Sairaanhoitajaopintoihin sisältyy hirvittävästi sellaista jota ei ammatissa koskaan tarvitse
Esimerkiksi nyt olen kurssilla, jossa kehitellään joku innovaatio yritykselle. Pitää keksiä liikeidea, miettiä prototyyppiä, tehdä video ja esitellä tämä innovaatio yhteistyökumppaneille. Ja tähän kuluu 7 viikkoa opiskeluaikaa, opintopisteitä saa puolet enemmän kuin esimerkiksi anatomia ja fysiologia-kurssista, joka kuitenkin on koko tämän ammatin perusta.
Miksi koulutuksiin tungetaan kaikkea ihme huttua?
Kommentit (22)
Tuotahan se sairaanhoitajan työ juuri on, koko ajan joutuu miettimään uusia innovaatioita miten selvitä potilaiden kanssa ja mikä tärkeintä tämä tieto pitää jakaa työtovereille että saadaan hyvä henki työpaikalle.
Jos sairaanhoito aiotaan yksityistää, bisnestähän sillä tehdään jo nyt. Outoa on.
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan se sairaanhoitajan työ juuri on, koko ajan joutuu miettimään uusia innovaatioita miten selvitä potilaiden kanssa ja mikä tärkeintä tämä tieto pitää jakaa työtovereille että saadaan hyvä henki työpaikalle.
Sairaanhoitajan työn innovaatiot ovat hieman eri tyyppisiä kuin bisnesinnovaatiot, mitä tässä nyt haetaan.
Minun nuoruudessa sh opinnot kesti 2.5 vuotta. Tiivis paketti ja läsnäolo pakko. 8 tunnin luennot 5 kertaa viikossa. Tentit ja sitten työharjoitteluun.
Erikoistuminen sitten myöhemmin, kun oli oltu pari vuotta töissä.
Tuli ammattitaitoisia sairaanhoitajia
Haluavat meistä kaikista yrittäjiä ja romuttavat julkisen terveydenhoidon. Psyk.sh.
Sairaanhoitajan tehtäviin kuuluu esimerkiksi runkata mies.
Aika vaikeaa on suunnitella koulutus, jossa jokainen osa-alue sopii 100-prosenttisesti jokaisen sairaanhoitajan tulevaan työnkuvaan. Minä minä -ihmisille tulee yllätyksenä, että maailmassa on muitakin ihmisiä. Olen itse sairaanhoitaja, joka työskentelee lääkäedustajana. Sairaanhoitajan työtä en ole tehnyt enää vuosiin, ja juuri tuollainen opiskelu olisi aikanaan hyödyttänyt minua.
Ja ne ainaiset ryhmätyöt. Ilmaiset harjoittelut ja harjoittelupaikkoja on vaan murto-osalle tarvitsijoista. Oppilaitosten pitäisi auttaa opiskelijoita harjoittelupaikkojen saamisessa. Aika kusista kun/jos joutuu ilmaisen työharjoittelun vuoksi vuokraamaan asunnonkin toiselta puolelta Suomea ja maksaa kahta asuntoa. Lähäreille koulu järjestää harjoittelupaikat, mutta amk-tasolla ei. Pitkien harjoitteluiden palkattomuuskin on väärin, koska osaava opiskelija on jo ihan työvoimaa eikä pahemmin ohjausta tarvitse. Lääkäreiden opintoihin liittyvä sekä apteekkihenkilökunnan harjoittelut ovat palkallisia.
Vaikka Juuri Sinä et koe tuota tarpeelliseksi niin jollekkin muulle se voi olla se kurssi, jossa kokee ahaa-elämyksen mihin haluaa suuntautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan se sairaanhoitajan työ juuri on, koko ajan joutuu miettimään uusia innovaatioita miten selvitä potilaiden kanssa ja mikä tärkeintä tämä tieto pitää jakaa työtovereille että saadaan hyvä henki työpaikalle.
Sairaanhoitajan työn innovaatiot ovat hieman eri tyyppisiä kuin bisnesinnovaatiot, mitä tässä nyt haetaan.
Aloittajalta ei todellakaan tule yrittäjää tai yksityispuolen sairaanhoitajaa paremmalla palkalla jos tuota ei tajua.
Hoitajapula johtunee osittain siitä, että sekä lh- että sh-opinnot ovat aivan liian pitkäkestoiset tehtäviin nähden.
Samoin siihen sisältyy hirveästi sellaista, mihin ei sairaanhoitajan koulutusta tarvittaisi. Suomessa on ylimitoitettu määrä sairaanhoitajia. Taitaa olla enemmän sairaanhoitajia lääkäriä kohden kuin missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapula johtunee osittain siitä, että sekä lh- että sh-opinnot ovat aivan liian pitkäkestoiset tehtäviin nähden.
Ennen oli sh opinnot 2.5 v ja se on sopiva pituus. Kaiken turhan kun karsisi pois, niin nytkin pääsisi tuohon ja koulutus lyhenisi vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapula johtunee osittain siitä, että sekä lh- että sh-opinnot ovat aivan liian pitkäkestoiset tehtäviin nähden.
Ennen oli sh opinnot 2.5 v ja se on sopiva pituus. Kaiken turhan kun karsisi pois, niin nytkin pääsisi tuohon ja koulutus lyhenisi vuoden.
Tosin päivät olisivat tiheätahtisia ja pidempiä verrattuna tähän nykyiseen jossa läsnäoloa paljon vähemmän ja verkko-opintoja ja itsenäistä opiskelua enemmän.
Kaikessa opiskelussa on sama homma. Sitä kutsutaan yleissivistykseksi. En sitten tiedä voisiko noita opintoja oikeasti vähän tehostaa.
Tuo on nykyään korkeakoulututkinto, joten vastimustasokin on varmasti noussut.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on nykyään korkeakoulututkinto, joten vastimustasokin on varmasti noussut.
Niin, mutta kun pääsyvaatimuksena on yo-tutkinto, niin lukiossa on jo yleissivistytty 3 v. Ennen oli sh opinnot 4.5 v silloin kun ei ollut vielä amk-tasoa, tuo 4.5 v peruskoulupohjalta ja 3.5 v yo-pohjalta. Vuodessa käytiin tuo yleissivistävä osuus 4.5 v opinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa opiskelussa on sama homma. Sitä kutsutaan yleissivistykseksi. En sitten tiedä voisiko noita opintoja oikeasti vähän tehostaa.
Ennen amk-opintoja on jo 3 v yleissivistävää lukiota takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa opiskelussa on sama homma. Sitä kutsutaan yleissivistykseksi. En sitten tiedä voisiko noita opintoja oikeasti vähän tehostaa.
Ennen amk-opintoja on jo 3 v yleissivistävää lukiota takana.
AMKhon voi hakea amiksen papereilla
Niin tai sitten et ole vielä itsekään sisäistänyt missä kaikessa voisit työkennellä ja/tai kehittää... muistan itse tunteen, nyt ajattelen toisin.
T:sh/kätilö