Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (7887)
Vierailija kirjoitti:
Kai sen nyt joku vasikoi kumminkin.
Totta, mutta valtion tehtävä on ilmoittaa sosiaaliturva-asetuksen muutoksista EU-komissiolle EU-käytänteiden mukaisesti. EU-käytänteisiinhän hallitus vetoaa kansaneläkkeen katkaisemisessakin. Salassa tekeminen vaarantaa uhrien oikeusturvan kokonaan.
Ja kuka on arkkitehti tässä asiassa.
Kansaneläkkeen työnantajamaksuja on peritty vuoteen 2010 asti. Nykyiset kansaneläkeläiset ovat sitä ikäluokkaa, että ovat näitä makselleet, toisin kuin takuueläkeläiset.
Sosiaalietuuksia ei kuulu maksaa ulkomaille.
Kuka tahansa voi tehdä asiasta kirjelmän EUlle.. tai no, ainakin kuka tahansa kuka osaa jotain elämän perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalietuuksia ei kuulu maksaa ulkomaille.
Miksi hallitus maksaa salaa sosiaalietuutta kansaneläkkeen muodossa rikkaalle maanomistajja, jolla on järvenrantamökkejä vuokralla ja hulppeat vuokra- ja pääomatulot. Tässäkö syy, miksi muutos salataan EU-komissiolta. Komissiohan kieltää ensitöikseen maksamasta sosiaalitukea kokoomuslaisille maan- ja järvenrantojen omistajille kansaneläkkeinä. Suomella ei ole varaa maksaa sosiaalitukea rikkaille Suomessa eikä missään.
Kansaneläkkeen vaihtaminen sosiaalietuudeksi turvaamaan vähimmäistoimeentuloa tarkoittaa sitä, että kansaneläkeläisten omaisuus ja tulot pitää tarkistaa ja myöntää kyseistä vähimmäistuloa vain köuhille Suomessa. Lakiesityksessä ei mainita mitään kyseisen kaavaillun sosiaalituen omaisuusrajoistakaan. Outoa rikkaiden hyysäämistä kokoomukselta ja vielä Eurooppaan päin hys, hys.
Lakiesityksessä halutaan kurjistaa ainoastaan niitä vanhuksia (pääasiassa naisia), jotka EU-kansalaisina erehtyvät käyttämään oikeuttaan valita asuinmaansa EU:n alueella vähäisen eläkkeen turvin. Sen heikommassa asemassa olevaa kohdetta on vaikea kuvitella.
Hesari kirjoittaa artikkelissaan 23.9, että eläkeläisiltä leikataan jopa 240 euroa VUODESSA. Kokonaan jätetty mainitsematta, että ulkomailla asuvalta kansaneläkeläiseltä leikataan jopa KOKO ELÄKE loppuelämäksi. Ignooraaminen on jo alkanut saman tien budjettiehdotuksen julkistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka on arkkitehti tässä asiassa.
Lakiesityksen on allekirjoittanut Petteri Orpo ja Sanni Grahn-Laasonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalietuuksia ei kuulu maksaa ulkomaille.
Miksi hallitus maksaa salaa sosiaalietuutta kansaneläkkeen muodossa rikkaalle maanomistajja, jolla on järvenrantamökkejä vuokralla ja hulppeat vuokra- ja pääomatulot. Tässäkö syy, miksi muutos salataan EU-komissiolta. Komissiohan kieltää ensitöikseen maksamasta sosiaalitukea kokoomuslaisille maan- ja järvenrantojen omistajille kansaneläkkeinä. Suomella ei ole varaa maksaa sosiaalitukea rikkaille Suomessa eikä missään.
Tätä on vaikea selittää kun kansaneläke on muutettu vähimmäisetuudeksi, varsinkin sitten aikanaan alijäämämenettelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen nyt joku vasikoi kumminkin.
Rikoksista vasikoidaan. Siitäkö kyse?
Oliko tuo teksti alkuperäisessä esityksessä, kun kukaan lausunnonantaja ei ole kiinnittänyt siihen huomiota.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Kun laki tulee voimaan 1.2. niin silloin tammikuussa pitää siirtää kirjansa Suomeen säilyttääkseen kansaneläkkeensä. Silti voinee jäädä vielä puoleksi vuodeksi asuinmaahansa, kun kerran puoli vuotta saa asua ulkomailla kansaneläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Lakiesityksessä halutaan kurjistaa ainoastaan niitä vanhuksia (pääasiassa naisia), jotka EU-kansalaisina erehtyvät käyttämään oikeuttaan valita asuinmaansa EU:n alueella vähäisen eläkkeen turvin. Sen heikommassa asemassa olevaa kohdetta on vaikea kuvitella.
Muut kansaneläkettä saavat eivät kurjistu läheskään niin paljon kuin toiseen maahan muuttanut vanha nainen, jonka valmiudet ja tekniset mahdollisuudet kirjelmöidä EU-komissioon digitaalisesti ovat lähes olemattomat. Kansaneläkkeellä ei juurikaan pysty palkkaamaan EU-tason juristia jos sellaisen edes onnistuisi asuinmaassaan löytämään. Oikeudellinen yhdenvertaisuus ei toteudu alkuunkaan tässä asiassa varsinkaan kun toimenpiteestä ei informoida EU-komissiotakaan EU:n käytänteiden mukaisesti. Pienellä kansaneläkkeellä elävä mummo ei pysty muuttamaan edes takaisin Suomeen heikon fyysisen ja taloudellisen tilanteen takia. Muuttokustannukset, asunnon etsintä, kaikki normijutut, pankkitili, pankkikortti, kelakortti, kalusteet, kun nollasta aloittaa eikä mitään ole Suomessa. Kyseessä on äärimmäinen heitteillejättö hallituksen toimesta. Lainvalmistelussa ei ole uhrattu ajatustakaan pakkomuuton realiteeteille.
Vaikka kansaneläkkeen listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin ei edellytetäkään, mikä estää sen, että sitä ei myöhempien epäselvyyksien välttämiseksi sinne kirjata? Ketä sen kirjaaminen häiritsee?
On syytä kertoa motiivit selväkielellä niin että tavallinen kansalainenkin ymmärtää mistä on kysymys ja mitkä ovat käytännön seuraukset, eikä harhauttaa virkamiesjargonilla.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen nyt joku vasikoi kumminkin.
Mepit?
Pitäähän se nyt kirjata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin, että EU-kansalaiselta katkaistaan eläke, joka tähän saakka on kirjattu ja maksettu. Se on iso juttu. Sekin on iso juttu, että eläke, joka tähän saakka ei ole ollut vähimmäisetuus onkin nyt muutettu vähimmäisetuudeksi. Pitäähän se kirjata kun Suomi tekee näin mittavan muutoksen kansalaisilleen EU:ssa. Salassa toimiminen estää muita maita soveltamasta samaa käytäntöä. Toki muutkin EU-maat haluavat seurata Suomen esimerkkiä. Kaikki voivat sitten halutessaan muuttaa eläkkeitä sosiaalitueksi ja maksaa vain omaan maahan. Siksihän nämä kirjaukset tehdään, että voidaan ottaa muuallakin käyttöön. Ruotsin kirjaustahan Suomikin tässä sanoo soveltavansa.
Jos tää nyt koskee niitä Espanjaan muuttaneita, niin pitäisi ainakin poistaa se 300 euroa, jonka Suomi maksaa jokaisesta sinne muuttaneesta sairaanhoitomaksua. Käyttivät sitä tai eivät. Ja silti voivat käyttää myös suomalaisia palveluita.
Vaikka luulevat, että espanjalaisessa terveyskeskukssa käyminen on niin ihanan ilmaista.
Kai sen nyt joku vasikoi kumminkin.