Varakkaat on vaikeita asiakkaita
Meillä oli tarkka sopimus hinnasta, paperilla. Laskutettiin täysin oikein ja sopimuksen mukaan. Eiköhän tämä yksi paikkakunnan rikkaimmista (tehtiin töitä hänen yritykselleen) soita ja valita että kun on niin iso lasku ja tämä projekti on tullut kalliiksi. Luuli vielä että saisi minut jotenkin pelkäämään kun raivosi. Vastasin hyvin virallisella äänellä "lasku vastaa täysin sovittua ja työn tulos on hyväksytty, joten laskun muuttamiseen ei ole mitään lainsäädännöllistä perustetta".
En oo nyt töissä vaan lomaa on vielä, meen vasta ensi viikolla mutta tuli taas mieleen kun yksi vastaava asiakas on heti alussa tiedossa.
Kommentit (11)
Onko tullut sellainen mieleen että et myy?
Vanhan rahan edustajat voi joskus olla jopa kohteliaita. Nillä kun sitä fyrkkaa on aina ollut, niin eivät tee siitä koko ajan numeroa.
Mutta nämä firmansa myyneet, tai ovelasti varastaneet nousukkaat, ovat (yleensä) täysiä kusipäitä. Minkä jotenkin ymmärtää, jos raha on ainoa kiintymyksen kohde koko universumissa. Jostain perusturvattomuudesta se kielii.
Maidän perheessä ei ole koskaan tehty raha-asioista numeroa. Kun kävin tilaamassa pojalleni Johanille, joka viihtyy hyvin ratsastelunopettajansa Leon kanssa, uuden Range Roverin, pyysin myyjää lähettämään laskun suoraan kirjanpitäjälle. Turha niitä lappusia on jättää mihinkään pöydänkulmalle köyhien tirkisteltäviksi. t Gunilla Grankulla
90% rikkaista on täysiä kusipäitä, ja loput 10% äärettömän tyhmiä.
Aivan oma lukunsa ovat ne asiakkaat, jotka keksivät omasta päästään kaikenlaisia sääntöjä "miten asioiden kuuluu olla" ja vaativat että heitä pitää palvella niiden mukaan. Esim. vaativat että henkilökunta tuo ravintolassa ruoan pöytään ja vie lopuksi astiat pois. Sitten kiukutellaan kun ruoka pitää itse tilata tiskiltä, hakea se itse pöytään ja viedä astiat kärryyn "koska eihän nyt RAVINTOLASSA pidä asiakkaan joutua tällaista tekemään!!!". Mutta ei silti viitsitä mennä parempaan ravintolaan, kun se on niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut sellainen mieleen että et myy?
Kyllä näille vaikeille asiakkaille vastataan välillä "valitettavasti tällä hetkellä meillä on työtilanne täynnä, emmekä voi ottaa uusia projekteja vastaan". Nyt on kuitenkin tilanne, että pitää ottaa mitä saa eikä aina voi valita.
Ei se varallisuustaso aina kerro miten hyvin laskunsa hoitaa. Työkaverilla on muutama sijoitusasunto. Sukulaispoika, opiskelija, joka sai asunnon minun kautta, on hyvin pienituloinen. Hän kuulemma maksaa vuokran aina ajallaan, muut eivät vaikka muut ovat työssäkäyviä.
Itse tiedän rikkaan, joka jättää kaikki ostolaskut maksamatta, kunnes tulee viesti voudin kautta. Ilmeisesti laskelmoi, että kaikki (varsinkaan pienyrittäjät) eivät lähde oikeuden kautta hakemaan omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän rikkaan, joka jättää kaikki ostolaskut maksamatta, kunnes tulee viesti voudin kautta. Ilmeisesti laskelmoi, että kaikki (varsinkaan pienyrittäjät) eivät lähde oikeuden kautta hakemaan omiaan.
Tiedän parikin tällaista. Meillä oli näille omat keinonsa, annettiin tuloksesta vain osa niin ettei sitä voinut käyttää ja ilmoitettiin, että loput saat sitten kun maksu on laskettu. En nyt halua tunnistettavasti kertoa miten tai mistä oli kyse, mutta voisi sanoa vaikka että jos olisi tehty pikkuleipiä, olisi annettu taikina lukitussa muovirasiassa ja avain jätetty itselle sanoen että loput saat sitten kun lasku on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
90% rikkaista on täysiä kusipäitä, ja loput 10% äärettömän tyhmiä.
Niimpä. Sanoohan sen oma järkikin. Petteri Urpo tarvii oman yksityis junan vaikka kaikki muut ovat sitä vastaan. Viis vammaisista, sairaista, leikkaukset sairaalassa jää tekemättä. Listaa voisi jatkaa. Ja kansa antaa kaiken tapahtua. Tuo diktaattori ei edes neuvottele asioista.
Ehkä joillakin yrityksillä on asiakaspalvelu erikseen. Mutta ystävällinen voi silti olla. Ehkä osa tietyn sukupolven ihmisistä (tapansa mukaan) raivoaa jos firma tuntuu kylmältä, firma vaan ottaa rahat, ei ole ystävällisen oloinen ihminen hoitamassa asiaa, ei enää luota asiantuntemukseen tms. Usein nuorilta unohtuu sosiaalisuus firmoissa ja kommunikaation sujuvuus. Jos asiakas saa jotain kaupan päälle ja hinta on kohdillaan, ei tule ongelmia. Asiakkaita pitää voidella ja ymmärtääkin, ei luoda ristiriitaa välille. Osa voi pettyä jos jokin ei mene kuten toivoi, ehkä niitä joskus on ja sitten voi parantaa jotain firmassa. Joillakin on palautekaavake, sitä voisi käyttää, ettei tule suora soitto yhtäkkiä.
Valitse köyhät asiakkaiksi. Saat käyttää perintään reilusti aikaa :D