Opettajissa on valtavasti eroa
Lapsen, tuokaluokkalaisen luokassa oli tänään sijainen. Oli kuulemma saanut luokan pahimmat pölisijät aivan heti hiljaseksi ja koko päivän oli rauhallista. Oma ope, joka on ollut 2 vuotta opettajana, ei ole saanut oppilaita rauhottumaan, siellä on ainakin 5 jotka puhuu aivan koko ajan, puhuu päälle, muiden kanssa ja eivät rauhoitu. Opettaja on myös itse kärsinyt siitä, ettei hänellä ole rauhaa opettaa.
Sitten tulee sijainen, joka saa lapset oikeaan moodiin ja hiljaa työskentelemään. Miten on mahdollista?
Harmittaa ihan että ko.ope jatkaa kolmoden opena myös, koska häneltä ei vaan löydy auktoriteettia. Pölisijät luulevat, että koulunkäynti on yhtä naurua ja räkätystä eikä opi tavoille.
Kommentit (8)
Tässä lähestytään ongelmaa aivan väärästä suunnasta. Pölisijät pitäisi poistaa koulusta.
No jaa, joskus se voi olla myös vieraskoreutta.
Näin opena voin sanoa, että yleensä tilanne on ihan toisinpäin. Sijaisia testataan yleensä ihan huolella. Itsellä ei taas ole mitään ongelmaa työrauhan ylläpitämisen suhteen, vaikka aikamoisia ryhmiä nykyään kasataan inkluusion nimissä.
Opettajissa on eroja, monin tavoin. Saa olla onnellinen, jos oman lapsen luokassa on välittävä, tasapainoinen, työstään tykkäävä aikuinen, joka innostaa oppilaita oppimaan, työskentelemään rauhassa yhdessä ja tekemään parhaansa.
Ei ole opettajan tehtävä opettaa käytöstapoja, vaan matikkaa äikkää jne.
Tottakai opettajissa on eroja. Onhan kampaajissa, lääkäreissä jne. myös eroja. Ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen itse opettaja ja tänään viimeksi mietin samaa, tosin eri näkökulmasta. Jotkut saavat lapset oppimaan ja toiset eivät.
Ne pölisijät voi olla niitä lahjakkaita, jotka turhautuu, kun ei ole tekemistä... Eikä sääntöjä.
Mulla on neljä lasta ja älykkäitä kaikki. Yhden poikani koulu meni pilalle kun oli opettaja joka ei saanut lapsia kuriin. Miesope. Poika sai täysiä pisteitä matikassa, englannissa vielä kolmannella luokalla. Sitten ei ollut kuria, läksyjä ei mitään. Poikajoukko sai kokeista 4-10 riippuen kuinka omat vanhemmat ehti paneutua. Kotoa käsin ei voinut auttaa kun ei ollut läksyjä eikä oikein mitään. Ope oli vaan liian löysä, täysi pask*.
Poikani olisi oppinut kun olisi ollut ne säännöt ja läksyjä ja tehtävää.
90- luvun koulussa kaikki neljä lastani olisivat päässeet lukioon. Nyt pääsee kaksi, johtuen opettajista. Kahdella on hyvä opettaja ja kahdella huonot.
Lapsi kertoi että luokkakaveri oli sanonut sijaismaikalle että "turpa kiinni". Tokaluokkalainen. Olin aika järkyttynyt, miten lapsi voi sanoa opelle noin.. sijaisopejahan usein kokeillaan, etenkin ne kaikkein veemäisimpien kakaroiden toimesta.
Minä olen itse opettaja ja tänään viimeksi mietin samaa, tosin eri näkökulmasta. Jotkut saavat lapset oppimaan ja toiset eivät.