VR: Rautatieyhteys Eurooppaan on valmis!
"Suomesta pääsisi valmista raidetta pitkin Ruotsiin, mutta kaikki on kiinni 300 000 eurosta.
Sähköistetty rautatieyhteys Tornionjoen yli Ruotsin puolelle on ollut valmiina lähes puoli vuotta ilman matkustajaliikennettä."
Siis mitä ihmettä?
"Rautatieyhteyden suunnittelu Kemistä Pohjois-Norjan Narvikin satamaan Jäämeren rannalle alkaa vielä tänä vuonna, päätti hallitus puoliväliriihessään.
Käytännössä tämä tarkoittaa ensimmäisessä vaiheessa sitä, että Suomeen rakennetaan eurooppalainen raideleveys Kemin ja Haaparannan välille.
Rajat ylittävä raideliikenne ei ole mahdollista, koska Suomen raiteet ovat yhdeksän senttimetriä leveämmät kuin Euroopan standardiraiteet.
Hallitus varasi puoliväliriihessä alkuvaiheen raideleveysselvitykseen 20 miljoonaa euroa.
Mutta kun se rautatieyhteys on jo valmis! Telinvaihtokone on seissyt vuodesta 2022 lähtien toimettomana:
Mitä hallitus meinaa oikein?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Entä eteläisempi reitti? Mikä siihen ratkaisuksi.
Eikö sen tunnelin Tallinnaan pitänyt olla valmis jo pari vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Entä eteläisempi reitti? Mikä siihen ratkaisuksi.
Tunnelia Tallinnaan on ehdotettu, samoin siltaa Turusta Tukholmaan. Mutta ne ovat haihattelua: tuo on valmis, mutta sitä ei tahdota käyttää. Hallitus hassaa mieluummin miljardeja uusiin tarpeettomiin kiskoihin.
"Rautatieyhteyden suunnittelu Kemistä Pohjois-Norjan Narvikin satamaan Jäämeren rannalle alkaa vielä tänä vuonna, päätti hallitus puoliväliriihessään."
Miksi suunnitella jo olemassaolevaa? 20 miljoonaa kavereille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä eteläisempi reitti? Mikä siihen ratkaisuksi.
Tunnelia Tallinnaan on ehdotettu, samoin siltaa Turusta Tukholmaan. Mutta ne ovat haihattelua: tuo on valmis, mutta sitä ei tahdota käyttää. Hallitus hassaa mieluummin miljardeja uusiin tarpeettomiin kiskoihin.
Miksi sitä käytettäisiin? Se rata on jossain jumalan selän takana Peräpohjolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä eteläisempi reitti? Mikä siihen ratkaisuksi.
Tunnelia Tallinnaan on ehdotettu, samoin siltaa Turusta Tukholmaan. Mutta ne ovat haihattelua: tuo on valmis, mutta sitä ei tahdota käyttää. Hallitus hassaa mieluummin miljardeja uusiin tarpeettomiin kiskoihin.
Ilmatyynysaarireitti? Kelluvat kapselit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä eteläisempi reitti? Mikä siihen ratkaisuksi.
Tunnelia Tallinnaan on ehdotettu, samoin siltaa Turusta Tukholmaan. Mutta ne ovat haihattelua: tuo on valmis, mutta sitä ei tahdota käyttää. Hallitus hassaa mieluummin miljardeja uusiin tarpeettomiin kiskoihin.
Miksi sitä käytettäisiin? Se rata on jossain jumalan selän takana Peräpohjolassa.
Huoltovarmuus, nato on hallituksen suusta kuultu. Se rata on siis jo valmis, mutta hallitus suunnittelee koko Suomen raideleveyden muuttamista.
Kuulkaa, höyry- ja dieselkalusto on pystynyt ajamaan ruotsiin jo pitkän aikaa. Tässä esim jo museoitu DR12 käy vaunujen kanssa katsomassa mitä joen länsirannalla on, vuosi on 2019. https://youtu.be/SprojozTQXY?feature=shared
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa, höyry- ja dieselkalusto on pystynyt ajamaan ruotsiin jo pitkän aikaa. Tässä esim jo museoitu DR12 käy vaunujen kanssa katsomassa mitä joen länsirannalla on, vuosi on 2019. https://youtu.be/SprojozTQXY?feature=shared
Eipä kriisiaikana edes saa sähköä.
Entä eteläisempi reitti? Mikä siihen ratkaisuksi.