lautta olisi ollut paljon parempi. Myös hailuotolaisten itsensä kannalta. Ei se silta todellisuudessa sitten sen halvempi ole, on siinä käyttökustannuksia ja koskaan ei kustannusarviot pidä paikkaansa
No sieltä ei välttämättä sitten päässyt esim. saaressa asuva sähköasentaja töihin, myrskyvaurioita korjaamaan. Tai lääkäri, pelastaja, poliisi töihin. Lautat on siellä välttämättömiä, vaikka usein öisin ovatkin kutsuperiaatteella, eli lähtevät liikkeelle vain jos kulkijoita on.