Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudet talvirenkaat, kitkat vai nastat?

Vierailija
22.10.2024 |

Aiemmin oli Hesarissa juttua että testattu huonoimmat (halvimmat?) nastarenkaat ja parhaimmat (kalleimmat?) kitkarenkaat. Lukiko joku tätä juttua ja mikä oli testin tulos?

Ajan Helsinkiin 50km/suunta joka päivä moottoritietä. Pohjoiseen en kulje autolla. Nastat ollut aiemmin, mutta kyllähän nuo on tosi nopeasti kuivilla teillä pilalle mennyt. Mietin jos kitkoilla saisi vuoden kaksi lisää käyttöä? Mutta turvallisesti silti.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkoilla olen ajellut n 10 vuotta ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ajan itsekin enimmäkseen pääkaupunkiseudulla ja lisäksi pari lomareissua vuosittain pohjoiseen.

Vierailija
2/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kitkat, omassa sekä yrityksemme kaikissa autoissa on kitkat, eikä ongelmia. Etelän pääosin sulilla teillä oikein mukavat ja toimivat. Ajotapaa pitää hieman tarkistaa, eli persuksissa roikkumista ei kannata harjoittaa. Jarrutusmatkat ovat jäällä pidempiä, mutta ennakoiva ajotapa on muutenkin suositeltavaa.

Vierailija
4/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat oli ennen, nyt ostin nastat kun ajelen työmatkoja paljon sivuteillä.

Vierailija
5/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat, jos/kun kotiin pääsy edellyttää talvella peilijääksi muuttuvan jyrkän ylämäen nousua. Alamäkeen rysäyttäisi naapurin aidasta läpi ilman nastoja...

Vierailija
6/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastat, jos/kun kotiin pääsy edellyttää talvella peilijääksi muuttuvan jyrkän ylämäen nousua. Alamäkeen rysäyttäisi naapurin aidasta läpi ilman nastoja...

Meillä kyllä juuri pihasta lähtö ylämäkeen on ollut talvella ainoa ongelma. Ensin pitää kääntää auto pihasta vauhdilla ylämäkeen kadulle ja peruuttamalla ottaa vauhtia mäen alta. Nastat ollut aivan loistavat tähän tarkoitukseen. Yhden vieraan kitkat ja auto lähti pysäköitynä luisumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen Turun ja Helsingin väliä. Viime talvena oli muutama aamu jolloin olin tyytyväinen nastoista ja nelivedosta. Muuten olisin pärjännyt kitkoilla. Täksi talveksi vaihdan kitkoihin. Pahimpina aamuina lähden vähän myöhemmin ettei tie ole enää luokattomassa kunnossa tai menen junalla jo edellisenä iltana. 

Vierailija
8/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkoilla olen pärjännyt. Enimmäkseen kaupungissa ajelen ja välillä pääteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä eipäs-juupas jankkaamista ei kannata aloittaa. Ei ole mitään uutta tietoa saatavilla. Tee kuten tykkäät.

Itse vaihdoin nastoista kitkoihin v. 2001-2002 talvella, enkä aijo palata. Mutta en neuvo kysyjää.

Vierailija
10/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajellut jo parikymmentä vuotta kitkoilla, ja pois en vaihtaisi.  Pääosin toki kaupunkiajoa ja Tampere-Helsinki väliä, mutta vuosittain myös Lapissa ja Pohjois-Norjassa, samoin Itä-Suomessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat vain ajettava neljässä/viidessä vuodessa loppuun kun sen jälkeen tee paljon mitään renkaan kovettumisen takia.

Vierailija
12/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat on mukavammat, nastat on turvallisemmat huonoissa olosuhteissa, joissa niitä onnettomuuksia usein tapahtuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat. Talven aikana on muutama sellainen päivä kun nastat olisi paremmat, ja silloin voi ajaa hiljaa tai vaikka jättää auton liityntäpysäköintiin matkan varrelle.

Vierailija
14/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkarenkaat tietysti. Ne ovat kehittyneet viimeisten vuosien aikana tosi hienosti. Suosittelen Continentalia. Kakkosvaihtoehto Nokian ja Good Year. Älä osta muita merkkejä!

Nastoissa on se ongelma, että nastarenkaan jääpito perustuu nastoihin. Kun nastat kuluvat ja pyöristyvät, nastapito katoaa ja sitten ollaan pulassa. Ja hauskinta, että suurin osa nastarenkailla ajetuista kilometreistä ajetaan kuluneella renkaalla.

Tekniikan Maailma kerran vertaili kuluneita talvirenkaita ja ainakin siinä vertailussa kitkarengas piti jäälläkin nastarengasta paremmin.

Mustalla jäällä uusikaan nastarengas ei pärjää nykyajan huippukitkarenkaalle, koska nasta ei saa pitoa mikroskooppisen ohuesta jääkerroksesta.

Omaa kokemusta on Good Yearista ja Continentalin huippukitkarenkaista. Varsinkin tuo Continental on sellainen, että oli keli mikä tahansa sillä on stressitöntä taittaa matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastat, jos/kun kotiin pääsy edellyttää talvella peilijääksi muuttuvan jyrkän ylämäen nousua. Alamäkeen rysäyttäisi naapurin aidasta läpi ilman nastoja...

Hiekka on keksitty.

Vierailija
16/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta kitkoilla, ei ongelmia.

Vierailija
17/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä eipäs-juupas jankkaamista ei kannata aloittaa. Ei ole mitään uutta tietoa saatavilla. Tee kuten tykkäät.

Itse vaihdoin nastoista kitkoihin v. 2001-2002 talvella, enkä aijo palata. Mutta en neuvo kysyjää.

Alkuperäisessä viestissä kysyttiin testitulosta. Ei jankkausta.

Vierailija
18/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat tottakai. Ei oo nastaa ajella liukkaalla jos on kitkaa.

Vierailija
19/59 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kitkat. Continental VikingContact 8.

Parhaat talvirenkaat mitä on ikinä tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan