Vetoomus työssäkäyville!
Ottakaa nuoria työharjoitteluun. Ammattikoulutus perustuu työelämäjaksoihin ja siellä suoritettaviin näyttöihin. Olen tässä seurannut läheltä nuorten työharjoittelupaikkojen hakemista ja voin sanoa, että vaikeaa on! 50 lähetettyä hakemusta/puhelua eikä suurimmasta osasta edes vastata. Ja lopuista sanotaan ettei ole tarjolla harjoittelupaikkaa. Opinnot ei etene kun edes ilmainen työvoima ei kelpaa.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin muuten ja tulijoita olisi, mutta minulla ei ole työaikaa harjoittelijan ohjaamiseen. Voisi luulla, että apuvoimat vähentäisivät työtaakkaani, mutta asia on päinvastoin. Harjoittelijan ohjaaminen on vaan yksi lisätyö entisten päälle. Nykytyöelämä on sellaista, että säästetään koko ajan työvoimasta ja jäljelle jääneillä työt ja vastuut vaan lisääntyy. Veikkaan, että tämä on syynä monen muunkin haluttomuuteen ottaa harjoittelijoita. Työelämässä kaikki löysä on otettu pois jo aikaa sitten ja yhä useampi keikkuu uupumuksen äärellä sinnitellen. Työnteko pitää suunnitella todella tehokkaaksi ja kaikki ylimääräinen jaarittelu pitää karsia, jotta ehtii tehdä työnsä edes joten kuten. Julkisella sektorilla työskentelen asiantuntijatehtävässä.
Puhut täyttä peetä.
Osaaminen on PAKKO siirtää seuraaville tekijöille ja seuraaville sukupolville.
En uskalla. Amiksessa on niin pölöä porukkaa nykyään, että en uskalla ottaa sieltä ketään tänne. Ainoastaan jos on joku tuttu.
Joo otettiin joskus. Toisen päivän jälkeen ei tyyppiä näkynyt. Opettaja soitti, että hän oli rasittunut, eikä voi tulla enää.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla. Amiksessa on niin pölöä porukkaa nykyään, että en uskalla ottaa sieltä ketään tänne. Ainoastaan jos on joku tuttu.
Sinä voit muuttaa pölön elämän suunnan. Työpaikkaohjaajalla voi olla todella suuri merkitys nuoren elämään.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla. Amiksessa on niin pölöä porukkaa nykyään, että en uskalla ottaa sieltä ketään tänne. Ainoastaan jos on joku tuttu.
Elikkä siis suhteet.
Pomot ottaa harjoittelijat, ei kuulu työntekijöille.
Miksi työssä käyviin vetoat? He ovat tavallisia rivimiehiä joilla ei ole mahiksia ottaa ketään.
Meillä työntekijät vaati kaksi poikaa harjoittelujakson päätteeksi palkattavaksi firmaan. Molemmat otettiin töihin, kun saivat amiksen päätökseen. Opastamiseen osallistuivat kaikki työntekijät kollektiivisesti.
Ahkeria poikia, jotka kysyvät kokeneilta neuvoa, jos ovat jossain asioissa epävarmoja
Kyllä otettaisiin enempikin, mutta valitettavasti firma on aika pieni, eikä työllistä montaa työntekijää
Ottaisin kyllä ihan mielelläni harjoittelijan ohjattavaksi, mutta työnantaja ei halua. Ohjaaminen vie liikaa resursseja tuottavasta työstä ja jaksot on niin lyhyitä, ettei opiskelijasta ehdi olla hyötyä jos halutaan oikeasti tutustuttaa eri tehtäviin eikä vain laittaa tekemään jotain yhtä helppoa hommaa koko ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo otettiin joskus. Toisen päivän jälkeen ei tyyppiä näkynyt. Opettaja soitti, että hän oli rasittunut, eikä voi tulla enää.
Juu. Meillä käy kans näitä "säikähtäjiä". Lähäritason harkkaajia ei enää edes oteta. Yks kymmenestä kuvittelee edes jäävänsä alalle 10 viikon harkan jälkeen ja sekin on se miesopiskelija.
-nuorisokoti
Aikaisemmin otinkin harjoittelijoita. Sitten tapahtui jotain ja nuorison työmotivaatio ja -taidot katosivat. Kun alkoi olla kaikki työharjoittelijat mallia, ei mulle tätä ole opetettu koulussa (työharjoittelutasolla olisi pitänyt jo osata) ja työaika alkaa klo 8, harjoittelija tulee klo 10. Pitää 2 tunnin ruokatunnin yhden työtunnin jälkeen ja lähtee klo 2. Eli on 2 tuntia harjoittelussa, vaikka työaika on 8 tuntia. Siihen loppui haluni ottaa näitä harjoittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskalla. Amiksessa on niin pölöä porukkaa nykyään, että en uskalla ottaa sieltä ketään tänne. Ainoastaan jos on joku tuttu.
Sinä voit muuttaa pölön elämän suunnan. Työpaikkaohjaajalla voi olla todella suuri merkitys nuoren elämään.
Työpaikat eivät ole sosiaalitoimistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin muuten ja tulijoita olisi, mutta minulla ei ole työaikaa harjoittelijan ohjaamiseen. Voisi luulla, että apuvoimat vähentäisivät työtaakkaani, mutta asia on päinvastoin. Harjoittelijan ohjaaminen on vaan yksi lisätyö entisten päälle. Nykytyöelämä on sellaista, että säästetään koko ajan työvoimasta ja jäljelle jääneillä työt ja vastuut vaan lisääntyy. Veikkaan, että tämä on syynä monen muunkin haluttomuuteen ottaa harjoittelijoita. Työelämässä kaikki löysä on otettu pois jo aikaa sitten ja yhä useampi keikkuu uupumuksen äärellä sinnitellen. Työnteko pitää suunnitella todella tehokkaaksi ja kaikki ylimääräinen jaarittelu pitää karsia, jotta ehtii tehdä työnsä edes joten kuten. Julkisella sektorilla työskentelen asiantuntijatehtävässä.
Puhut täyttä peetä.
Voisitko perustella väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin otinkin harjoittelijoita. Sitten tapahtui jotain ja nuorison työmotivaatio ja -taidot katosivat. Kun alkoi olla kaikki työharjoittelijat mallia, ei mulle tätä ole opetettu koulussa (työharjoittelutasolla olisi pitänyt jo osata)
Tuo osaamattomuus johtuu amiksen muuttamisesta, ei opiskelijoista. Olen käynyt amiksen 2003 ja 2021. Vuonna 2003 sain ihan oikeaa perinteistä opetusta. Vuonna 2021 sitä ei voinut opetukseksi kutsua. Niitä asioita ei oikeasti opeteta koulussa. Ei ole mitään ohjelmiakaan, mitä voisi opetella ennen työpaikalle menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin otinkin harjoittelijoita. Sitten tapahtui jotain ja nuorison työmotivaatio ja -taidot katosivat. Kun alkoi olla kaikki työharjoittelijat mallia, ei mulle tätä ole opetettu koulussa (työharjoittelutasolla olisi pitänyt jo osata)
Tuo osaamattomuus johtuu amiksen muuttamisesta, ei opiskelijoista. Olen käynyt amiksen 2003 ja 2021. Vuonna 2003 sain ihan oikeaa perinteistä opetusta. Vuonna 2021 sitä ei voinut opetukseksi kutsua. Niitä asioita ei oikeasti opeteta koulussa. Ei ole mitään ohjelmiakaan, mitä voisi opetella ennen työpaikalle menemistä.
Sipilän hallitusken aikana ammattiopetusta muutettiin enemmän kisälli-oppipoika systeemiin joka korostaa oppimista itse työharjoittelun kautta koulussa istumisen sijaan. Muutos tehtiin koska siihen painostettiin ja kansan mielessä oppilaille opetettiin ammattikoulussa kaikkea turhaa sen sijaan että tekisivät töitä. Nykyinen ammattikoulu on sen uudistuksen hedelmä ja mölyävä kansa sai mitä halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskalla. Amiksessa on niin pölöä porukkaa nykyään, että en uskalla ottaa sieltä ketään tänne. Ainoastaan jos on joku tuttu.
Sinä voit muuttaa pölön elämän suunnan. Työpaikkaohjaajalla voi olla todella suuri merkitys nuoren elämään.
Työpaikat eivät ole sosiaalitoimistoja.
Harjoittelupaikassa nuori etsii tietään aikuisuuteen ja työelämään. Hän on usein keskenkasvuinen, teini. Hän on ollut opiskelijana ja ottaa ensiaskeliaan kasvaakseen työntekijäksi.
Ottaisin muuten ja tulijoita olisi, mutta minulla ei ole työaikaa harjoittelijan ohjaamiseen. Voisi luulla, että apuvoimat vähentäisivät työtaakkaani, mutta asia on päinvastoin. Harjoittelijan ohjaaminen on vaan yksi lisätyö entisten päälle. Nykytyöelämä on sellaista, että säästetään koko ajan työvoimasta ja jäljelle jääneillä työt ja vastuut vaan lisääntyy. Veikkaan, että tämä on syynä monen muunkin haluttomuuteen ottaa harjoittelijoita. Työelämässä kaikki löysä on otettu pois jo aikaa sitten ja yhä useampi keikkuu uupumuksen äärellä sinnitellen. Työnteko pitää suunnitella todella tehokkaaksi ja kaikki ylimääräinen jaarittelu pitää karsia, jotta ehtii tehdä työnsä edes joten kuten. Julkisella sektorilla työskentelen asiantuntijatehtävässä.