Sananen ammattiliitoista
Niin kauan kuin ammattiliittojen jäsenmäärä pysyy ylhäällä, pysyy myös voimassa sillä alalla työehtosopimusten yleissitovuus, joka tarkoittaa sitä, että on maksettava kaikille (kansalaisuuteen katsomatta) vähintään tietty minimipalkka, lisät, lomarahat jne. Jotka voi aina kuitenkin halutessaan ylittää, mutta joita ei voi koskaan alittaa. Tämä estää jo tehokkaasti ulkomaalaisen työvoiman tuomisen Suomeen ja turvaa edes siedettävän palkkatason, edut ja oikeudet työntekijöille, koska ei ole taloudellisesti kannattavaa roudata halpatyövoimaa Suomeen.
Liittoon kannattaa kuulua pelkästään siksi, että yleissitovuus säilyy voimassa, eivätkä muutkin ns. duunarialat muutu samanlaiseksi villiksi länneksi kuin taksiala. Kun liittojen jäsenmäärä pysyy ylhäällä, pysyy myös yleissitovuus voimassa. Mitä korkeampi koulutusaste, sitä korkeampi järjestäytymisaste. Mitä korkeampi järjestäytymisaste, sitä enemmän vääntömomenttia, joka korreloi suoraan palkkatasoon, etuihin ja oikeuksiin. Työehtosopimukset määrittävät nämä ja kaikkea muuta kivaa.
<>Vähimmäispalkat
<>Ilta- ja yötyölisät
<>Palkalliset pekkaspäivät
<>Lomarahat
<>Palkallinen oikeus hoitaa sairasta lasta kotona
<>Palkka äitiysloman ja isyysvapaan ajalta
<>Koulutukset
Asia on loppupeleissä hyvin yksinkertainen. Joko meillä on ammattiliitot yhtenäisenä voimana kaikkien työntekijöiden takana ja sopimusyhteiskunta, jossa kaksi tasavahvaa voimaa saa aikaan kaikkia palvelevan sopimuksen. Tai sitten meillä on yksipuolinen (ota tai jätä) sanelu. Ei ole paljon muita vaihtoehtoja. Käveletkö trapetsilla turvaverkon ja etukäteen sovitun palkan kanssa, vai ilman turvaverkkoa ja palkkana saat mitä sirkuksen pomo haluaa maksaa?
<>Vain muutama prosentti taksialan työnantajista noudattaa alan työehtosopimusta, kerrotaan Auto- ja kuljetusalan liitosta AKT:sta. Alan työehtosopimus ei ole yleissitova. Tästä seuraa, että suurin osa alan palkoista maksetaan prosenttipalkkana eikä työehtosopimukseen sisällytettyjä sunnuntai- ja ylityölisiä makseta lainkaan, puhumattakaan tuntipalkoista.
https://www.kaleva.fi/taksikuskit-tyonantajien-armoilla/2020012
<>Sipilän hallituksessa toiminut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner purki taksisääntelyn vuonna 2018, ja näin sallittiin vapaa kilpailu alalla. Uudistus hyväksyttiin edukunnassa vuonna 2017 äänin 100 - 37 keskustan, kokoomuksen, ruotsalaisen kansanpuolueen ja perussuomalaisten kannattamana. https://fi.wikipedia.org/wiki/Taksiliikenne_Suomessa
<>Paikallinen sanelu johti suurlakkoon Norjassa. Työntekijöiden edustajat olivat kokeneet yrityksissä, ettei niissä käyty aitoja paikallisia neuvotteluita vaan ennemminkin työnantajat halusivat sanella ratkaisut. Ammattiliitto sai läpi vaatimuksensa sanktioista yrityksille, jos ne eivät käy aitoja neuvotteluja työntekijöidensä kanssa palkkaratkaisuista ja vuorokorvauksista.
https://insinoori-lehti.fi/uutiset/paikallinen-sanelu-johti-suurlakkoon
<>Korkeasti koulutetuista selvä enemmistö kuuluu yhä ammattiliittoon työntekijäammateissa eri tilanne.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70999370/korkeasti-koulutetuista-selva-e…