Pulinat pois: Tekniikan Maailma totesi nykyajan sähköautot hyviksi talviautoiksi. 🌨Mites nyt suut pannaan?
Tekniikan Maailma vertaili samassa talviautovertailussa nykyaikaiset autot eli sähköautot ja menneen ajan tekniikkaan perustuvat hybridiautot. Jaetulla ykkössijalle nousivat BMW i5 eDrive40 M Sport -täyssähköauto ja Mersun kallis hybridi.
Seuraavat kaksi sijaa menivät myös täyssähköautoille eli kärkikaksikkoa selvästi edullisemmat Volkswagen ID.7 ja Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. Huom. nykyinen Tesla 3 on ihan eri auto kuin aikaisemmat sukupolvet. Teslan laatu, mukavuus, ajettavuus ja avustimien toiminta talvella ovat parantuneet valtavasti.
Talvisen rata-ajon nopein oli Volvon täyssähköauto.
Voimalinja ratkaisee onko ajaminen nykyaikaisen edullista vai fossiiliajan kalleutta, mutta ei enää talviominaisuuksia. Talviominaisuudet riippuvat auton merkistä ja mallista. Riisipussit ovat aina olleet vähiten hyviä talviautoja ja niin tälläkin kertaa.
Kommentit (16)
TM on ihan tuuliviiri, viimeksi kun luin, niin totesivat, että takaveto-Lada on parempi talviauto kuin Tesla.
Tiedätkö paljonko woke-firmat maksavat tuolle vihervassarijulkaisulle? Siellä vaahdotaan myös ilmastonmuutoksrsta joka sivulla ja vannotetaan "luottamaan tieteeseen".
Teknikan maailma kehuu mitä vaan kun tarpeeksi maksetaan.,
Sitten kun sähköauto sippaa talvipakkasella tien poskeen, niin ei pysty ohiajavat antamaan kanisterista polttoainetta.
Täyssähkäri on jo lähdettäessä lämmin ja nykyään range riittää pakkasillakin. Polttiksessa pitää olla Webasto mikä on hitaampi lämmittämään ja vikaherkkä. Tässä meidän perheen kokemukset. :)
Sanotaanko että vuosi kaksi ja Tekniikan Maailma ei enää ota polttomoottoriautoja talvitestiinsä. Ai miksikö? No siksi että silloin polttisuutuudet ovat vähissä.
Mua "pelottaa" kaikki akut sen akkutehdaspalovideon jälkeen. Näin lämpimällä osa kuumeneekin. Pitää yrittää vaan jäähdyttää. Liikenteessä akkuneste vaarallinen vai voiko höyrystyä tms?
Sähköautojen ranget eivät riitä mihinkään. Ehkä jos ottaisi sen range extenderin joka on siis aggrekaatti joka toimii bensalla tai dieselillä.
Menee varmaan 10 vuotta että järkevää matkaa voi ajaa sähköllä. Tuon jälkeen miten homma toimisi edes kesällä sähköttömällä kesämökillä.
Ensimmäisiä polttomoottoriautojakin (kuten silloisoa sähköautoja) vastustettiin ankarastti. Liuan nopeita. Pelottivat ihmisiä ja hevosia. Jne.
Aloittaja jatkaa ansiokkaasti tällä edistystä ja kehitystä vastustavien ja pelkääjien perinnettä.Kaikki uusi on pahasta. Se tuo turvaa.
Vuotta myöhemmin vuoden 2025 talviautovertailussa sähköautot ottiavat kolmoisvoiton. Vertailun viimeiseksi jäi polttomoottoriauto.
Näin se kehitys menee eteenpäin. Ei pärjännyt vertailun paraskaan polttomoottoriauto sähköautoille.
Muutaman ihmisen mielipide ei sitten ole ajattelun koko kuva.
TM testissä ajettiin pääkaupungissa lämpimästä parkkihallista kolmen kilometrin matka toiseen lämpimään parkkihalliin ja hämmästyttiin kun yksikään sähköauto ei simhtanut matkalle, olihan pakkastakin kaksi astetta.
Kyllä näillä meriiteillä TM-testivoitto on ansaittua.
TM lehti on nykyään täysin huuhaata. Kaikki jutut maksettuja. En luota enään yhtään lehden juttuihin
Step 1 - varaa 50 000 - 100 000 euroa kalliin sähköauton ostamiseen
Step 2 - profit
Tai sitten ajaa 10 000 euron takuuvarmalla talvitestatulla Mersulla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä kiva ja lämpöistä ajaa sen 200 km, mutta sitten taas lataus. Käynnistämisen yhteydessä akun lataus heilahtaa 15 % alaspäin. Ei kiitos.
Eipä kiinnosta jatkuva johdon vienti seinään! Oli kesä eli talvi. Ja ...5 vuoden jälkeen auton myyntiarvo lähentelee nollaa. Helposti 40.000 - 60.000 donaa hups, se meni jo! Kallista ajeluu.
Onhan niillä kiva ja lämpöistä ajaa sen 200 km, mutta sitten taas lataus. Käynnistämisen yhteydessä akun lataus heilahtaa 15 % alaspäin. Ei kiitos.