Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä numeron antaisitte enkusta tällaiselle oppilaalle: saa kokeista

Vierailija
31.01.2011 |

luokastaan ainoana kymppejä. Viittaa lähes joka kysymykseen. Mutta, mutta läksyt jää silloin tällöin tekemättä. Ei taida olla ansainnut kymmppiä? Sanakokeista tietty myös kymmpejä.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

läksyt jää tekemättä. Antaisin kyllä kympi kuitenkin.

Vierailija
2/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä väliä niillä läksyillä on, jos oppii noin hyvin? Oppimista ja osallistumistahan siinä numerossa mitataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...englannin kielen numeroon ei tule vaikuttaa oppilaan huolellisuus, käyttäytyminen tai sosiaaliset taidot vaan ainoastaan kielen keskeisten sisältöjen ja rakenteiden hallinta, kyky käyttää ja soveltaa oppimaansa. Eli läksyjen tekemättömyys ei mielestäni vie tällaisen oppilaan mahdollisuutta saada kymppiä. Arviointi tulee suorittaa siten, että epäolennaiset asiat jätetään tässä huomiotta. Todistuksessa on käyttätyminen ja huolellisuus joissa näkyy esim ylimielinen asenne tai huolimattomuus. Läksyjen tekemättömyyteen voi siis olla erilaisia syitä, huolimattomuus tietenkin ehkä yleisin, mutta erittäin lahjakkaan oppilaan kohdalla täytyy miettiä myös motivaatiota ja asennetta. Eli jättääkö läksyt koska osaan muutenkin, en tarvitse harjoitusta kuten muut? Opettajan tulee miettiä omaa opetustaan ja tehtävien haasteellsuutta, onko kotitehtävissä mitään haastetta ko. oppilaalle. Miten motivoida tällainen lahjakas lapsi tai nuori harjoittelemaan ja kehittymään lisää?

Vierailija
4/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä enkun numerossa?



Jos osaa enkkua hyvin, ja kymppejä tulee, niin sitten kymppi.



Mutta huolellisuusnumero tietysti laskee. Kai sellainen (tai vastaava) vielä todistuksiin annetaan?

Vierailija
5/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisin, mutta käyttäytymisen ja huolellisuuden numeroon vaikuittais tuo läksyjen unohtelu.

Vierailija
6/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi huolimatonta lahjakasta oppilasta pitäisi vielä numerossa rankaista?



t. lahjakkaan, ylivilkkaan ja huolimattoman pojan äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisi tuon motivaationpuutoksen huomioon ja hankkisi lapselle eritasoisia tehtäviä.

Vierailija
8/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että tuo oppilas pystyy ongelmitta ja nopeasti vastaamaan kotiläksykysymyksiin, vaikka tehtäviä ei ole kotona tehty. Eli pystyy vastaamaan yhtä hyvin lonkalta kuin muut oppilaat valmistautuneena.



Luonnollisesti, jos läksynä on ollut vaikkapa kirjoitelma, joka palautetaan opettajalle, niin kyllä se on oltava jokaisella tehtynä. Eikä kotitehtävät ilmeisesti ole muutenkaan aina tekemättä, vaan vain joskus, jos oikein ymmärsin. Mutta jos läksynä on siis vaikka kirjatehtävä, joka on jäänyt tekemättä, mutta johon pystyy vastaamaan kiitettävästi silti, niin numeron alentaminen ysiin olisi minun mielestäni simputtamista.



Minulla oli kerran tällainen oppilas, joka osasi englantia yhtä hyvin kuin minä. Ei ollut kaksikielinen, mutta hänellä oli lähisukua Englannissa. Kyllähän minä huomasin, ettei tehnyt tehtäviä edes tunnilla, vaan vastasi vain suoraan, kun tuli hänen vuoronsa vastata. Hän käytti tunneilla aikaa aivan muiden asioiden tekemiseen (omiin kirjoitteluihin) kuin englannin opiskeluun. Mutta koska hän ei millään tavalla häirinnyt tunnin kulkua, pystyi aina vastaamaan kysymyksiin, osallistui tunnin kulkuun moitteettomasti, ja ennen kaikkea omasi paljon paremmat englannin taidot kuin mitä opsin kiitettävässkään vaaditaan, niin ei ollut mitään syytä antaa muuta kuin paras numero.



Joskus joku muu oppilas vähän kitisi, että miksi annan tuon yhden kirjoitella muita juttuja tunnilla. Sanoin sitten, että jokainen jolla on noin ylivertaiset taidot aineessa ja joka osaa tehdä niitä omia juttujaan osallistuen samalla noin aktiivisesti tuntiin, saa minun puolestani tehdä niitä omia juttujaan luvan kanssa. Kyllä ne muut oppilaat ihan kerrasta tajusivat asian, sillä tokihan nekin tiesivät tän yhden taidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamisestahan on kysymys. Tai pitäisi olla.

Vierailija
10/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilas on tosiaan noin täydellinen, aina käsi pystyssä ja osaa aivan kaiken, niin kympinhän hän ansaitsee. Toisaalta miksi hän jättää läksyjä tekemättä, jos on muuten kympin oppilas? Eli ihanko tosissaan tuntityöskentely on kympin arvoista? Ja miten ei sitten unohda lukea kokeeseen tai sanakokeeseen?



Oman koululaiseni todistuksessa ei ole mitään huolellisuus-numeroa. Vanhempainillassa selitettiin numeroiden muodostumisesta, että ne muodostuvat toisaalta osaamisesta, toisaalta työskentelystä, johon sisältyy mm. asenne ja huolellisuus.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kymppi. Eikö hänen osaamisensa vastaa sitä sitten ja myös aktiivisuus?

Vierailija
12/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilas on tosiaan noin täydellinen, aina käsi pystyssä ja osaa aivan kaiken, niin kympinhän hän ansaitsee. Toisaalta miksi hän jättää läksyjä tekemättä, jos on muuten kympin oppilas? Eli ihanko tosissaan tuntityöskentely on kympin arvoista? Ja miten ei sitten unohda lukea kokeeseen tai sanakokeeseen?

Mä olin kouussa tuollainen oppilas, ja voin kertoa, että kyllä hän varmasti unohtaa lukea sanakokeeseen ja kokeeseenkin - tai vaikkei unohtaisikaan, ei viitsi. Mut sillä ei ole mitään väliä, koska hän osaa kuitenkin kaiken, lukematta ihan yhtä lailla kuin sen kanssakin. Miksi siis lukiskaan, kun kerran osaa?

Mä sain aina kympin todistukseen. Tosin siihen ehkä oli jo vedetty koetulosten mukaista osaamista alaspäin, koska meidän opettajalla oli jo yläkoulussa ja varsinkin lukiossa tapana teettää kokeiden osana vanhoja yo-tehtäviä. Ne oli sit aina liian vaikeita, jolloin niiden arvostelua helpotettiin koko luokalle. Ja mä taas osasin ne sen alkuperäisen vaatimuksenkin mukaisesti, joten sillä helpotetulla asteikolla mulla oli aina pisteitä joku maksimimäärän ylittävä määrä ja numerona joku 11½. Sitä kun sitten huolellisuudesta vähän rokotettiin niin siitä tuli se kymppi.

Mun lapsen kohdalla rokotetaan samoin siitä, että hän ei pysty tekemään ryhmäuvoropuheluharjoituksia. Hänellä on aspergerin oireyhtymä, eikä vaan pysty, ei kunnolla edes pareittain. Menee ihan lukkoon, kun pitäisi puhua ja usein vielä jollekulle, joka valituntisin kiusaa. Kirjallisissa kokeissa osaisi kyllä, niistä tulee usein täydet pisteet, mutta tuntityöskentelyn takia saa vain seiskoja todistukseen... musta se on väärin, kun hänellä kerran on vamma, joka estää tuon toiminnan - eihän vaikka sokeaakaan rangaista arvostelussa siitä, ettei hän pysty kirjoittamaan kaunokirjoitusta , jos kuitenkin osoittaa osaavansa koevastaukset kirjoittaa näppiksellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei ole täydellinen.

Vierailija
14/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läksyjen tekemättömyys kertoo jotain asenteesta ko. aineeseen.



Saadakseen kympin pitäisi jo olla harrastuneisuutta ko. ainetta kohtaan. Unohduksia ei saisi olla muutamaa enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läksyjen tekemättömyys kertoo jotain asenteesta ko. aineeseen.

Saadakseen kympin pitäisi jo olla harrastuneisuutta ko. ainetta kohtaan. Unohduksia ei saisi olla muutamaa enempää.

se tarkoitaa vaan, että koulun tehtävät on liian lässyjä. Kuvittele, että sun pitäis yhtäkkiä alkaa "opetteleen" uudestaan ala-asteen enkkua? Tai jos soittaisit seitsemättä vuotta pianoa, sun pitäis ruveta opettelamaan uudestaan jotain pianoaapista, missä painetaan keskic:tä vuoronperään molemmilla peukaloilla? mahtaisitko viitsiä? Mut oisko silti harrastuneisuutta?

Vierailija
16/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läksyjen tekemättömyys kertoo jotain asenteesta ko. aineeseen.

Saadakseen kympin pitäisi jo olla harrastuneisuutta ko. ainetta kohtaan. Unohduksia ei saisi olla muutamaa enempää.

Kotiläksyjen tarkoituksenahan on kerrata opittuja asioita kotona, vai onko näin? Näin olen itse ymmärtänyt... Noin hyvällä kielitaidolla oppilas varmasti on kotonakin tekemisissä englanninkielen kanssa, ja näin "harjoittaa" sitä koulun ulkopuolellakin. Eli minusta tuo läksyjen unohtuminen ei tarrkoita ettei olisi harrastuneisuutta, tai muuten asenne olisi huono. Jos asenne olisi huono kyseistä kieltä kohtaan ja muutenkin, niin miksi viittailisi tunnilla?

Vierailija
17/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läksyjen tekemättömyys kertoo jotain asenteesta ko. aineeseen.

Saadakseen kympin pitäisi jo olla harrastuneisuutta ko. ainetta kohtaan. Unohduksia ei saisi olla muutamaa enempää.

se tarkoitaa vaan, että koulun tehtävät on liian lässyjä. Kuvittele, että sun pitäis yhtäkkiä alkaa "opetteleen" uudestaan ala-asteen enkkua? Tai jos soittaisit seitsemättä vuotta pianoa, sun pitäis ruveta opettelamaan uudestaan jotain pianoaapista, missä painetaan keskic:tä vuoronperään molemmilla peukaloilla? mahtaisitko viitsiä? Mut oisko silti harrastuneisuutta?

Selitä mitä selität, mutta opettajien tulee antaa numerot opsin vaatimusten mukaan.

edellinen opettaja

Vierailija
18/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läksyjen tekemättömyys kertoo jotain asenteesta ko. aineeseen.

Saadakseen kympin pitäisi jo olla harrastuneisuutta ko. ainetta kohtaan. Unohduksia ei saisi olla muutamaa enempää.

Kotiläksyjen tarkoituksenahan on kerrata opittuja asioita kotona, vai onko näin? Näin olen itse ymmärtänyt... Noin hyvällä kielitaidolla oppilas varmasti on kotonakin tekemisissä englanninkielen kanssa, ja näin "harjoittaa" sitä koulun ulkopuolellakin. Eli minusta tuo läksyjen unohtuminen ei tarrkoita ettei olisi harrastuneisuutta, tai muuten asenne olisi huono. Jos asenne olisi huono kyseistä kieltä kohtaan ja muutenkin, niin miksi viittailisi tunnilla?

Miksi ei sitten tee tehtäviä, jos ovat kerta "vasemman käden hommia"?

Asenne ei ehkä sitten huono, vaan ylimielinen.

Vierailija
19/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läksyjen tekemättömyys kertoo jotain asenteesta ko. aineeseen.

Saadakseen kympin pitäisi jo olla harrastuneisuutta ko. ainetta kohtaan. Unohduksia ei saisi olla muutamaa enempää.

se tarkoitaa vaan, että koulun tehtävät on liian lässyjä. Kuvittele, että sun pitäis yhtäkkiä alkaa "opetteleen" uudestaan ala-asteen enkkua? Tai jos soittaisit seitsemättä vuotta pianoa, sun pitäis ruveta opettelamaan uudestaan jotain pianoaapista, missä painetaan keskic:tä vuoronperään molemmilla peukaloilla? mahtaisitko viitsiä? Mut oisko silti harrastuneisuutta?

Selitä mitä selität, mutta opettajien tulee antaa numerot opsin vaatimusten mukaan.

edellinen opettaja

ei yhtään mitään, koska opettajan ei ole edes pakko antaa kotiläksyjä. Eli harrastuneisuutta kyllä edellytetään, mutta ei kotiläksyistä puhuta mitään. ja toi että opettaja osaa antaa oppilaalle hänentasoisiaan tehtäviä on kyllä ihan toiveajattelua. En oo vielä nähnyt käytännössä sen toteutuvan muuta kuin ihan keskiverto-oppilaille. Ei onnistu kummassakaan asteikon päässä..

Vierailija
20/81 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läksyjen tekemättömyys kertoo jotain asenteesta ko. aineeseen.

Saadakseen kympin pitäisi jo olla harrastuneisuutta ko. ainetta kohtaan. Unohduksia ei saisi olla muutamaa enempää.

se tarkoitaa vaan, että koulun tehtävät on liian lässyjä. Kuvittele, että sun pitäis yhtäkkiä alkaa "opetteleen" uudestaan ala-asteen enkkua? Tai jos soittaisit seitsemättä vuotta pianoa, sun pitäis ruveta opettelamaan uudestaan jotain pianoaapista, missä painetaan keskic:tä vuoronperään molemmilla peukaloilla? mahtaisitko viitsiä? Mut oisko silti harrastuneisuutta?

Selitä mitä selität, mutta opettajien tulee antaa numerot opsin vaatimusten mukaan.

edellinen opettaja

ei yhtään mitään, koska opettajan ei ole edes pakko antaa kotiläksyjä. Eli harrastuneisuutta kyllä edellytetään, mutta ei kotiläksyistä puhuta mitään. ja toi että opettaja osaa antaa oppilaalle hänentasoisiaan tehtäviä on kyllä ihan toiveajattelua. En oo vielä nähnyt käytännössä sen toteutuvan muuta kuin ihan keskiverto-oppilaille. Ei onnistu kummassakaan asteikon päässä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän