5-vuotiaan laskutaidosta?
Minkälaisia laskuja muiden 5-vuotiaat osaavat laskea? Olen alkanut ihmetellä onko lapsemme joku "matikkanero" kun osaa mielestäni uskomattoman vaikeita laskuja. Esim. joku 12+16 on todella helppo päässälasku pojalle. Ilmoitti minulle juuri äsken että 12 x 100 on 1200... Automatkoilla pyytää usein kyselemään laskuja ja osaa kaikenlaisia yhteen- ja vähennyslaskuja isoillakin numeroilla: 130 + 80 = 210 tai 35 - 23 = 12 jne.
Myös kertalaskut alle 10 luvuilla onnistuvat tosi helposti.
Mies eilen vitasilikin että meillä asuu "rainman" mutta itse olen _oikeasti_ hiukan huolissani jostain autismiin liittyvästä.
Kommentit (17)
vaikka hän on oikein hyvä matikassa.
piti kirjoittaa, että hän siis laskee niitä vasta nyt
Siis noihan on todella vaikeita laskuja! Vie nyt johonkin tutkimuksiin, sillä koulua ei kannata aloittaa ihan normaalisti, kun on noin lahjakas. Sehän turhautuu täysin koulussa, kun nyt jo osaa tollasia.
Meillä on keväällä viisi vuotta täyttänyt poika, joka osaa myös tuollaisia laskuja laskea, kuin teidän poikanne. Hän myös kyselee jatkuvasti eriaisia tehtäviä itselleen, ja tykkää myös kirjoittaa noita tehtäviä.
Autisteista vain hyvin harvat ovat erityislahjakkaita. Ja matemaattisesti lahjakkaista vain harvat autisteja. Eli ei pelkoa, jos muuten ei ole oireita. ja tuon ikäisellä ne olisivat jo näkyneet.
Poika on "vain" lahjakas tuolla alalla ja lisäksi kiinnostunut siitä, se on vähintään puolet osaamisesta. Ruokkikaa vain tuota kiinnostusta, mutta älkää tehkö siitä suurta numeroa, etttei se tule miksikään leimaksi lapselle.
Onko yhtä hyvä lukemisessa ?
Meillä on pojalla asperger ja sen laskutaidot oli samaa tasoa 5-vuotiaana. On nyt 7-v ja tosiaan yhä laskee päässä hämmästyttävän nopeasti plus ja miinus laskuja isoilla luvuilla ja kertolaskut käsitti heti kun kerroin idean.
On ekalla. Hänellä on myös ilmeisesti dysfasia ja lukeminen ei vielä onnistu. Ei tosin ole siinä jäljessä ja ihan normaali luokalla on koulussa.
Aspergeriin liittyy kiukuttelu ja varsinkin vieraissa paikoissa saa raivareita tai selvästi ahdistuu. Kaikki pitää olla tuttua ja turvallista. Tunteiden käsittelyssä ongelmia.
ikäisensä tasolla. Siksi koulun aikaistamista ei suosita, vaan tehtävien jakaminen sitäkin tärkeämpää.
Siis noihan on todella vaikeita laskuja! Vie nyt johonkin tutkimuksiin, sillä koulua ei kannata aloittaa ihan normaalisti, kun on noin lahjakas. Sehän turhautuu täysin koulussa, kun nyt jo osaa tollasia.
Oppi puhumaan myös tosi aikaisin, 1-vuotiaana puhui pitkiä lauseita. Eli dysfasiaa en usko olevan.
Poika on tosi tarkka siitä että kaikki sujuu rutiinien mukaan ja ei ole YHTÄÄN suurpiirteinen missään asiassa. Vaatteet pitää olla tietyllä tavalla päällä, autojen tietyllä tavalla rivissä laatikossa jne. Näitä olen pitänyt autistisina piiretinä. Lisäksi on ainakin kuulon (ja maun?) osalta jollain tavalla aistiyliherkkä mielestäni. On hitaastilämpiävä ja arastelee uusia tilanteita ja vieraita ihmisiä, mutta hänellä on paljon kavereita päiväkodissa ja on tykättyä leikkiseuraa. Selvästi kaipaa omanikäisten kanssa puuhastelua.
Onko yhtä hyvä lukemisessa ?
Meillä on pojalla asperger ja sen laskutaidot oli samaa tasoa 5-vuotiaana. On nyt 7-v ja tosiaan yhä laskee päässä hämmästyttävän nopeasti plus ja miinus laskuja isoilla luvuilla ja kertolaskut käsitti heti kun kerroin idean.On ekalla. Hänellä on myös ilmeisesti dysfasia ja lukeminen ei vielä onnistu. Ei tosin ole siinä jäljessä ja ihan normaali luokalla on koulussa.
Aspergeriin liittyy kiukuttelu ja varsinkin vieraissa paikoissa saa raivareita tai selvästi ahdistuu. Kaikki pitää olla tuttua ja turvallista. Tunteiden käsittelyssä ongelmia.
Ap:n poika vaikuttaa matemaattisesti lahjakkaalta lapselta.
Meidän 5-vuotias tyttö osaa sormilla laskea yhteen pieniä lukuja, ei muuta. Numerot tuntuu muutenkin olevan aika mysteerejä, esim. ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka paljon sata tai edes komekymmentä on.
Jos lapsi on matematiikassa lahjakas, mutta muuten ikäistensä tasolla niin ei ole mitään järkeä laittaa häntä aiemmin kouluun. Tärkeämpäähän on antaa lapselle lapsuus. Luulisi, että tällaisen yhden aineen erityislahjakkuus pystytään koulussa huomioimaan erityisten lisätehtävien muodossa, jolloin turhautumisia ei pääse tulemaan.
Eihän tuossa tokikaan ole kyse mistään sairaudesta. On olemassa lahjakkaita ihmisiä. En muutenkaan ymmärrä sitä, että persoonallisuudet ja pienet eroavaisuudet keskimääräisistä leimataan epänormaaleiksi ja ne pitää luokitella johonkin kategoriaan, joka sitten hoidetaan pillereillä jotta näistä erilaisista ihmisistä tulee yhteiskunnan muotin mukaisia. Tietysti joissain tapauksissa tämä on lapsen edun mukaista, mutta nykyisiä systeemejä tulisi muuttaa siten, että yhteiskunta hyväksyisi nämä persoonallisuudet, eikä ihmisiä tarvisi muuttaa yhteiskuntakelpoisiksi.
jokin erityslahjakkuus on usein liitettävissä johonkin "epänormaaliin" piirteeseen.
Minun veljen tyttöni, nyt jo 17 v, on huippuälykäs ja koko koulun priimus. Hän on tajuttoman hyvä piirtäjä ja haluaa Lontooseen johonkin taidekouluun. Mutta - hän on OUTO.... jo 2-vuotiaana hän oli todella totinen, ei koskaan hymyillyt. Kyllä minusta sitä voi pitää "epänormaalina", että lapsi ei koskaan hymyile.
Asperger lapset ovat älyllisesti huippuälykkäitä tai normaaleja. Koulun käynti onnistuu yleensä normaali luokalla ihan hyvin. Jos ei turhaudu. Éka luokka tosiaan saattaa olla pojallenne liian helppo.
Jos rahasta ei ole kiinni, niin laittakaa eskariin vuotta aikaisemmin ja testeihin kannataisiko aloittaa koulu vuotta aikaisemmin.
jopa derivointi onnistui 5 vuotiaana. Sen kyllä unohdin ja opin vasta lukiosta uudestaan.
ÄOni on kyllä korkea, mutta lukihäiriön myös omaan.
Ensin ajattelin että hienoa, eihän sitä tarvitse aina olla jokin vialla jos on hyvin kehittynyt, mutta sitten alkoi epäilys noista sinun muusta kuvailemista asioista tarkuudesta yms. kuulostaisi minustakin aspergerin oireyhtymältä tai ainakin kävisin testauttamassa onko sitä, sillä voi olla että voisi joutua erityisryhmään koulussa vaikkakin olisikin lahjakas ja yleensä nämä ovatkin lahjakkaita tapauksia, sosiaaliset taidot yleensä ovat heikkoja ja hermostuvat nopeasti. Käyppä lukemassa netistä olisiko tämä oireyhtymä sinun lapsellasi.
Päässä laskuna sujuu esim.12+7 ja samat miinuslaskuina.
Laskee aina vain päässä.
Helppoja kertolaskujakin osaa. En usko että on mitenkään erityisen lahjakas. On vaan kiinostunut numeroista. Meillä siis myös 5-vuotias.
poika laski samanikäisenä samanlaisia ja vaikeampiakin. Hän mm. kehitteli itse laskusäännön: parillinen plus parillinen on parillinen, parillinen plus pariton on pariton ja pariton plus pariton onkin pariton.
Nyt tyttökin 5 v haluaa, että kyselen häneltä laskuja ja hänkin hahmottaa aika hyvin luvut 0-1000 ja laskee yhteen- ja vähennyslaskuja kymmenillä ja sadoilla. Kymmenylitykset sujuvat näppärästi.
Kumpikaan eivät ole asperger, vaikka sitä pojan kohdalla aikoinani epäilinkin ;-)
Meillä kanssa keskimmäinen alkoi laskea kaikkea 4-vuotiaana ja itse aikoinaan opettelin laskemaan englanniksi siinä 4-5 ikävuoden aikana. Ei sekään mikään helppo homma luulisi olleen kun vanhemmista kumpikaan ei osaa yhtään englantia. Kai mä jotain englannin opetusohjelmia katsoin viikonloppuaamuina sitten lastenohjelmien jälkeen.
normaalisti 5 vuotiaat ei mun tietääkseni osaa kuin ehkä ihan perus laskutoimituksia. meillä osaa suurinpiirtein samoja laskuja joita 7 vuotias tekee koulussa eli ihan perus plussa ja miinus laskuja pienillä luvuilla.