G: Jos sinä saisit päättää, mitä koulun liikuntatunneilla tehtäisiin?
Kommentit (14)
Jousiammuntaa, melontaa, laskettelua, futista, ratsastusta, lätkää, keilausta jne.
Joku esittelisi lajin perusteet ja sen jälkeen saisi kokeilla.
hiihdetään,
matkaluistellaan,
patikoidaan,
kävellään pitkiä matkoja,
lenkkeillään,
suunnistetaan.
voisi kokeilla eri lajeja ja kun niistä löytyy sopiva niin sitten voisi aina sitä tehdä liikuntatunnilla. Joku pelaisi tennistä, toinen olisi kuntosalilla, kolmas uisi... Mahdoton toki toteuttaa, mutta jos minä päättäisin niin näin tehtäisiin.
ja kullekin ryhmälle kykyjensä mukaista liikuntaa. Sisältö voisi olla sama kuin nykyisinkin, mutta kellot ja mittanauhat pois j akukin tekisi sen minkä pystyy. Näin ehkä löytyisi se liikunnanilo ja kannustaisi lapsia liikkumaan myös vapaa-ajallaan.
Nykyinen veren maku suussa meno ei siihen kannusta :-(
kokeiltaisiin ja jätettäisiin se mittaaminen ja kilpaileminen vähemmälle. En ymmärrä miksi nykyliikunnassa pitää pakottaa kilpailemaan vielä tunneilla tehtävien ajanottojen ja muiden lisäksi.
missä tulee HIKI ja ollaan housut jalassa
hiihdetään, matkaluistellaan, patikoidaan, kävellään pitkiä matkoja, lenkkeillään, suunnistetaan.
Suomessa taitaa olla tähän aika vähän mahdollisuuksia. Patikointi 45 min jumppatunnilla jää aika lyhyeksi kokeiluksi.
asiat kunnolla. Nyt liikuntatunnit on vähän samanlaisia kuin jos jokaisella matikantunnilla ois vaan pelkkä matikankoe uusista asioista eikä juurikaan opetusta; jos osaat, osaat, jos et osaa, et koskaan opikaan.
Toisekseen pitäisi opetella jonkinlainen alkeellinen välinehuolto. On kiva, jos vanhemmat voitelee sukset ym. mut kaikkien vanhemmat ei näin tee, eivätkä myöskään opeta lapsiaan. Olisi hyvä jos jokainen uusi asia alkaisi siis ihan alkeista, niin osan ei tarvitsisi räpiä läpi liikuntatunteja vain koska varusteet on niin surkeat eikä lapsi saa niitä itse korjattua.
Kolmanneksi opettajan pitäisi vaatia työskentelyrauhaa kaikille oppilaille aivan kuten muillakin koulun tunneilla tehdään. Tarkoittaa siis, että oppilaat ei mellasta vahvimman ehdoilla, vaan että kielenkäyttö ja käytös täytyy olla yhtä asiallista kuin koulussa ylipäänsä.
Ja kiinnitettäisiin huomiota oikeaan suoritukseen, joku lihaskuntotestikin suorastaan ohjaa tekemään liikkeet epäpuhtaasti.
Ja tasoryhmät, ja nekin oman halun mukaan, ei testin jälkeen. Näillä ryhmillä voisi olla osin samat lajit, mutta myös eriyttettäisiin.
Opeteltaisiin tuntemaan ja kuulostelemaan omaa kehoa. Jollekin samaan asiaan sopii jumppa, toiselle judo ja yhdelle ohjattu venyttely. Olisi niinkuin liikunnan funktio, ja siihen sitten valittaisiin yksilölle sopiva ja mieleinen laji.
Hauskuutta, eläytymistä ja heittäytymistä pitäisi tukea.
Joka tunnille mahdollisuus liikkua ilman kilpailua. Kilpasarjat erikseen niitä haluaville.
paikkakunnasta missä asuu.
Ei pidä yleistää, että Suomeessa on vähän mahdollisuuksia, jos Vantaalla ei pysty luistelemaan. (taitaa Vantaallakin joku pikkuinen järven lätäkkö kyllä olla)
hiihdetään, matkaluistellaan, patikoidaan, kävellään pitkiä matkoja, lenkkeillään, suunnistetaan.
Suomessa taitaa olla tähän aika vähän mahdollisuuksia. Patikointi 45 min jumppatunnilla jää aika lyhyeksi kokeiluksi.
Eli ei mitään jakoa kahteen ja pelaamista vaan pallon lyömistä/kuljettamista tms. Ihan kädestä pitäen opeteltaisiin, miten mailaa pidetään kädessä tai miten palloa lyödään sen sijaan, että nyt jokainen huitoon miten sattuu.
Käytäisiin keilaamassa, jousiammunnassa, pelaamassa golfia, ratsastamassa eli sellaisissa paikoissa, joissa lapset eivät todennäköisesti muuten kävisi.
Opeteltaisiin tekemään asioita oikein. Sitä ei nykyliikunnassa kukaan mieti.