4lk matikka.
Jos matikan kokeessa, sanallisessa tehtävässä on lauseke oikein.(esim.79e x 3 - 50e).Sit ensimmäinen lasku oikein ja toisessa laskuvirhe,näin ollen siis laskun vastaus myös väärin.Kuuluuko tehtävästä saada edes vähän pisteitä?Vai meneekö kokonaan hylätyksi.
Meillä oikea opettaja antaa hieman pisteitä, nyt sijainen hylkää koko tehtävän.
Kommentit (10)
pisteitä vuotena 1991. eli jos oli osannut tehdä ne lausekkeet, niin sai muutaman pisteen.
eri opettajilla on kuitenkin eri tapoja.
jokainen opettaja päättää pisteyttämisen koe- ja tehtäväkohtaisesti.
Mutta siis loogisuuden nimissä: jos tehtävästä ei voi saada pelkällä oikealla vastauksella täysiä pisteitä eli täysiin pisteisiin vaaditaan myös lauseke, silloin myös pelkästä lausekkeesta pitäisi saada jotain pisteitä.
Kyseessä oppilas, jolla muutenkin helpotettu matikka.
Oli tuo lapsi vain kun maansa myynyt kun oli kuitenkin osan osannut, mutta sitten oli tullut virhe ja jäi kokonaan pisteet saamatta.
AP
Maikka tekee kokeen, ja itse myös arvostelee. Riippuu siis täysin maikasta. Tosin, peruskoulussa ja lukiossa yleensä saa muutamia irtopisteitä vaikka on väärä vastaus, laskuvirheitä jne. Ja kaikillehan se arvostelu on sama, joten en näe tuossa mitään ihmeellistä.
vaikka onkin helpotettuna.
Itseäni vain hieman kummastutti tuo että tulee totaalinen hylkäys.Kaikki siis tavallaan.
AP
Kyllä meillä opet ovat aina antaneet osittain oikein olleesta laskusta osan pisteistä, esim. 1/3.
Minusta tuo tehtävän kokonaan vääräksi merkkaaminen kuulostaa aika rajulta nelosluokkalaisilla. Itse ehkä kysyisin asiaa opettajalta (silleen nätisti).
Jos matikan kokeessa, sanallisessa tehtävässä on lauseke oikein.(esim.79e x 3 - 50e).Sit ensimmäinen lasku oikein ja toisessa laskuvirhe,näin ollen siis laskun vastaus myös väärin.Kuuluuko tehtävästä saada edes vähän pisteitä?Vai meneekö kokonaan hylätyksi.
Meillä oikea opettaja antaa hieman pisteitä, nyt sijainen hylkää koko tehtävän.
Jos kyseessä olisi ollut oma oppilaani ja tehtävä olisi esim. 2 pisteen tehtävä, olisin painottanut oikeaa lauseketta puolen pisteen arvoiseksi. Kertolasku olisi ollut pisteen arvoinen ja vähennyslasku (sisältäen vastauksen) puoli pistettä. Yksiköitten (tässä euro) puuttuminen olisi vienyt jotain pisteitä (puolet osiosta).
Kuitenkin jokainen opettaja arvioi omalla tavallaan. Jos sijainen on kokematon, voisi häneltä kysyä asiasta. Ei ole ehkä huomannut koko juttua.
toisen antaa esim + tai 1/2 kahdesta eli aika tiukka on linja ja olen sitä itsekin ihmetellyt. Samoin, jos lauseke on oikein ja siinä on pieni laskuvirhe, menee yleensä nollille :(
ala-asteen koe-numeroista. Ei sillä oo mitään merkitystä jos menee piste sinne sun tänne..
ole matikan ope, mutta kyllä meillä lapset on vähän pisteitä saaneet (plussa tai puolikas, jopa 1-), kun on osanneet lausekkeen muodostaa ja osan ratkaistakin.
Ehkä se on sijaisen käytäntö.