Millä automerkeillä/malleilla parempituloiset ajelivat 80-luvulla?
Landella kuulemma harva osti uutta autoa. Kommunistiautoja kuten ladoja, wartburggeja, mosseja ja fso:ta oli paljon tuohon aikaan. Lainaraha oli kallista ja korot korkealla. Kommunistiautot oli halpoja kulkineita.
Kommentit (14)
No, ne perinteiset Mercedes, iso Volvo, Audi, BMW, uusi Saab. Ja se iso osa siis se, että isotuloisella oli varaa ostaa uusi auto. Ja ne autot maksoi! Muistan esim. että uusi Saab 9000 täysillä varusteilla maksoi 93 jotain 380 000 markkaa. Sillä sai siihen aikaan, myös ihan kohtalaisen omakotitalon hieman pienemmältä paikkakunnalta!
Landella jokin Lada oli lähinnä jo ikäihmisten auto ja muutoin halveksuttu.Parempituloisilla sitten volvot ja saabit ja halvempana jokin Taunus.Opel Record myöskin ja Audi sitten melkein ökyautona.
Saabilla ja Volvolla vanhempani ajoivat.
Saab/ Audi/ Mersu/ bemu. Sit ne oikeasti rikkaat ajoi jaguarilla, S Mersulla. 700 bemareilla.
80-luvun alku ja loppu ovat eri asioita, autokanta muuttui kovasti. Mersu, Volvo ja Saab olivat koko vuosikymmenen suosittuja ja kalliita massamerkkeihin verrattuna. Audin status oli nousussa rallimenestyksen vuoksi. Juppikulttuurin kehittyessä BMW:stä tuli halutuin.
Aivan vuosikymmenen lopulla yleistyivät urheiluautot, esimerkiksi Alfa Romeon eri mallit. Ferrareista ja Lamborghineista haaveiltiin, mutta ne jäivät hyvin havinaisiksi äärettömän kovan hintansa takia. Vuosituhannen vaihteen nettikuplan aika on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Lamborghini, Porsche,
Suomessa oli noita autoja ehkä yhteensä 10 kappaletta koko 80-luvulla.
Mazda 626 oli suosittu auto liisarina ja kaiketi yksityisilläkin, 8-bittisiä tiukuääniä soitteleva varoitusjärjestelmä, vahva ja runsas varustelu muutenkin varsinkin GLX versiossa, plyyshiverhoilu, sähköikkunat, keskuslukitus, isot kromiset täyskapselit pyörissä kuin cd-levyt tai Laserdisc levyt, se oli hieno auto :)
Mersuja, Bemareita, Audeja, sekä Volvoja ja Saabeja.
Takseista (olihan nekin tekijät tosi hyvätuloisia tuolloin) varmaan 90% oli Mersuja, joitain Volvoja oli myös.
Vierailija kirjoitti:
Mazda 626 oli suosittu auto liisarina ja kaiketi yksityisilläkin, 8-bittisiä tiukuääniä soitteleva varoitusjärjestelmä, vahva ja runsas varustelu muutenkin varsinkin GLX versiossa, plyyshiverhoilu, sähköikkunat, keskuslukitus, isot kromiset täyskapselit pyörissä kuin cd-levyt tai Laserdisc levyt, se oli hieno auto :)
626 LX:ssäkin oli se melodinen varoitusjärjestelmä ja kromiset keskikapselit pyörissä, kasaria parhaimmillaan :)
Audista tuli kunnolla suosittu vasta 90-luvun lopun nousukaudella. 80-luvulla oli MB, BMW, Volvo ja amerikkalaiset autot joita pidettiin hienoina.
Suurimmalla osalla ei ollut varaa edes uuteen autoon tuohon aikaan. Sekin pitää muistaa. Ajat oli todella erilaiset.
Omasta kasarilapsuudestani muistan että taxit oli Mersuja ja diplomaattina toimineella oli Ford, johtajat ajeli Volvoilla. Pikkupomoilla oli Saab.
Lada 1200l, Datsun 100A, Nissan Sunny..