Suomalaisen epäkorrektin musiikin historia
"Osassa iskelmiä sanoitukset ovat eksotisoivia, seksualisoivia ja jopa rasistisia. Näiden laulujen lähteille on lähtenyt kulttuuritoimittaja Harto Hänninen väitöstutkimuksessaan Itämailla jossakin."
"Saharasta alaspäin on iskelmäsanoitusten mukaan pelkkää viidakkoa, jossa asuu alkukantaisia heimoja. Mustat afrikkalaiset samastetaan johonkin villiin, melkeinpä eläinkuntaan, Hänninen analysoi."
jne. jne
Kommentit (10)
No onpa hirveää, että musiikissa on jotain persoonaa ja räiskyvää. Nykyihmisen mielestä musiikin pitäisi olla mielikuvituksetonta ja kaikkia miellyttävää roskaa, jota kukaan täysijärkinen ei jaksa kuunnella kymmentä sekuntia kauempaa.
Woke wokena, mutta ei saisi johtaa historiantajuttomaan (itse)sensuuriin.
No hui.
Ihminen ON eläin. Toivottavasti mustat lopettaa ensimmäisenä mielensäpahoittamisen ja näyttää mallia muille. Ovat jo paljon tehneetkin. Rap lyriikoilla on puhdistettu ilmaa. Vielä viime silaus niin päästäisiin tuosta wokesta. Mustaa persua odotellessa!
Ich komme -kappale tekee kaikista saksalaisista viiksigünthereitä?
No kuunnelkaapa se "Me halutaan olla nee..."
Olen kuunnellut ja ymmärtänyt vanhojen ja uusien iskelmien sanoja. Ero minun ja Hännisen välillä on se, että minä en ota niitä näin haudanvakavasti. Ne ovat kevyttä viihdettä, eivät opetusmateriaaleja. Jos ne muokkaavatkin mielikuvia vieraista kulttuureista, mielikuva muuttuu hyvin nopeasti todenmukaisemmaksi jos tai kun näiden kulttuurien kanssa pääsee kosketuksiin.
Nunnuka nunnuka loilaa loilaa. Porotalouden historian tarkka kuvaus.
"Arabikulttuuriin suhtauduttiin niin ikään eksotisoivasti. Naiset huntujensa takaa nähtiin viettelevinä haaremitanssijoina ja miehet juonikkaina rosvoina tai rikkaina sheikkeinä."
Kauheeta.