Sähköpyöräily talvella ?
Minulla on sähköpyörä. Olen ajanut sillä kesän aikana lähes 2000 km. Nyt kun pyörätiet ovat paikoin jäässä ja terävillä kivillä hiekoitettu, en ole uskaltanut ajaa. En yleensäkään aja pyörällä talvella, pelottaa kaatuminen, etupyörä luistaa tai takarengas sutii tyhjää. Pitääkö olla nastat? Ehkä lumipinnalla uskaltaisin, mutta tämä märkä jää on kamalan pelottava.
Uskallatko sinä pyöräillä talvella, miten sähköpyöräily? Kestääkö akku pakkasella miten, joku sanoi että kylmä akku kestää vain kolmasosan kesäisistä oloista... Kiitos vastauksista.
Kommentit (28)
En itse aja sähköpyörällä, mutta kyllä niitä päivittäin näkee kun kävelee töihin.
Laita nastat. Akun kesto heikkenee pakkasella. Niihin saa eristeitä ja kannattaa pitää ja ladata lämpimässä. Loppu on pukeutumista ja malttia.
Sähköpyörä OLISI hyödyllinen talvella, jos sitä ei tarvitsisi polkea, tällöin jalat voisi pitää turvallisesti maassa, eikä olisi kaatumisen vaaraa.
Penkin pystyisi tällöin myös säätämään alemman, että jalat saa kunnolla maahn, kun ei tulisi sitä "polvet liian koukussa polkemisen" ongelmaa.
Tuosta olisi siis iso hyöty, koska esimerkiksi paksussa sohjossa on todella raskasta polkea tavallisella pyörällä, vähän sama kuin ajaisi koko ajan todella jyrkässä ylämäessä.
Näin voitaisiin saada ihmisiä oikeasti vähentämään myös sitä auton käyttöä, mutta jokuhan tämänkin asian on näillä typerillä säädöksillä pilannut.
Mulla on sähköpyörä ja ajan läpi talven täällä pohjois-suomessa,nastarenkaat edessä jatakana.akku kestää sen iästä riippuen kovilla pakkasilla puolet vähemmän,toki työpäivän aikana akku sisällä.ennen sähköpyörää nastarengas oli vain eturenkaassa että ajaminen ei ole niin raskasta.lämmin vaatetus ja valot pyörässä ja kypärä päässä.ajan lumikeleillä noin 2000km ja kesäkeleillä 2500km.hyvin se talviajo sujuu kun siihen tottuu.
Tarviajoon sopii pyörä sähköpöyrä, jossa on etunapamoottori.Ainakin eteen ptää laittaa tuhti nastarengas, 240 nastaa vähintään. Jos etuhaarukkaan mahtuu, niin Schwablen ice spikers. Akun lämpimänä pysymiseen käytän kädenlämmitintä. Muutoinkin akku täytyy suojata sateella ja suojata kylmältä.
Minä pyöräilen täällä Rovaniemellä myös talvella ja sähköpyörällä. Matkaa on 6 km suuntaansa. Muutama asia pitää muistaa eli akku todellakin tyhjenee nopeammin kylmässä, jos kesällä pääsit 100 km, voi talvella 50 km olla kova sana. Sitten normaalit varoitukset, eli ainakin eturengas kannattaa varustaa nastoitetulla kumilla, on n 50 euron juttu. Takarenkaan luistamista ei aina edes huomaa, mutta eturenkaan luistaminen johtaa kaatumiseen, eli eteen nastarengas, toki takanakin voi olla mutta edessä siitä on enemmän apua.
Lumella on hyvä ajaa, jarrut pitää ja meno on leppoisaa. Jää on todellakin ikävin pinta, siinä ei ole pitoa, todella varovaisesti pitää ajaa, joskus jopa taluttaa. Muuten pukeudu lämpimästi, kypärän alle pipo tai joku tuulen pitävä kauluri tms. Myös jalkoihin tuulenpitävää, koska haaroista viilenee todella nopeasti ja kylmyys säilyy pitkään.
Valot pyörään, kirkasta eteen, punaista taakse. Sama kuin autoillessa, vältä talvella äkäisiä liikkeitä, äkäisiä jarrutuksia jne, lukkosula mukaan, äläkä jätä akkua pyörään, se katoaa tai ainakin tyhjenee. Tsemppiä, varo naruja joilla koirat ulkoiluttavat ihmisiä sekä pulkkanaruja, joilla vanhemmat palelluttavat lapsiaan.
Talviajoa helpottaa, jos ottaa pois polkemispakon ja käyttää pelkkää kaasua...
Minä ajan talvella ihan tavallisella pyörällä, mutta tietyt samat lainalaisuudet siinäkin pätee. Lumella selviää nappularenkailla, mutta jääkelejä varten tarvitset nastarenkaat. Niillä pysyy pystyssä myös niissä olosuhteissa, missä jalan on vaikeuksia. Ne kestävät myös paljaan asfaltin lisäksi sepeliä, mutta ovat toki kesärenkaisiin verrattuna huomattavasti raskaammat ajaa.
Mitä noita tuskailee, menkää autolla :D
Mene autolla kuten normaalit ihmiset. Jos olet ryypännyt korttisi hyllylle niin mee dösällä. Huoh...
Jos talvella pyöräillä haluaa vaikkapa kunnon ylläpitämisen vuoksi, pyörällä voi "ajaa" sisätiloissakin kun hankkii trainerin.
Minä ostin suht edullisen trainerin, mukava sen avulla on polkea sisällä, sähköpyörä ittelläkin mutta ilman avustusta käytän tranerin kanssa, trainerissa saa vastusta säädettyä.
Eli olet istunut sähkömopon kyydissä 2000 km. Toivottavasti et esiinny työpaikalla minään urheilusankarina.
Talvipyöräily on pitkälti asennekysymys. Nastarenkaat ihan suositeltavat, muttei välttämättömät jos tietää mitä tekee. Itse ajan ihan perus jopolla kesät talvet 5km työmatkani pl pääkallokelit. Jopo on itseasiassa paras talvipyörä mitä minulla on ollut. Idioottivarma ja helppo hallita.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä OLISI hyödyllinen talvella, jos sitä ei tarvitsisi polkea, tällöin jalat voisi pitää turvallisesti maassa, eikä olisi kaatumisen vaaraa.
Penkin pystyisi tällöin myös säätämään alemman, että jalat saa kunnolla maahn, kun ei tulisi sitä "polvet liian koukussa polkemisen" ongelmaa.
Tuota kutsutaan sähkömopoksi. Mutta jos et oikeasti osaa ajaa pyörällä ilman, että otat koko jalalla tukea maasta, niin ehkä tosiaan kannattaa olla ajamatta pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet istunut sähkömopon kyydissä 2000 km. Toivottavasti et esiinny työpaikalla minään urheilusankarina.
Miten tyhmä pitää olla, että jaksaa jauhaa tuota samaa juttua jokaisessa ketjussa. Mene kerran kokeilemaan, että tietäisit edes vähän mistä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet istunut sähkömopon kyydissä 2000 km. Toivottavasti et esiinny työpaikalla minään urheilusankarina.
Miltä tuntuu, kun peilistä katselee idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä OLISI hyödyllinen talvella, jos sitä ei tarvitsisi polkea, tällöin jalat voisi pitää turvallisesti maassa, eikä olisi kaatumisen vaaraa.
Penkin pystyisi tällöin myös säätämään alemman, että jalat saa kunnolla maahn, kun ei tulisi sitä "polvet liian koukussa polkemisen" ongelmaa.
Tuota kutsutaan sähkömopoksi. Mutta jos et oikeasti osaa ajaa pyörällä ilman, että otat koko jalalla tukea maasta, niin ehkä tosiaan kannattaa olla ajamatta pyörällä.
On olemassa sähkömopoja ja sähköavusteisia polkupyöriä. Tässä keskustellaan jälkimmäisistä.
Se täällä Keski-Euroopassa asumisessa on kivaa, että voi pyöräillä vuoden ympäri. Yhden kerran nyt syksyllä satoi räntää, mutta se ei haitannut, kun maa oli sula.
Vierailija kirjoitti:
Ohoh, tää julkaistiin, olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mikä ylläolevassa aiheutti sensuurikontrollin tarttumisen tähän aloitukseen...
Olisko ollut "sähkö"...Mutta äskettäin minut laitettiin ulos palstalta vuorokaudeksi, kysyin yhdessä ketjussa "niin miksi joutui". No, sammutin mokkulan ja käynnistin uudelleen. (Tulee uusi IP osoite)
Ohoh, tää julkaistiin, olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mikä ylläolevassa aiheutti sensuurikontrollin tarttumisen tähän aloitukseen...