Taffelin (Orklan) tuote- ja liiketoimintastrategia
1. Paskotaan omat tuotteet tekemällä niistä huonompia. Käyrempiä, pienempiä ja höttöisempiä juustosnaksuja, pienempiä, mauttomampia, helpommin silpuksi meneviä höttöisiä perunalastuja, pienempiä ja höttöisempiä cheese ballseja, jne.
2 Nostetaan tuotteiden hintaa kuluttajaa hämäävällä shrinkflaatiolla. Muutetaan ja pienennetään pakkauskokoja, vivutetaan kilohintaa ylöspäin.
3. Esitetään medialle autuaan tietämätöntä ja hoetaan mantraa kauppias määrää hinnan, kauppias määrää hinnan.
Tuotantokustannukset, maku ja laatu alas, hinnat ylös. Omistaja Orklan osakkeenomistajat kiittelevät hyvin suoritetusta suomalaisten asiakkaiden silmiin kusemisestq.
Kommentit (3)
Kauppias määrää hinnan? Niin tekee, mutta Orkla unohtaa mainita ( myös Paulig ja muut) että kauppias tekee sen tukkuhinnan perusteella ja sen määrittelee tuottaja. Muitä korkeampi tukkuhinta, sitä korkeampi vähittäishinta. Paulig on erikoistunut syyttämään kauppaa, vaikka on nostanut tukkuhintansa itse kohta kestämättömälle tasolle. Sipseistä jää kaupallekin katetta mutta kahvista ei jää mitään vaikka hinnat nousevat. Päinvastoin, jos kahvi on tarjouksessa voi tappiota tulla paljonkin. Tosin suurin osa suomalaisista ei ymmärrä mistään mitään, kunhan kiljuvat.
Tokmannilta Prima -sipsit ovat hyviä eikä ole silppua!
Tekeekö Estrella samaa? En syö sipsejä tms lähes koskaan. Mutta tämän ilmiön kyllä tunnistan. Nykyään Suomessa erittäin suosittua, etenkin Fazer kunnostautunut aiheen tiimoilta erityisen näkyvästi. Mitä perinteisempi tuote, sitä palmuöljyisempi, silti paketissa komeilee "klassikko vuodelta 1880", reseptissä säilynyt lähinnä nimi.