Miten työmarkkinatuella elävällä on varaa autoon?
Selittäkää. Kaikki valuutukset, bemsat, huollot, uudet renkaat, pesut ym.
kyselee eräs jokaisen pennosensa laskeva, jolla ei ole varaa melkein kulkea bussillakaan saati pitää autoa.
Kommentit (37)
Se kuinka ne muut rahansa käyttää. Autoja on about, satasen ja miljoonan väliltä sekin vaikuttaa
Minua ihetyttää woomera, fedup ja muut ruokalähetit. Kaikilla näyttää olevan upouusi mersu.
Ei mulla ainakaan mene kaikkineen autoon kuin ehkä satanen kuussa, ja jos ei ole muita velkoja ja elätettäviä, niin kyllä siitä 600 eurosta joka elämiseen jää riittää, toki jos pitää ryypätä ja polttaa kympin aski tupakkaa päivässä, niin ei toki sitten riitäkään. Miehellä oli vuosia auto joka maksoi ostettaessa 700€, hän on siis ihan valtion virassa ollut 26 vuotta nyt, minä törsäsin muutama vuosi sitten ja ostin velaksi 2500€ maksavan auton, ja maksoin sitä satasen kuussa, ja välillä olin työttömänäkin. Ei ilman autoa pärjää, varsinkaan perheellinen, kuin niillä paikkakunnilla joissa julkinen toimii, meillä 22. suurimmassa kaupungissa ei toimi tarpeeksi hyvin.
Miksi ylipäätään kukaan vie pesuun autoaan? Se on järjetöntä rahastusta. Ja uusia renkaita ei tarvi kovin usein ostaa, ostaa sitten kun pääsee taas töihin, tai käytetyt. Yleensä halvan auton mukana tulee renkaatkin. Eikä työmarkkinatuella oleva ole aina ollut työtön, todennäköisesti auto on ostettu töissä ollessa.
Voi hyvää päivää. Miten mulla on varaa autoon, koiraan ja moottoripyörään vaikkei ole edes sitä työmarkkinatukea? Katsos kun joillain on säästöjä, tai on sijoitettu hyvin tai peritty. Jollain saattaa olla höveli puoliso.
Velaton auto, joka maksettu työssä ollessa.
No itse olen työmarkkinatuella, mutta mieheni tienaa hyvin. Kummallakin on oma auto ja kiitos huolesta, mutta pärjäämme kyllä.
mulla on pakettiauto ja 2 moottoripyörää, kesällä menee motskareihin 120 e kk vakuutusta, autoon 100 e vuosi +dieselvero 600 e. toki saan toimeentuloa ja kaikki ruoat haen ruoka-avusta
Jos tahtoo olla valmis ottamaan työpaikan vastaan, pitää olla auto odottamassa, jotta pystyy käymään töissä niinäkin aikoina kun julkisilla kulkuvälineillä ei pääse. Monet työpaikat ovat julkisen liikenteen saavuttamattomissa, joten auto on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon auton valuutus maksaa?
Riippuu todella monesta muuttujasta, esim. "Hinta muodostuu oletetun riskin perusteella. Hintaan vaikuttavat muun muassa ajoneuvon tyyppi (esim. auto, moottoripyörä tai moottorikelkka), ajoneuvon tekniset tiedot, vakuutuksenottajan ikä, asuinpaikka ja vahinkohistoria.
Henkilöautojen ja pakettiautojen kohdalla hintaan vaikuttavat myös merkittävästi ajetut kilometrit."
Ja sitten tietysti bonukset vaikuttaa tosi paljon.
Nyt on hyvä aika kerätä marjoja ja myydä niitä saadakseen rahaa auton korjauksiin ym menoihin. Niin isäni on tehnyt jo vuosia.
No niissä kuluissakin on isoja eroja autojen välillä.
Mulla on 2 autoa. Halpa vanha, ostohinta 1000e ja "ei ihan niin vanha" premium-auto, ostohinta 30 000e.
Vanhan auton vakuutus on n. 100e vuodessa, ihan halvin pelkkä liikennevakuutus. Paremman auton superkasko 690e/vuosi.
Vanhan auton verot 130e/vuosi, paremmassa 710e/vuosi.
Vanhassa autossa 15" peltivanteet ja kapeat perusrenkaat, paremmassa 20" tuumaiset merkkivanteet ja 275 leveät matalaprofiilikumit, hintaluokka 300 vs. 3500e.
Valitsemalla oikeanlaisen ajopelin voi päästä ihan suht edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon auton valuutus maksaa?
Riippuu todella monesta muuttujasta, esim. "Hinta muodostuu oletetun riskin perusteella. Hintaan vaikuttavat muun muassa ajoneuvon tyyppi (esim. auto, moottoripyörä tai moottorikelkka), ajoneuvon tekniset tiedot, vakuutuksenottajan ikä, asuinpaikka ja vahinkohistoria.
Henkilöautojen ja pakettiautojen kohdalla hintaan vaikuttavat myös merkittävästi ajetut kilometrit."
Ja sitten tietysti bonukset vaikuttaa tosi paljon.
Ja vielä enemmän vaikuttaa, halutaanko pelkkä liikennevakuutus, vai laajempaa turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon auton valuutus maksaa?
Riippuu palijon siitä, mitä menet valuuttamahan ja minne.
Viemärihin jos valuutat ölöjyt, niin luulen sen tulevan tyyrihiksi.
Niitä autoja ei työmarkkinatuella ostella vaan tosiaan on ostettu töissä ollessa. Vanhasta koslasta ei saa myydessä mitään, joten myydäkään ei kannata, jos saa uuden työpaikan automatkan päästä. Julkisilla ei järkevästi Helsingissäkään pääse joka paikkaan.
Minulla oli parin kuukauden määräaikainen pesti, jonne piti herätä viideltä, että olisi kahdeksalta paikalla. Kahdella bussilla piti mennä ja niiden välissä oli 20 min tauko odotella talvipakkasilla kylmässä viimassa. Autolla en sillä kertaa kulkenut, koska ruuhkat työpaikalle päin oli jäävät ja bussi sai päästellä omalla kaistalla muiden ohi.
Yksi määräaikainen oli kehä ykkösellä ja sinne menin autolla, koska olisi pitänyt kiertää keskustan kautta päästäkseen bussilla. Siellä hieman napistiin, kun tulin jo 7:30 töihin, kun olisi pitänyt olla kasilta. Ymmärsivät onneksi, kun kerroin, että seiskalta kotoa lähtiessä ajomatka on 20 min ja puoli kasilta kehä on täynnä ja kestää tunnin. Että suuri hyöty oli ajat sitten ostetulla autolla.
Osa sun työttömiksi luulemista on eläkkeellä
Olen työmarkkinatuella mutta en todellakaan elä sillä. On rahaa säästössä puskurina. Työuran aikana kun ei pidä kunnia-asiana olla pa tilipäivää ennen, niin kertyy säästöjä. Ne voi sijoittaa.
Hyvä kysymys