Kun pelasit Amigalla Shadow of the Beastia niin huomasitko..
Että jotkut viholliset olivat hardware spritejä ja jotkut blitter objecteja (tyypillisesti silloin kun etualan taustassa on tyhjää)
Lisäksi blitter object-viholliset piirrettiin suorituskyvyn parantamiseksi suoralla blitterin A -> D operaatiolla ilman maskausta, mistä seurauksena esim. yksi pääkallo saattoi "pyyhkiä pois" ruudulta toista.
Yllättävän hyvin toimi noista rajoituksista huolimatta, jopa väittäisin että ykkösosa oli visuaaliselta ilmeeltään paras, kun jatko-osat pyrkivät juuri tuosta vaihtelusta pois (viholliset taisivat kaikki olla blitter objecteja jatko-osissa, köyhemmällä väripaletilla), mutta heikommin tuloksin.
Kommentit (4)
En. Katsoin vain pöllämystyneenä parallax-efektiä.
Ei niitä isoja bosseja tarvinnu maskata kun tausta oli duel play field moodin taaempi, ja kun iso bossi oli ruudulla vaakatasossa ollut etummaisessa kentässä mitään bossin kohdalla. Myös väripaletti vaihtuu lennosta kun etummainen tausta hävisi ja iso bossi tulee esiin.
Suosi suomalaista. Tässä vähemmän tunnetussa Stavrov Fasoulaksen viimeisessä Amiga-pelissä käytetään menetyksekkäästi tuota A-D tekniikkaa ilman maskaamista, ja ei tarvitse pyyhkiä ruutua kun ukkeleiden uudelleen piirto tekee sen puolestasi.
Joo, kyllähän noita tuollaisia tuli siihen aikaan huomattua, kun innokas nörtti olin itsekin.