Pitkät mainoskatkot tv:ssä esitettävien elokuvien välissä
Katsoin eilen ensimmäistä kertaa "Hiljainen paikka 2" (A Quiet Place, Part 2) elokuvan TV5 kanavalta, sillä pidin siitä aiemmasta elokuvasta. Elokuva alkoi klo 21:00 ja päättyi klo 23:03 lähes heti lopputekstien alettua. Laskin että elokuvan varsinainen pituus ilman lopputekstejä oli noin 95 minuuttia eli 1 tuntia ja 35 minuuttia. Tuo elokuva siis sisälsi 4 mainoskatkoa, jotka kestivät yhteensä noin 26 minuuttia, joten elokuvan esittämiseen meni niiden vuoksi yli 2 tuntia. Ne mainoskatkot kestivät keskimäärin yli 6 minuuttia, joten elokuvan tunnelma ja juonen seuraaminen kyllä ilman muuta kärsi siitä.
Olen huomannut jo aiemmin saman asian kun kaupalliselta tv-kanavalta tulee jonkin uudempi elokuva, jota ei ole loputtomasti uusittu, niin silloin niiden välissä on todella runsaasti mainoksia ja usein etenkin elokuva alkaa helpostikin 10 minuuttia myohemmin erilaisten mainosten takia. Tosin Rakuten ja Plex striimauspalvelujen ilmaiselokuvien välissä on myös mainoksia, mutta niiden mainosten pituus on huomattavasti lyhempi, pikemminkin vajaat 2 minuuttia kuin yli 6 minuuttia.
Häiritseekö muita elokuvien pätkiminen pitkillä mainoskatkoilla? Onneksi tuota ongelmaa voi osin kiertää katsomalla omia DVD- ja Blu-ray elokuvia tai YLE;n kanavilta tulevia elokuvia.
Kommentit (3)
Ei nykypäivänä enää katsota elokuvia telkkarista, vaan suoratoistosta tai netistä vuokraamalla.
En ole aikoihin katsonut leffoja ja sarjoja mainoskanavilta. Katson joko Yleltä tai jostakin suoratoistosta. Mainokset yksi iso syy, laaduton sisältö ja sitten se, että voi itse päättää milloin katsoo ja kuinka monta osaa esimerkiksi tv-sarjaa katsoo kerralla.
No mainostajathan tietysit haluavat mainoksensa niiden ohjelmien yhteyteen mitkä vetävät paljon katsojia. Selvä asia. Voin kertoa, ettei aamuöisin ohjelmien välissä ole pitkiä mainoskatkoja.