Kuunteleeko fb keskusteluita?
Oon puhunut yhdestä aiheesta puhelimessa, eilen tuli siitä aiheesta koko ajan videoita instagramiin.
Tuttavani ei usko tähän mutta hän ei tiedäkään tästä nykyajasta mitään.
Siis älypuhelimeen liittyvistä asioista.
Kommentit (16)
Ja tää ei oo ainoa kerta.
Kolme miestä keskustelivat työkaluista, olin pöydän ääressä.
Seuraavana päivänä tuli mainoksia puhelimeen jotka koskivat tätä työkalua.
Sehän (FB) on nyt ilmainen vain niille, jotka antavat kaikki viestinsä esim. mainostajien käyttöön.
Tuskin siellä nyt kukaan on kuulokkeet päässä kuuntelemassa ap:n kellarissa. Ehkä joku robotti tai tekoäly voisi kerätä avainsanoja (jos on siis keskustelua), tietenkin kirjoitetut viestit on helppo tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava ei usko tätä.
F-Securen Mikko Hyppönen kielsi asian myös joitakin vuosia sitten kun häneltä kysyttiin voiko puhelin tai siinä olevat äpit salakuunnella.
Samaa huomannut myös Instassa ja X:ssä; jutellaan ystävien kanssa eri aiheista ja eikös nää sovellukset ehdota samoihin aiheisiin liittyviä juttuja, ja tarjoilee mainoksia myös
Siri on kuulolla kans; pidin teinille joskus hieman tiukkasanaista ohjeistusta, ja kun lopetin, hetken hiljaisuuden päästä puhelimesta kuului: - OK. Olisi puuttunut, että ois jatkanut vielä: boomer 🤣
Sukulaiseni töissä tietotekniikka-alalla, odotan hänen kommenttiaan.
Taas tulee niitä videoita jotka liittyvät harrastukseeni josta oon puhunut puhelimessa enkä oo edes googlannut asiaa.
Kyllähän ne voi kerätä dataa ympäriltä jota käytetään personoidussa mainonnassa.
Itse salakuunteluun on omat lakipykälänsä ja siinä voi syyllistyä rikokseen.
Yleisesti, kuinka moni miettii tarkemmin esimerkiksi sovelluksia hankkiessa niiden käyttöehtoja. Mihin toimintoihin sallii luvan.
Kuuntelee ja samoin Google. Nörtit myös laittomasti.
Puhelimet pois jos haluaa olla rauhassa. Hyvä tapa muutenkin.
Mistä johtuu, että Fb on alkanut ehdotella "ihmisiä joita saatat tuntea"-listassa semmoisia tyyppejä, joita en (hyvästä syystä) ole nähnyt vuosikausiin (?)
Ei kuuntele. Minäkin uskon Hyppösen puheita tässä asiassa.
Ihminen lankeaa helposti omaan vahvistusteoriaansa, eli kuvittelee saavansa omalle teorialleen vahvistuksen, kun havaitsee halutuamansa lopputuloksen jossakin.
Tietyn mainoksen lisääntyminen feedissä johtuu siitä, että scrollatessa pysähtyy katsomaan kyseistä mainosta muutamaksi millisekunniksi pidempään. Algoritmi tulkitsee, että olet kiinnostunut mainoksesta, ja tuuttaa sitä entistä enemmän.
Kaikenlaisia mainoksia tulee koko ajan, mutta vain ne, joista on itse puhunut viime aikoina, noteerataan.
Suosittelen lukemaan Mikko Hyppösen Internet-nimisen kirjan. Silmäni avautuivat!
Kuuntelee.