Miksei koulujen henkilökunnalle anneta kunnollisia kurinpito-oikeuksia?
Iltapäiväkerhonohjaajilla, koulunkäynninohjaajilla, harjoittelijoilla ja vahtimestareilla ei ole kurinpito-oikeuksia ollenkaan. Opettajilla ja rehtorilla on, mutta niitä koskee tavattoman monimutkainen pykäläviidakko missä välillä saa tehdä jotain ja välillä ei, ja välillä pitää tehdä kurinpidosta raportti erilaisille tahoille ja välillä taas kutsua todistaja kurinpitotilanteeseen paikalle. Tämän seurauksena on se, että opettajat eivät yleensä uskalla pitää kuria koska riski on iso että joku menee väärin ja tuleekin syyte.
Miksei laissa voi yksinkertaisesti vaan lukea, että koulun henkilökunnalla on esim. oikeus ottaa kiinni oppilaasta ja oikeus takavarikoida oppilaan tavaroita?
Ei lastenkasvatuksen pidä olla mitään byrokratiaa ja pilkunviilausta. Kotonakaan ei laadita mitään raportteja kurinpidosta eikä käydä oikeutta siitä, että onko lapsi sallittua taluttaa pois olohuoneesta vaikka laissa mainitaan vaan makuuhuone.
Kommentit (60)
Kyllä ne oikeudet oli aikoinaan heillä, on otettu pois. Nimim. vieläkin sormet hellinä karttakepistä.
Kyllä ne oikeudet oli aikoinaan heillä, on otettu pois. Nimim. vieläkin sormet hellinä karttakepistä.
Koskaan laki ei ole sallinut lyödä oppilasta. Siihen ei vain aikoinaan puututtu.
En ymmärrä minkälainen sairas ihminen fantasioi lasten pahoinpitelyllä.
Ei kotiväelläkään ole mitään oikeuksia ruumiilliseen kurittamiseen jos sitä ajat takaa.
Eipä laki anna päiväkotienkaan työntekijöille mitään oikeuksia. Mutta siellä on erilainen suhtautumistapa asioihin eli ajatellaan että kaikki mikä ei ole erikseen kielletty on sallittu. Siksi päiväkotien hoitajat esim. ottavat lapsia kädestä kiinni.
Sen takia, etteivät voi tehdä työtään kunnolla ja voidaan tapauskohtaisesti haastaa oikeuteen ja tuomita jos siltä alkaa tuntua. Kaikki lait on Suomessa tarkoituksella tehty tulkinnanvaraisiksi jotta mielivalta voisi rehottaa tässä maassa jatkossakin.
Lastenoikeuksien sopimus kieltää.
1920 LUVUN KOULUKURI TAKAISIN, SILLOIN OPETTAJA OLI JUMALASTA SEURAAVA.
Nimeni on opettaja ja tapani tulette tuntemaan.
Mammojen kullanuppuja ei saa rangaista, eikä edes komentaa tai tiukasti puhutella. Mammat suuttuu jos noin tehdään.
Tulokset nähtävissä: kiusaamista, väkivaltaa, kurittomuutta, rumaa epäkunnioittavaa käytöstä. Pahimmillaan eskaloituu kouluammunnaksi.
En ainakaan itse opettajan toivoisi tällaista askelta taaksepäin. Fyysinen kuri(tus) ei ole nykypäivää. Nykyoppilaat voivat niin huonosti, että koulukulttuurin raaistaminen toisi vain lisää väkivaltaa. Sillä kun on tapana valua alaspäin komentoketjussa: kun aikuinen käy käsiksi, lapsi käy puolestaan käsiksi johonkin häntä heikompaan.
On tunnistettu neljä oppimsen ja muutoksen estettä, jotka liiittyvät ihmisen toiminnan ytimeen ja sisäisen maailman ymmärtämiseen.
Ensinnäkin kun havainnot ja ajattelu eivät yhdisty, seurauksena on, että ei tunnisteta sitä, mitä nähdäään. Toiseksi jos ajattelu ja puhe eivät yhdisty, todellisuutta ei koskaan päästä käsittelemään rehellisesti, koska todellisia ajatuksia ei sanota ääneen.
Koulussa oppimisen edistämiseksi boidaan
antaa vastuuta kaikille oppilaille
Rohkaista ihmisiä kyseenalaistamaan perinteiset toimintatavat ja luomaaan uusia, tehokkaampia lähestymistapoja oppimiseen ja jatkuvaan kehittämiseen
Auttaa ihmisiä ymmärtämään oppimisprosesseja
Kehittää ohjelmia, jotka auttavat oppimisessa
Auttaa ihmisiä tunnistamaan, milloin tärkeää oppimista on tapahtunut, ja ymmärtämään sen vaikutukset ja seuraukset.
Kehittää arviointia oppimiselle ja hyvien toimintatapojen tunnistamiselle ja niiden parantamiselle
Auttaa ymmärtämään mistä pitää luopua, mitä pitää tehdä enemmän, mitä jo osataaan ja mitä pitää vielä oppia.
järjestäää mahdollisuuksia reflektoida toimintaa säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mammojen kullanuppuja ei saa rangaista, eikä edes komentaa tai tiukasti puhutella. Mammat suuttuu jos noin tehdään.
Tulokset nähtävissä: kiusaamista, väkivaltaa, kurittomuutta, rumaa epäkunnioittavaa käytöstä. Pahimmillaan eskaloituu kouluammunnaksi.
Laki pitää muotoilla niin että mammoilta ei asiaa kysytä.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan itse opettajan toivoisi tällaista askelta taaksepäin. Fyysinen kuri(tus) ei ole nykypäivää. Nykyoppilaat voivat niin huonosti, että koulukulttuurin raaistaminen toisi vain lisää väkivaltaa. Sillä kun on tapana valua alaspäin komentoketjussa: kun aikuinen käy käsiksi, lapsi käy puolestaan käsiksi johonkin häntä heikompaan.
Oppilaat voivat huonosti juuri kurin puutteen ja erilaisen vasemmistohysteerian takia. Kunnon kuri ja jokapäiväinen liikunta koulussa sekä perinteiset oppiaineet perinteisistä kirjoista opiskeltuna tuottaa hyviä tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan itse opettajan toivoisi tällaista askelta taaksepäin. Fyysinen kuri(tus) ei ole nykypäivää. Nykyoppilaat voivat niin huonosti, että koulukulttuurin raaistaminen toisi vain lisää väkivaltaa. Sillä kun on tapana valua alaspäin komentoketjussa: kun aikuinen käy käsiksi, lapsi käy puolestaan käsiksi johonkin häntä heikompaan.
Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tuleville opettajille kerrotaan, että kaikki paitsi sanoitus on väkivaltaa ja että oppilaat ovat avuttomia poloisia jotka saavat kurista traumat. Sitten kun he tulevat työelämään niin he yrittävät epätoivoisesti sanoittaa oppilasta joka vetää heitä turpaan. Ja vaativat oppilaille diagnooseja, koska onhan oppilaassa oltava jotain vikaa jos hän kohtelee opettajaa alempiarvoisena. Yleistä on myös soittaa poliisille kun vaikka kaksi 10-vuotiasta tappelee, kun poliisin suorittama fyysinen puuttuminen ei jostain syystä aiheutakaan oppilaille traumoja.
Vierailija kirjoitti:
On tunnistettu neljä oppimsen ja muutoksen estettä, jotka liiittyvät ihmisen toiminnan ytimeen ja sisäisen maailman ymmärtämiseen.
Ensinnäkin kun havainnot ja ajattelu eivät yhdisty, seurauksena on, että ei tunnisteta sitä, mitä nähdäään. Toiseksi jos ajattelu ja puhe eivät yhdisty, todellisuutta ei koskaan päästä käsittelemään rehellisesti, koska todellisia ajatuksia ei sanota ääneen.
Koulussa oppimisen edistämiseksi boidaan
antaa vastuuta kaikille oppilaille
Rohkaista ihmisiä kyseenalaistamaan perinteiset toimintatavat ja luomaaan uusia, tehokkaampia lähestymistapoja oppimiseen ja jatkuvaan kehittämiseen
Auttaa ihmisiä ymmärtämään oppimisprosesseja
Kehittää ohjelmia, jotka auttavat oppimisessa
Auttaa ihmisiä tunnistamaan, milloin tärkeää oppimista on tapahtunut, ja ymmärtämään sen vaikutukset ja seuraukset.
Kehittää arviointia oppimiselle ja hyvien toi
Kannattaisi palauttaa 90-luvun toimintatavat. Pisa-tulokset olivat huipussaan 2000-luvun vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, etteivät voi tehdä työtään kunnolla ja voidaan tapauskohtaisesti haastaa oikeuteen ja tuomita jos siltä alkaa tuntua. Kaikki lait on Suomessa tarkoituksella tehty tulkinnanvaraisiksi jotta mielivalta voisi rehottaa tässä maassa jatkossakin.
Ja sitten vielä: ajatelkaa mitä tapahtuu kun siellä vankilassa alkaa leviämään juttu, että "toi on muuten lastenhakkaaja, pidettäiskö pojat pieni kurinpalautus?" Ei kukaan ota riskiä, että joutuu sellaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan itse opettajan toivoisi tällaista askelta taaksepäin. Fyysinen kuri(tus) ei ole nykypäivää. Nykyoppilaat voivat niin huonosti, että koulukulttuurin raaistaminen toisi vain lisää väkivaltaa. Sillä kun on tapana valua alaspäin komentoketjussa: kun aikuinen käy käsiksi, lapsi käy puolestaan käsiksi johonkin häntä heikompaan.
Tunnusta pois, välillä mielesi tekisi antaa joillekin kakaroille kunnon avolitsari.
Koska nuo kouluttamattomat pätkätyöläiset eivät osaisi käyttää kurinpito-oikeutta oikein.