Kuinka suuri merkitys reverssillä on suhteessa pyöräjarruihin ja spoilereihin lentokoneen hidastumisessa?
Kommentit (56)
Tulit tällaista kysymään vauvapalstalta? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Reverssi noin 20%.
Ok. Aika vähän kuitenkin. Säästää sitten vähän renkaita, ettei kuumene jarrutuksessa niin paljoa?
Vierailija kirjoitti:
Tulit tällaista kysymään vauvapalstalta? Ok.
Täällä tiedetään miten asiat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reverssi noin 20%.
Ok. Aika vähän kuitenkin. Säästää sitten vähän renkaita, ettei kuumene jarrutuksessa niin paljoa?
Se siinä on ajatuksena.
Mä oon miettinyt, että kuinka paljon se edes oikeasti suihkuttaa eteenpäin, kun ne aukot avatutuu moottorin kyljistä! Jossain DC-9:ssä oli eri juttu, kun ne tuli viistosti sinne moottorin taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulit tällaista kysymään vauvapalstalta? Ok.
Täällä tiedetään miten asiat ovat.
Oletkohan varmasti lukenut oikeaa palstaa
Rengasjarruilla ei ole mitään merkitystä vaikka olisi pyörät lukossa, jos ollaan ilmassa.
Toki himokas insinööri laskee ilmanvastuksen laskutelineille.
Mietippä näin jarrut muuttaa like energian lämmöksi.
100t painava kone jonka lasku nopeus on 200 kmh.
Reversi syö suurimman osan sopeudesta, muuten jarrut hitsutuisivat kiinni
Kyllä aktivoisin reverssit varmuuden vuoksi aina renkaiden kosketettua maata heti, vaikka tehoja niihin ei sitten tarvitsisikaan laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Rengasjarruilla ei ole mitään merkitystä vaikka olisi pyörät lukossa, jos ollaan ilmassa.
Toki himokas insinööri laskee ilmanvastuksen laskutelineille.
No eipä reverssejäkään koskaan ilmassa käytetä. Tai jos käytetään, päätyy Lentoturmatutkintaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietippä näin jarrut muuttaa like energian lämmöksi.
100t painava kone jonka lasku nopeus on 200 kmh.
Reversi syö suurimman osan sopeudesta, muuten jarrut hitsutuisivat kiinni
Unohdit ilmoittaa tuulen suunnan, voimakkuuden ja renkaan/asfaltin välisen kitkakertoimen.
Oletteko huomanneet, että usein jos laskeutuu 22L:lle, niin tekevät ihan hullut jarrutukset, jotta ehtivät kääntymään ensimmäisestä poistumistiestä vasemmalle kohti terminaalia! Ja joskus taas kun tulevat 04L:lle, niin eivät jarruta melkein ollenkaan, vaan antavat mennä kiitotien päähän asti, jotta pääsevät nopeammin terminaalille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rengasjarruilla ei ole mitään merkitystä vaikka olisi pyörät lukossa, jos ollaan ilmassa.
Toki himokas insinööri laskee ilmanvastuksen laskutelineille.
No eipä reverssejäkään koskaan ilmassa käytetä. Tai jos käytetään, päätyy Lentoturmatutkintaan.
Ei sentään aina. Onhan noita kuvia, joissa ne on laitettu päälle jo vähän ennen maakosketusta. Venäläinen tapa.
Oikealla palstalla olet, täällähän on vain lähes pelkästään lentokapteeneja!
Vierailija kirjoitti:
Rengasjarruilla ei ole mitään merkitystä vaikka olisi pyörät lukossa, jos ollaan ilmassa.
Toki himokas insinööri laskee ilmanvastuksen laskutelineille.
Harvoin on tarkoituksenmukaista pysähtyä kesken ilmalennon.
Lentokoneen hidastumisessa laskeutuessa kaikkien kolmen järjestelmän reverssin, pyöräjarrujen ja spoilereiden merkitys on huomattava, mutta niiden vaikutukset ja tärkeys vaihtelevat tilanteen mukaan.
1. **Reverssit**:
- Reverssimoottorit (moottorien suuntaajat) muuttavat moottoreiden työntövoiman suuntaa eteenpäin, mikä auttaa hidastamaan lentokonetta. Reverssit ovat erityisen tärkeitä liukkailla ja märillä kiitoteillä, koska ne eivät ole riippuvaisia kitkasta pyörien ja kiitotien välillä.
- Reverssit voivat tarjota noin 20-30 % hidastumisvoimasta laskeutumisen jälkeen.
2. **Pyöräjarrut**:
- Pyöräjarrut ovat lentokoneen ensisijainen jarrutusjärjestelmä kiitotiellä. Niiden teho perustuu kitkaan pyörien ja kiitotien välillä, ja ne voivat tarjota suuren osan hidastumisvoimasta.
- Pyöräjarrut voivat tarjota jopa 60-80 % hidastumisvoimasta, riippuen olosuhteista ja lentokoneen tyypistä.
3. **Spoilerit**:
- Spoilerit ovat siivekkeet, jotka nousevat siiven pinnalta laskeutumisen jälkeen. Ne vähentävät siiven nostetta ja lisäävät ilmanvastusta, mikä auttaa siirtämään koneen painon pyörille ja parantaa pyöräjarrujen tehoa.
- Spoilerit voivat itsessään tarjota noin 10-15 % hidastumisvoimasta, mutta niiden pääasiallinen tehtävä on tehostaa pyöräjarrujen toimintaa.
### Yhteenveto
- **Reverssit** ovat erityisen tärkeitä liukkaissa olosuhteissa ja voivat tarjota merkittävän osan hidastumisvoimasta.
- **Pyöräjarrut** ovat kaikkein tehokkaimmat hidastumisvälineet ja vastuussa suurimmasta osasta hidastumista.
- **Spoilerit** parantavat pyöräjarrujen tehoa ja tarjoavat lisävastusta.
Lopullinen hidastumisvoima riippuu lentokoneen tyypistä, laskeutumisolosuhteista ja lentäjän käyttämästä jarrutustaktiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Oikealla palstalla olet, täällähän on vain lähes pelkästään lentokapteeneja!
Kyllä, täällä on kaikki laatikkoleukalentäjäaivokirurgit.
Noin 30 difraktaa, mitattu tulos