Millaisia pistemääriä ekaluokkalaisenne saavat
Kommentit (15)
niinkuin tuntuu kaikki kaveritkin saavan. Ovat kai tarkoituksella niin helpot, että kaikille tulee tunne siitä, että osaa hyvin?
Päässälaskukokeista samaten sekä "nopeuslaskukokeesta" reilusti nopeampana kuin seuraavaksi tullut.
En oikein ymmärrä miksi ihmeessä noita kokeita edes pidetään, kun ovat niin älyttömän helppoja. Mikä niiden funktio oikein on?
suurimmalle osalle luokasta ne tosiaan ovat älyttömän helppoja. Mutta valitettavasti lähes jokaisessa luokassa luokassa on pari lasta, jotka saavat jo ekaluokalla esim. 12/30.
Open on tärkeä tarkistaa, kuinka asiat on opittu. Koska matematiikan opiskelu perustuu aina aiemmin opittuun, on aika paha lähteä uutta oppimaan, jos ei pohja ole kunnossa. Ja noista kokeista 1.-2. luokalla on siis ihan "normaalia" saada täysiä/lähes täysiä pisteitä. Se kertoo, että lapsi on oppinut asiat tavoitteiden mukaisesti.
T. ope
että osa oppilaista osaisi paljon enemmän ja paremmin, jos sitä vaan viitsittäisiin edes testata.
Mutta eipä tietenkään, niin ei tarvitse eriyttää opetustakaan (kun ei me sitä voitu tietää...).
Surullista.
suurimmalle osalle luokasta ne tosiaan ovat älyttömän helppoja. Mutta valitettavasti lähes jokaisessa luokassa luokassa on pari lasta, jotka saavat jo ekaluokalla esim. 12/30. Open on tärkeä tarkistaa, kuinka asiat on opittu. Koska matematiikan opiskelu perustuu aina aiemmin opittuun, on aika paha lähteä uutta oppimaan, jos ei pohja ole kunnossa. Ja noista kokeista 1.-2. luokalla on siis ihan "normaalia" saada täysiä/lähes täysiä pisteitä. Se kertoo, että lapsi on oppinut asiat tavoitteiden mukaisesti. T. ope
Osaatko sanoa mikä idea voi olla ekaluokkalaisten kohdalla pitää tuollaisia "nopeuslaskukokeita". Eli paperilla oli 30 laskua, jotka piti laskea niin nopeasti kuin pystyi. Ope otti aikaa. Sitten tarkistettiin kuinka paljon oli oikein/väärin ja kun kokeet palautettiin, raportoitiin parhaiden lasten tulokset ja aika-erot koko luokalle...
Itse ihmettelen kovasti.
asiat ovat siis älyttömän helppoja siinä vaiheessa, kun koe on. Ei siinä vaiheessa, kun niitä opetellaan. Ja kyllä niitä etevämpiä eriytetään ainakin minun luokassani. Mutta jokaisen täytyy myös perustehtäviä tekemällä todistaa taitonsa. JOs asiat on hallussa, siinä ei mene kuin 10 min. :)
jotka haluavat testata taitojaan kunnolla? Olisi hyvä, että lapsi ei aina saisi täysiä pisteitä siinä 10 minuutissa. Niin, että lapselle ei ekaluokan aikana tulisi kuvaa omasta kaikkivoipaisuudestaan (matikassa) ja sitten kun ylemmillä luokilla ei tulekaan aina täysiä, maailma romahtaa.
asiat ovat siis älyttömän helppoja siinä vaiheessa, kun koe on. Ei siinä vaiheessa, kun niitä opetellaan. Ja kyllä niitä etevämpiä eriytetään ainakin minun luokassani. Mutta jokaisen täytyy myös perustehtäviä tekemällä todistaa taitonsa. JOs asiat on hallussa, siinä ei mene kuin 10 min. :)
täydet. Nyt vähän isompi jo. Tarkka ja matemaattinen.
Isommilla luvuilla laskemisen kannalta on äärettömän tärkeää, että luvuilla 0-20 laskeminen automatisoituu (eli ei tarvitse juuri miettiä tai ainakaan laskea sormilla tms. 8+4 jne.). Siksi pidetään ns. junnauskokeita, jolta tuo sinun esimerkkisi kuulostaa. Ne usein tarkistetaan opejohtoisesti niin, että oppilas tarkistaa omansa ja palauttaa sitten opelle. Mutta sitä en kyllä ymmärrä, miksi ihmeessä tulokset raportoidaan luokalle? Outoa... Eiköhän se riitä, että oppilas itse ja vanhempansa tietävät tilanteen...
jotka haluavat testata taitojaan kunnolla? Olisi hyvä, että lapsi ei aina saisi täysiä pisteitä siinä 10 minuutissa. Niin, että lapselle ei ekaluokan aikana tulisi kuvaa omasta kaikkivoipaisuudestaan (matikassa) ja sitten kun ylemmillä luokilla ei tulekaan aina täysiä, maailma romahtaa.
asiat ovat siis älyttömän helppoja siinä vaiheessa, kun koe on. Ei siinä vaiheessa, kun niitä opetellaan. Ja kyllä niitä etevämpiä eriytetään ainakin minun luokassani. Mutta jokaisen täytyy myös perustehtäviä tekemällä todistaa taitonsa. JOs asiat on hallussa, siinä ei mene kuin 10 min. :)
Tosin tuo korostaisi entisestään taas heikompien heikkoutta. Lapset kun aika huonosti tuossa iässä ymmärtävät edes sitä, että osalle annetaan erilaisia tehtäviä. Mutta tätä jään varmaan pohtimaan vielä...
Mutta aika suorituskeskeiseltä kuulostaa, jos lapsen maailma romahtaa siitä, että myöhemmin ei enää täysiä pisteitä tule. Siihen voi kyllä minusta paljon vaikuttaa sekä opettajan että vanhempien asenne noita kokeita kohtaan.
Laskut ovat olleet 17/30-24/30 välillä. Kymmenylityksiä on ollut vaikea hahmottaa ekalla, samoin päässälaskut.
sanoisin kaikille ystävällisenä vinkkinä, että älkää antako lasten "kelata" sormilla vastauksia kymmenylityslaskuihin!!! Eli siis esim. 8+3 ja lapsi laskee sormiaan nostellen 9,10,11. Tuolla tavalla toimien lapsi ei opi hahmottamaam kymmenylityksen ideaa, jonka osa taas hahmottaa asiaa sen kummemmin miettimättä nopeasti. Idea on siis hajottaa toinen yhteenlaskettava ja laskea: 8+2+1 eli ensin täysi kymppi, sitten loput päälle.
T: Se, jonka lapsella vaikea oppia tuota. Matikka tettää todella paljon töitä vieläkin kolmosella.
niitä sormia voi apuna käyttää. On vaan iso ero siinä, opetteleeko hajottamaan luvun ja laskee sormilla 8+2+1 vai kelaako laskun vastauksen numeroita luettelemalla, kuten edellisessä esimerkissäni oli. Sormien käyttö jää pois sitten, kun niitä ei tarvita.
Ja on toki myös sellaisia lapsia, jotka ovat niin heikkoja esim. vakavan hahmottamisen ongelman, muistin ongelmien tms. vuoksi, etteivät pysty omaksumaan edes perusasioita. Tuolloin on tietysti parempi saada laskettua lasku sormilla tai keinolla millä hyvänsä. Mutta joka luokalla ei näin heikkoja ole.
Mutta olipas hyvä, että tuli tämä esille. Itse jotenkin pitää näitä niin itsestään selvinä juttuina, ettei ehkä tule tarpeeksi tarkkaan selitettyä vanhemmille.
t. se sama ope, joka ei muista tätä mainita viestiensä lopussa
0-3,5 pistettä vajaa täydet. Onkos niissä 30 maksimi? En muista...