Lukion aineet ovat ihan turhia suurin osa, miksi tätä systeemiä yhä pidetään yllä!??
Vierailija kirjoitti:
Lukioissa pitäisi olla parempi opinto-ohjaus, että kannattaa oikeasti harkita tunnettua, hyväpalkkaista alaa, vaikka sydän veisi tutkimaan antiikin kreikkaa. Tai yliopistoille enemmän vastuuta, että annetaan realistiset näkymät alasta. Elämä on vaan kivempaa kun on vakaa työpaikka ja silloin voi sitten mennä vaikka avoimeen harrastamaan näitä harvinaisia aiheita.
ongelmana on juuri lukio , jossa tasapäistetään ihmisiä lukemaan ne tietyt perusaineet mitä on vuonna 1952 keksitty, lukion pitäisi ohjata jo johonkin oikeaan ammattiin ja olla yhdistetty ammattikouluun. ei niin että luetaan kirjoja ja tietoa ja sitten saadaan aikaan joku haave siitä että yliopisto on hyvä paikka jatkaa samaa paskaa. Lukion aineista suurin osa haihtuu kuin pieru saharaan. mitä järkeä on opetella kaikkea maantietoa ja biologiaa fysiikka matematiikkaa historiaa ja muuta 3 vuotta ja ulostaa kaikki TIETO ylioppilaskokeisiin. Mitä siitä on apua mihinkään?
Kommentit (70)
Väitteesi, että lukion pitäisi olla amis, on hassu. Meillä on ammattikoulut nimenomaan sitä varten, että voi suuntautua tietylle alalle jo heti peruskoulun jälkeen.
Eipä niitä muita kuin kirjoitettavia aineita ole pakko opiskella enempää kuin pakolliset kurssit. Joita saattaa olla vain 1 tai 2.
Noiden lauseiden väliin kuuluisi puolipiste.
t. Lukion käynyt
Ja tämän takia lukiossa tulisi olla vielä enemmän yleissivistäviä aineita.
Yleissivistys muokkaa ajattelua ja auttaa valitsemaan oman alan. Tärkeimpänä kuitenkin pidän tuota yleissivistystä.
On hyvä, että on perustiedot hallussa juuri kaikesta noista. Jos ymmärtää biologiasta edes jotain, niin ymmärtää että puoskareiden tarjoamat luonnolliset pillerit on huijausta.
Lukion pitäisi olla kolmevuotinen valmentava jakso yliopisto-opintoihin, jonka jälkeen jatketaan yliopistoon. Siellä pitäisi saada keskittyä niihin aineisiin jotka omalla tavoitealalla on oleellisia. Nyt se on kolmevuotinen päivähoito sellaisten ihmisten mukuloille joiden ei ole syystä tai toisesta pakko ottaa taloudellista vastuuta itsestään täysi-ikäistyttyään ja joilla on lupa haaveilla loputtomiin.
lukiossa pitäisi olla heti linja niille joista tulee lääkäräreitä ja lakimiehiä ja opettajia tai insinöörejä tai sosionomeja
oma linja kielitieteilijöille
ja sitten pummilinja humanisteille loosereille jotka saavat lukea mitä tahansa humpuukia ja päätyä työttömiksi
mitä teet jollain biologian ja maantiedon tiedolla lukion jälkeen, jos et rupea biologistiksi tai biologian opettajaksi?
tai kemialla jos et rupea kemistiksi?
jne
Yleissivistys ja sit se, että on mahdollisuus opetella opiskelemaan ja oppimaan paineen alla.
Tuotannon hommissa se oppimaan opettelu ei ole niin justiinsa, ts. yritys ja erehdys näyttävät erilaisilta kuin aivotyössä.
Suomessa sivistyksen arvostus on muutenkin romahtanut. Jos vielä poistettaisiin mahdollisuus yleissivistävään koulutukseen, olisi sama ilmoittaa Putinille, että liitymme Venäjään ali-ihmiskansojen joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
mitä teet jollain biologian ja maantiedon tiedolla lukion jälkeen, jos et rupea biologistiksi tai biologian opettajaksi?
tai kemialla jos et rupea kemistiksi?
jne
Jos et kykene tätä pähkinää itse ratkaisemaan, jääköön ratkaisematta.
Vierailija kirjoitti:
mitä teet jollain biologian ja maantiedon tiedolla lukion jälkeen, jos et rupea biologistiksi tai biologian opettajaksi?
tai kemialla jos et rupea kemistiksi?
jne
Mietipä sitä....
paras olisi että lukiossa opiskeltaisiin vain kieliä ja kaikki suomalaiset osaisivat ainakin 4-5 eri kieltä sujuvasti eikä kukaan puhuisi kimiräikkös-englantia
Harva 16-v.tietää miksi haluaa isona. Lukiossa huomaa mitkä aineet kiinnostaa ja valitsee sen mukaan jatko-opinnot.
Lukion funktio on aina ollut antaa aikaa päättää mihin lähtee opiskelemaan.
Jos fiksuja suomalaisia haluamme, niin filosofiankursseja rutkasti lisää. Samoin yhteiskuntatieteisiin nojaavia kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Harva 16-v.tietää miksi haluaa isona. Lukiossa huomaa mitkä aineet kiinnostaa ja valitsee sen mukaan jatko-opinnot.
Toki olis vielä se, et yläkoulun panoksilla ei vielä yliopisto suju.
Vierailija kirjoitti:
Lukion funktio on aina ollut antaa aikaa päättää mihin lähtee opiskelemaan.
Saattaa olla et ne luonnontieteiden perusteet on kans jokseenkin merkittävä osa lukiota.
Yleissivistys. Kyllä se auttaa hahmottamaan asioita ja ymmärtämään syitä ja seurauksia.