Miten ihmiset ei erota laboratorion ja röntgenin eroa?
Työskentelen labrassa ja valehtelematta joka päivä meille eksyy röntgenin asiakkaita, sekä soittavat meidän ajanvaraukseen varatakseen aikaa esim keuhkokuviin. Sitten ne ihmettelee, kun sanon että kuvantaminen tapahtuu röntgenin puolella että täällä laboratoriossa otetaan pääasiassa verikokeita, ym. Itselle tietenkin tämä on selvää pässinlihaa, mut jo ennen alalle siirtymistä tiesin näiden erot. Kertokaa nyt, mikä siinä hämää kumpaan mennä?
Kommentit (57)
Varmaan vanhoja ihmisiä tai sit semmosia jotka käy harvoin.
Teillä on jossain kohtaa huono opastus. Ei ihmiset välttämättä tiedä, mikä on laboratorio ja mitä siellä tehdään. Vääntäkää rautalangasta.
Viestikää jotenkin näin: Jos olet varaamassa aikaa verikokeisiin tai sydänfilmiin ( taimitä kaikkea siellä laboratoriossa tehdään), ota yhteyttä tänne:xxxxyyy, jos taas olet tulossa rontgenkuvaukseen, niin ota yhteyttä tänne: zzzzööööö.
Olen huomannut, että terveydenhuollon ohjeissa ja opastuksissa on paljon parantamisen varaa. Ohjeissa on ristiriitaisuuksia, eivätkä kaikki pidä paikkaansa. Erityisesti tietokatkoksia on paljon erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä. Erikoissairaanhoidossa annetaan välillä sellaisia jatkohoito- ja -seurantaohjeita, joita eivät perusterveydenhuollossa teekään, vaikka olisi ohjeen mukaan pitänyt. Tai sitten tosiaan neuvotaan väärään paikkaan ja pomputellaan edestakaisin. Tai annetaan liian epämääräisiä ohjeita. Ei todellakaan ole aina asiakkaan syy.
Miksi teillä ei ole keskitetty ajanvaraus? Miksi sairaan asiakkaan pitää hallita kauhea määrä eri numeroita?
Kun kyse on tutkimuksista, jotkut niputtaa kaikki samaan. Röngen, labra... Kummassakin tutkitaan, joten olettavat, että ne on suunnilleen viereiset huoneet.
Vierailija kirjoitti:
Kun kyse on tutkimuksista, jotkut niputtaa kaikki samaan. Röngen, labra... Kummassakin tutkitaan, joten olettavat, että ne on suunnilleen viereiset huoneet.
Asiakkaalle kaikki onkin ymmärrettävästi usein samaa puuroa. Hänellä on sairaus, joka sekoittaa elämän, hänellä on oikeus luottaa siihen, että ammattilaiset hoitavat ja auttavat, eivätkä syyllistä, jos pieni ihminen eksyy sote-himmeliin. Olisi ammattilaisten tehtävä huolehtia, että sairas ihminen saa palvelun ns. yhdeltä luukulta ja opastavat oikeaan suuntaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kyse on tutkimuksista, jotkut niputtaa kaikki samaan. Röngen, labra... Kummassakin tutkitaan, joten olettavat, että ne on suunnilleen viereiset huoneet.
Tämä.
Ei ollut kiva aloitus ammattilaiselta.
Laboratoriopalvelut ja kuvantamispalvelut ovat erittäin usein siinä rinnakkain ja vierekkäin. Samat odotustilat. Rakennus kuin rakennus ja pulju kuin pulju. Ja mitä pienempi teveyskeskus niin useammin näin on. Ja 98% on samalta luukulta palvelut. Yliopistosairaalat taitavat olla poikkeus tähän? Tämä on vain oma näkemykseni ja kokemukseni - tavallisen ihmisen huomioita näistä kahdesta, joten kummakos se että menee sekaisin.
Minä sekoitan aina laboratoriohoitajan ja labradorinnoutajan.
Itse olen hämmästellyt kun omaa fiksuuttaan mainostava tuttu sanoo "röngten".
Vierailija kirjoitti:
Minä sekoitan aina laboratoriohoitajan ja labradorinnoutajan.
Minä taas luulin, että bioanalyytikko arvostelee elokuvia.
Pahinta on tämä terminologia: kuvantaminen jne. Mistä minä tiedän, otetaanko siellä sydänfilmiä vai röntgeniä. Ja juuri nämä bioanalyytikot. Moni asia, mikä on ammattilaiselle päivänselvää, ei sitä harvoin käyvälle asiakkaalle ole.
Ihan normaalia. Ei uskoisi miten huono
sivistys ihmisillä on jos ei törmäisi tähän joka päivä. Moni esimerliksi luulee, että pissa ja kuukautisveri tulee samasta reiästä jne. Ja siis tämä ei ole vitsi. Osa myös ilmoittaa, että verta on tullut, mutta eivät osaa sanoa onko se tullut mistä reiästä jne. Osa luulee, että jos tamponin narua ei löydä heti, että se "on lähtenyt verenkiertoon tsi suolistoon". Siis kyse ei ole kehitysvammaisista ihmisistä vaan ihan " normaalin kirjoilla" olevista.
Tiiätkö, osa käy tosi harvoin, eikä muista, tiedä, tai ymmärrä näitä systeemejä. Moni asia voi myös vaikuttaa muistiin tai kykyyn ajatella kovin selvästi. Sairaana olevaa kohtaan olis hyvä olla ymmärtäväisempi.
Asiakkaalla on vain yksi tarve: saada sairauteensa tutkimusta ja hoitoa. Asiakkaan ei tarvitse tietää muuta, kaikki muu on teidän ammattilaisten tehtävä. Eikä siis yksittäisen ammattilaisen vaan koko systeemi pitää toimia niin, että asiakas saa sairauteensa hoidon ilman että hänen tarvitsee vaivata päätään yhtään enempää kuin on pakko.
En ole labrassa töissä, mutta hoitajana olen myös törmännyt siihen, että edes naiset eivät tiedä montako reikää heillä on alakerrassa. Tämä on käsittämätöntä nykyaikana.
Tiedätkö ap, ei nämä asiat ole selviä sellaiselle, jotka harvoin asioivat. Ei pidä olettaa mitään, vaan kertoa asiakkaalle mahdollisimman selkeästi, miten pitää toimia.
Tämä viesti siis ihan jokaiselle sotessa työskentelevälle. Tällä tehostetaan toimintaa paljon, kun asiakkaat eivät eksy väärin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että terveydenhuollon ohjeissa ja opastuksissa on paljon parantamisen varaa. Ohjeissa on ristiriitaisuuksia, eivätkä kaikki pidä paikkaansa. Erityisesti tietokatkoksia on paljon erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä. Erikoissairaanhoidossa annetaan välillä sellaisia jatkohoito- ja -seurantaohjeita, joita eivät perusterveydenhuollossa teekään, vaikka olisi ohjeen mukaan pitänyt. Tai sitten tosiaan neuvotaan väärään paikkaan ja pomputellaan edestakaisin. Tai annetaan liian epämääräisiä ohjeita. Ei todellakaan ole aina asiakkaan syy.
Tämä. Edellisessä asuinkaupungissani oli aivan järjettömän vaikeaa varata aika terveyskeskukseen. Muistan monta kertaa soittaneeni nettisivuilta löytämääni numeroon, jossa vastaaja dramaattisesti huokaillen marisi, että ei sitä aikaa täältä varata. Jossain kohtaa uudistivat onneksi sivunsa, jolloin tieto löytyi paremmin ja ohjeet olivat selkeät. Valitin kyllä asiasta sinne, enkä ilmeisesti ollut ainoa kun muutos saatiin aikaiseksi.
Ehkä tässä hämää jotenkin puhelinnumerot. Olen itse sellaisessa työpaikassa, jossa on samaan tapaan kaksi eri osastoa kuin teillä. Meidän puolen päivystykseen tulee viikoittain toiselle puolelle kuuluvia puheluja, ja sinne menee meidän asiakkaiden puheluja.