Taas alan jännittää mihin aikaan ja millä viestillä kolmasluokkalainen tulee koulusta kotiin..
Olen alkanut stressaamaan kotiintuloja koulusta. Meillä ei ole kotona käytösongelmia, on joskus kovaääninen ja panee vastaan mutta tottelee kuitenkin sanoja. Kotona ei ole väkivaltainen.
Koulussa on vilkas ja kovakorvainen, ei rauhoitu heti kun ope käskee, toisinaan rauhoittuu helpommin. Luokkansa fiksuimpia oppilaita, oppii siis helposti asiat. On joutunut koulussa fyysisenkin kiusauksen kohteeksi toisinaan ja nyt on alkanut itsekin joskus turhautuessaan lyödä, tapahtunut pari kolme kertaa joulun jälkeen.
Noin kerran viikossa saan siis opettajalta erittäin syyllistävää viestiä, siis siten että miten lapsi on tehnyt sitä ja tätä ja tätä. Kun selvitellään pidemmälle saan kuulla että tilanne ei ole ollut yksittäin suoraan lapseni aiheuttamaa, vaikka aktiivisesti mukana onkin. Kurjaa on myös se että vaikka kovasti on tsempannut kouluvuoden aikana ei opettaja juurikaan muista kiittää onnistumisista.
Lapseni on haastava ja ärsyttävä ja harmittaa että ope menee lankaan ja ärsyyntyy. En puolustele toisten satuttamista tai riekkumista tunnilla, mutta joskus olisi kiva kuulla hyvääkin palautetta.
Kommentit (38)
toisaalta, mä ymmärrän opettajaa. Luokka on muutenkin raisu ja kun lapseeni joutuu enemmän kiinnittämään huomiota että olisi kunnolla varmasti alkaa sieppaamaan. Mutta joskus tulee väkisinkin mieleen että joutuu myös silmätikuksi..
ap
rauhallisen lapsen äitinä nuo riekkujapojat luokassa. Vievät opettajan aikaa tuhottomasti, kun tekevät kolttosia ja touhuavat omiaan ja huutavat ja möykkäävät eivätkä anna oppimisrauhaa normaaleille lapsille.
Meillä on siis myös 3lk poika, joka kärsii jatkuvasta melusta luokassa. Opettaja ei nähtävästi saa tarpeeksi pidettyä kuria noille muutamalle pojalle, jotka terrorisoi koko luokkaa.
Ja nyt syytän kyllä vanhempia, jotka eivät ole osanneet lastaan kasvattaa kunnioittamaan toisia ihmisiä. Ope on aika voimaton kun lapset on pellossa kasvaneita jo valmiiksi.
että muakin ärsyttää tuo ihan sama asia, vaikka oma lapseni on juuri tuollainen häirikkö aika ajoin.
Hyväntuulinen lapsi tuli kotiin, kaikki vallan ok :)
Ja näin se menee melkein joka päivä, mutta silti joka kerta kun iltapäivä lähestyy mua jännittää.
Mä en puolustele sitä että mun lapsen pitäisi saada toteuttaa itseään luokassa ja tehdä juuri kuten haluaa, toistan sitä viestiä että kaikille on annettava työskentelyrauha ja vetoan siihen että mieti miltä susta tuntuisi. Luokka on poikavoittoinen ja opettajalla ei hurjan iso auktoriteetti ole siellä, mun lapsi ei tosiaankaan ole se ainoa ongelma siellä. Kovin usein saan kotiin vain sen viestin että ongelmat ovat lapsen syytä.
Mun lapsi on lisäksi sellainen että kerjää kiitosta, jos opettaja jaksaisi edes silloin tällöin saada kiinni hyvänteosta sillä olisi paljon suurempi voima kuin mun palkitsemismenetelmällä. (siis jos ope sanoisi että hieno juttu kun jaksat keskittyä, tulee muuten tosi siistiä jälkeä tms.)
Häirikköpojat ei anna oppimisrauhaa normaaleille lapsille :) Meidän kolmasluokkalainen on varmaan häirikkö, tosin hän itse menestyy koulussa erinomaisen hyvin. Hänellä jää aikaa häiriköidä tunnilla kun tehtävät ja lisätehtävät on jo tehty valmiiksi. Mitä sille sitten kotona voimme tehdä? Puhua ja keskustella? Olemme puhuneet asiasta ja lahjoneet pysymään vaiti pulpetissaan, toisinaan onnistuen. Tätähän se on peruskoulu, kaikkien pitäisi oppia samassa tahdissa, että rauha säilyisi. Jos olet hitaampi jäät muista jälkeen ja jos taas nopeampi niin on vaarana turhautua tunneilla ja alkaa häiriköimään.
nämä häirikköpojat eivät ole niitä nopeita hyvinmenestyviä, vaan niitä, jotka eivät ole kiinnostuneita oppimisesta muutenkaan.
T. se rauhallisen pojan äiti
Häirikköpojat ei anna oppimisrauhaa normaaleille lapsille :) Meidän kolmasluokkalainen on varmaan häirikkö, tosin hän itse menestyy koulussa erinomaisen hyvin. Hänellä jää aikaa häiriköidä tunnilla kun tehtävät ja lisätehtävät on jo tehty valmiiksi. Mitä sille sitten kotona voimme tehdä? Puhua ja keskustella? Olemme puhuneet asiasta ja lahjoneet pysymään vaiti pulpetissaan, toisinaan onnistuen. Tätähän se on peruskoulu, kaikkien pitäisi oppia samassa tahdissa, että rauha säilyisi. Jos olet hitaampi jäät muista jälkeen ja jos taas nopeampi niin on vaarana turhautua tunneilla ja alkaa häiriköimään.
Minua ärsyttää opettajan, että 2-3 häirikköoppilasta vie suurimman osan ajastani ja energiastani. Neljänä päivänä viidestä pitää olla laittamassa kotiin viestiä näiden oppilaiden käytöksestä.
Yritän joka viestin aloittaa aina jollain kiitoksella tai kehulla, vaikka joskus se on melko väkinäistä. ("Tänään Pekka oli tunnin aluksi tosi innostunut annetusta tehtävästä ja aloitti reippaasti." ("Mutta jo n. 7 min kuluttua keskittyminen herpaantui ja häiriköinti alkoi..."))
Harmittaa eniten se, että hyvin käyttäytyville ei ole energiaa laittaa viestiä kotiin, että oikein hyvin menee. Kerran vuodessa sitten vanh.vartissa kehun lasta vanhemmille.
Mutta että huonosti käyttäytyville pitää olla aina keksimässä myös niitä kehuja, ettei vaan viestit kotiin olisi liian negatiivisia ja vanhemmat pahottais mieltänsä...
Ja en nyt jaksa oikolukea tätä, jos on virheitä, niin sitten on...
t. väsynyt luokanope
että saatte luokkakokoja pienenmmäksi.
en jaksa antaa mitään positiivista palautetta koska siihen on niin harvoin aihetta
ope
kun kyse on kuntataloudesta ja koko ajan vaadittavista lisäsäästöistä.
en jaksa antaa mitään positiivista palautetta koska siihen on niin harvoin aihetta ope
että tunne on molemmin puolinen, jos edes vähän vaivautuisit... mutta ethän sä jaksa, reppana ope.
, opettaja on rehtorin armoilla luokkakokoja päätettäessa. Mutta jos monet vanhemmat soittaa reksille ja uhkaa valittaa rehtorin esimiehelle liian suurista luokkakoista, jotka on uhka oppilaiden turvallisuudelle, niin saattaa vaikuttaa.
Voitte vanhemmat myös valittaa kunnallispäättäjillenne, jos tiedätte koulusta, jossa on jättiluokat. Itse valitin samassa kaupunginosassa asuvalle kunnanvaltuuston jäsenelle, kun siis tiesin, että nappurikoulussaan on yli 30 oppilaan luokkia. Ihan siis vaan, että on tietoinen kaupunkinsa ja naapurustonsa todellisuudesta!
t. aktiivinen vanhempi
, mutta pahimpien häiriköijien kohdalla se on usien tosi turhauttavaa, koska tuntuu, ettei ko. oppilas mitään kehuja kyllä ansaitse, koska huono käytös kehuista huolimatta vaan jatkuu. Ja oikeasti ei oikesti ole oppilaassa mitään kehumista siltä päivältä, surullista mutta totta. Vai pitäiskö laittaa, että "kiitos, kun et tänään huutanut luokassa muiden vastausten päälle ihan yhtä kovaa kuin eilen!"
t. ope, 4.lk, 30 oppilasta, Hki
Mä en puolustele sitä että mun lapsen pitäisi saada toteuttaa itseään luokassa ja tehdä juuri kuten haluaa, toistan sitä viestiä että kaikille on annettava työskentelyrauha ja vetoan siihen että mieti miltä susta tuntuisi. Luokka on poikavoittoinen ja opettajalla ei hurjan iso auktoriteetti ole siellä, mun lapsi ei tosiaankaan ole se ainoa ongelma siellä. Kovin usein saan kotiin vain sen viestin että ongelmat ovat lapsen syytä.Mun lapsi on lisäksi sellainen että kerjää kiitosta, jos opettaja jaksaisi edes silloin tällöin saada kiinni hyvänteosta sillä olisi paljon suurempi voima kuin mun palkitsemismenetelmällä. (siis jos ope sanoisi että hieno juttu kun jaksat keskittyä, tulee muuten tosi siistiä jälkeä tms.)
Opettajan näkökulmasta myönnän heti, että ihan liian helposti tulee vaan valitettua häiriöistä ja unohtaa kehua hyvää käytöstä, vaikka meistä jokainen ihan varmasti tietää, että jokaista moitetta kohtaan tarvitaan kymmenen kehua kumoamaan se moitteen negatiivinen kokemus.
Siksi luulenkin, että lapsesi opettajakin varmaan antaa noita pieniä kehuja, mutta ne menevät lapseltasi ohi korvien, koska niitä tarvittaisiin niiiiin paljon enemmän, että niillä olisi pysyvämpää merkitystä lapselle.
Käytännössä siitä hyvästä käytöksestä ei aina saa niin paljon palautetta kuin pitäisi siitä syystä, että se hyvä käytös on usein se "oletuksen mukainen" käytös ja koska iso osa luokan oppilaista noudattaa sitä eikä saa jatkuvasti kiitosta siitä hyvästä käytöksestään, olisi vähän hassua koko ajan olla kehumassa vilperttiä siitä käytöksestä, mikä muilla on jo ihan normaalia käytöstä. Eli oppilaita tulisi kehuneeksi epätasa-arvoisesti... (Osaankohan nyt ihan selittää mitä tarkoitan?)
Joka tapauksessa, en missään nimessä halua kieltää sitä, etteikö kehuilla olisi valtava merkitys lapsen käytöksen kehittymiselle. Kahdenkymmenen oppilaan luokassa tasapuolinen kannustaminen vaan asettaa opettajallekin aikamoisia haasteita!
Kotiin tulevat viestit taas voivat vanhemmasta tuntua siltä, että vain omaa lasta moitittaisiin. Käytännössä kotiin tulevat viestit kuitenkin koskevat kuitenkin aina juuri sen kodin lasta, eli en voi opettajana alkaa tiedottaa liiaksi mitä jotkut muut lapset ovat tehneet, kun se ei oikeastaan kuulu muiden lasten vanhemmille. Korkeintaan kirjoitan, että "Pekka ja muutama muu poika riehuivat" jne. mutta siis ei opettajankaan kuitenkaan kuulu juoruta muitten lasten tekemisistä.
Taas yksi ope
koko ala-asteen näistä mölisevista ääliöistä. Opettajaksi sattui sitten sellainen kukkahattutäti.
Mölisijöitä kehuttiin aina kannustukseksi. Porkkanaksi annettiin stpidendit ja kotiin etsimällä etsittiin positiivista palautetta.
Nämä kiltit pojat ja tytöt eivät saaneet kuuden vuoden aikana mitään kun opettajan energia meni kiitellessä näitä mölisijöitä ja hakkaajia.
eli sen kehun voisi laittaa vain sitä kautta, niin ei muiden tarvitse kuulla mitään kehuja. Negat sieltä ainakin tulee, hyvin sujuvasti.
eli sen kehun voisi laittaa vain sitä kautta, niin ei muiden tarvitse kuulla mitään kehuja. Negat sieltä ainakin tulee, hyvin sujuvasti.
jos luokassa normaalistikäyttäytyvät eivät saa koskaan kiitosta. Silloinhan ne kunnon lapset pitäisi saada wilmaan monta kertaa kiitosta ja kehuja joka päivä.
eli sen kehun voisi laittaa vain sitä kautta, niin ei muiden tarvitse kuulla mitään kehuja. Negat sieltä ainakin tulee, hyvin sujuvasti.
jos luokassa normaalistikäyttäytyvät eivät saa koskaan kiitosta. Silloinhan ne kunnon lapset pitäisi saada wilmaan monta kertaa kiitosta ja kehuja joka päivä.
Ja siihen "normaalilasten" normaalin hyvän käytöksen kehumiseen ei vain riitä energiaa ja aikaa, joka menee häiriköiden kotiin viestittämiseen lähes päivittäin.
meidän lapset ovat samalla luokalla...
Mua niin harmittaa tuo opettaja, paskaa se löytää kaikesta, mutta hyvää ei mistään.