ATTENDO
Attendon kriisiviestintä hoivakriisissä : tapaustutkimus kriisiviestinnästä Pearsonin ja Clairin kriisijohtamisen prosessimallin viitekehyksessä
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/881276/Ollila_Laura.pdf?s…
Sivu 34:
"Lopulta median luoman paineen vaikutuksesta Attendo joutui vaiheittain muuttamaan viestintästrategiaansa ja siirtymään kohti ongelmien myöntämistä sekä anteeksipyynnön esittämistä. Tämä muutos tapahtui kuitenkin vasta, kun ulkoinen
paine teki alkuperäisen puolustautumisstrategian kestämättömäksi. Anteeksipyyntö esitettiin vähäsanaisesti helmikuussa 2019, ja se tapahtui vasta 11 päivää kriisin puhkeamisen jälkeen. Anteeksipyynnön viivästyminen osoittaa entisestään kriisinhallinnan puutetta. Lisäksi viestinnän sävy jatkoi yksittäistapausten korostamista, mikä luo vaikutelman vastuunkannon välttelystä.
Viivästynyt reagointi sekä epäselvä ja puolustuksellinen viestintä luovat vaikutelman, että yhtiö ei ollut valmis tunnustamaan toimintansa rakenteellisia ongelmia. Erityisesti silloisen toimitusjohtaja Karjalaisen vähättelevät lausunnot vahvistavat käsitystä siitä, että johto ei ottanut kriisiä riittävän vakavasti tai että sillä ei ollut riittävää riskienhallinnan osaamista. Tämä tukee Pearsonin ja Clairin näkemystä siitä, kuinka epäonnistunut kriisiviestintä voi johtaa merkittäviin mainehaittoihin sekä organisaation pitkäaikaiseen uskottavuuden ja luottamuksen menetykseen."