Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko omaisuutensa lahjoittaa aikuisille lapsilleen elinaikanaan?

Vierailija
27.03.2024 |

Siis niin, että toki siitä menee lahjavero, mutta onko tuo siis juridisesti mahdollista? Jos omaisuutena on asunto ja mökki.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni möi minulle ja veljelleni mökin ale hintaan ja pidätti itsellään rasitusoikeuden. 

Painajainen. Yhteisomistusmökki, jossa vielä häärää henkilö joka ei omista siitä mitään.

Vierailija
42/58 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on antanut minulle 280000 euroa käteistä perintönä. Se antoi myös kesämökkinsä minulle ja siitä meni verot. Eihän verottaja tiedä siitä jos antaa rahaa lapselleen jos et mene kertomaan siitä. Sain rahaa jo 4 vuotta sitten eikä kukaan ole kysellyt mitään. Olen pikkuhiljaa niitä pankkiin tallettanut pikkusummina mutta käteistä myös säilytän kotona. Oli isäni idea antaa rahaa käteisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on antanut minulle 280000 euroa käteistä perintönä. Se antoi myös kesämökkinsä minulle ja siitä meni verot. Eihän verottaja tiedä siitä jos antaa rahaa lapselleen jos et mene kertomaan siitä. Sain rahaa jo 4 vuotta sitten eikä kukaan ole kysellyt mitään. Olen pikkuhiljaa niitä pankkiin tallettanut pikkusummina mutta käteistä myös säilytän kotona. Oli isäni idea antaa rahaa käteisenä.

Väitätkö oikeesti että sulla on vaatekaapissa 280 000euroa isältä saatu ja verottaja ei muka iskenyt kiinni.

Älä puhu potaskaa.

Vierailija
44/58 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vitsin moneen kertaan ne samat rahat verotetaan täällä paskavaltiossa...

Vierailija
45/58 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pohjoismaista huonoin. Missään muualla ei ole lahjaveroa eikä perintöveroa. Nämä verot mitäisi heti poistaa. Kiusaavat tavallista ihmistä. Sensijaan miljonääreillä saa säilyä

Vierailija
46/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten verottaja saa tietää muka jos antaa käteistä. Isäni antoi käteistä minulle paljon. Antoi myös kesämökin koska ei jaksanut sitä enää hoitaa. Kesämökistä maksettiin lahjavero mutta isäni antoi käteistä sen remontoimiseen. 3 vuoden ajan sain isältäni 350000 euroa. Siitäkin on jo 9 vuotta aikaa eikä ole verottaja soitellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjavero on muistaakseni korkeampi kuin perintövero, joten miksi lahja olisi kielletty. 

Vierailija
48/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoperintö vähennetään perinnöstä. Lahjaa ei. Siitä en ole varma missä menee raja, mikä lasketaan ennakkoperinnöksi ja mikä lahjaksi.

Äkkiseltään katsoin, niin rintaperilliselle annettu "lahja" on ennakkoperintöä.  Muille annettaessa se on lahja.

Jos tuo on ainoa omaisuus, mitä on, eikä sitten kuoleman jälkeen ole enää muuta perittävää, ja jos kumpikin lapsi saa yhtä paljon, tuleeko tästä jotain erikoisia kuvioita? Maksetaanko noista perintövero sitten vain lahjoitushetkellä vai maksetaanko vielä lisää kuoleman jälkeen?

Kysymys on vähän takaperoinen. Jos vanhempi lahjoittaa omaisuutensa lapsille, maksetaan siitä lahjavero. Kun vanhempi kuolee, ei ole enää mitään perittävää, josta maksettaisiin perintöveroa. Omaisuushan on jo aiemmin vaihtanut omistajaa.

Sitä en tiedä, kumpi on edullisempaa, maksaa x euron arvoisesta omaisuudesta lahja- vai perintövero. Vero.fi-sivuilta löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verovapaasti voi siirtää rahaa 5000 euroa/3 vuoden ajanjaksoissa. Verovapaasti voi myös maksaa lastensa laskut. Verovapautta ei ole se, että antaa rahaa laskujen maksuun, jos tuo em. summa ylittyy. Eli pyydä lapsia laittamaan veroprosentti alemmaksi ja maksa niiden mätkyt. Voit myös maksaa vuokria ja vastikkeita, sähkölaskuja ym lasten puolesta.

Ajatus oli siis lahjoittaa heille omistamani asunto ja mökki, ei vain maksaa jotain mätkyjä. 

Sitten menee monimutkaisemmaksi, jos nuo on keskenään eriarvoisia ja lapsia enemmän kuin 1. Helpoimmalla pääset kun myyt ne ja lahjoitat rahana.

Arvioidaan talon ja mökin arvo ja jaetaan kahdella. Jos talo on arvokkaampi, toinen lapsi saa mökin ja x euroa rahaa. Toinen mahdollisuus myydä molemmat ja jakaa rahat.

Vierailija
50/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on pohjoismaista huonoin. Missään muualla ei ole lahjaveroa eikä perintöveroa. Nämä verot mitäisi heti poistaa. Kiusaavat tavallista ihmistä. Sensijaan miljonääreillä saa säilyä

Meillä mitään miljonäärejä juurikaan ole, silloin ei tälläisessä kusessa oltaisikaan. On siis jotain aivan uskomattoman typerää, että jos ihmisellä tai suvulla on vaikka yritys, joka tarjotaa töitä ihmisille. Niin sitten kun omistaja kuolee, niin yritys kaadetaan veottamalla perinnöstä jne ja työttömiä jää.  

Fiksuimmat yrittäjät viekin rahansa muualle, jossa ei ole perintöveroa ja muita typeryyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 Kun suomalainen menee töihin käytyään ensin maksuttoman tai halvan koulutuksen, ruokakin tarjotaan ilmaiseksi, mikä on aika erikoista maailman tasolla, monissa maissa annetaan eväät kotoa tai käydään kotona syömässä. Tuppaavat jo monet "köyhätkin" olemaan niin varakkaita, ettei kouluruoka kelpaa tai sitä heitellään seinille.

Mutta kun valmistutaan ammattiin (siihenkin saadaan kaikenlaista tukea), niin tule maksun aika.

Ensin maksetaan tietysti tuloveroa palkasta, ja jos on hyvä työpaikka ja ostetaan asunto, jonka lainaa maksetaan vuosia, jopa kymmeniä vuosia. Siitä asunnosta voidaan maksaa omaisuusveroa. Jos ihminen sijoittaa vaikka osakkeisiin, ja jotain osinkoja saa, niin  niistä maksetaan veroa oikein viimeisen päälle.  Samoin myyntivoitoista, jos sellaisia saa.  Entäs jos ostaa auton, sitten vasta verotetaan. Vuodessa maksetaan  vähintään 1000 euroa, vaikkei ajaisi metriäkään sillä autollaan. Ja tietysti jos ajetaan sillä autolla, niin maksetaan bensaveroa ym.

Ja jos haluaa auttaa vaikka lapsiaan rhallisesti, niin maksetaan lahjaveroa, toki tämä hallitus taisi hiukan nosti sitä summaa, jonka saa lahjoittaa kerran 3 vuodesssa lapselleen laillisesti.

Entäs jos perii tai on ostanut jonkinlaisen mökkirähjän, sitten vasta verotetaan, menee tiemaksuja, roskienkuljetusmaksua (vaikkei roskia tulisikaan) jne, noin 7   veroa tai veroluonteista maksua on mökkiläisillä. Toki osa menee sitten mökkikunnalle esim teiden ylläpitoon ym.

 Jotain jäi pois, mutta panen nyt pisteen tähän, eli kun ihminen kuolee, niin sitten vasta alkaa verottajan kellot soida. Jo pappa kuolee, silloin maksetaan sen hetkisen arvon mukaan esim puolikkaasta vanhempien talosta veroja, jos ovat tyhmät tehneet testamenitn väärin.. Kun mummo joutuu laitokseen, niin talo homehtuu ja on käytännössä asuinkelvoton, mutta omaisuusvero on maksettu ilman, että siitä perilliselle olisi ollut muuta kuin menoja.

Vierailija
52/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennakkoperintönä mm. muuten kannattaa vähän maksaakin siitä, että asianajotoimisto hoitaa asiakirjat kuntoon. voit lahjoittaakin, voit myydäkin- tarkkuutta ja asiantuntijan avulla pohdittu ratkaisu.  voit lahjoitaa yhdistykselle, yksityiselle, testamenta kenelle vain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoperintö on myös olemassa

Miten tämä eroaa juridisesti tai verotuksellisesti siitä, jos antaa omaisuuden lahjana?

älä täällä kysele nyhtäen ilmaisia neuvoja. asianajajat tms lakimiehet ei täällä notku. uhraa furkkaa nyt edes sen verran, että varaat  asianajotoimistoon ajan. perheoikeus mm.

verotuksellisia eroja- ennakot tai lahjaverot- sukulaisuussuhde- eli kannattaa pohtia juuri teille edullisin, sopivin vaihtoehto asiantuntijan pakeilla-  ettet kadu-kärsi myöhemmin. muotovirheetkin huomioiden jos maallikko räpeltää.

Vierailija
54/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoperintö vähennetään perinnöstä. Lahjaa ei. Siitä en ole varma missä menee raja, mikä lasketaan ennakkoperinnöksi ja mikä lahjaksi.

lahjaverotaulkokko pitää huomioida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjavero on muistaakseni korkeampi kuin perintövero, joten miksi lahja olisi kielletty. 

Mutta jos lahjoittaa omaisuutta, johon varaa (nimellisen) hallintaoikeuden määräajaksi tai eliniäksi, lahjaveroa saa mukavasti pudotettua, jolloin se ei enää välttämättä eroa perintöverosta. 

Vierailija
56/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten verottaja saa tietää muka jos antaa käteistä. Isäni antoi käteistä minulle paljon. Antoi myös kesämökin koska ei jaksanut sitä enää hoitaa. Kesämökistä maksettiin lahjavero mutta isäni antoi käteistä sen remontoimiseen. 3 vuoden ajan sain isältäni 350000 euroa. Siitäkin on jo 9 vuotta aikaa eikä ole verottaja soitellut.

Mitä pankki kysyi, kun nosti noin paljon käteistä?

Vierailija
57/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoperintö on myös olemassa

Miten tämä eroaa juridisesti tai verotuksellisesti siitä, jos antaa omaisuuden lahjana?

Ennakkoperinnöstä, joihin lahjoitus kuuluu, maksetaan lahjaveroa, jonka prosentti on hieman suurempi kuin lopullisen perintöveron. Sain äidiltäni lahjaksi kiinteistön, jonka arvoksi arvioitiin 260 000. Veroja mätkähti 34 000. Tässä vaikuttaa myös mahdolliset muut lahjoitukset edellisen 3 vuoden aikana.

Vierailija
58/58 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on antanut minulle 280000 euroa käteistä perintönä. Se antoi myös kesämökkinsä minulle ja siitä meni verot. Eihän verottaja tiedä siitä jos antaa rahaa lapselleen jos et mene kertomaan siitä. Sain rahaa jo 4 vuotta sitten eikä kukaan ole kysellyt mitään. Olen pikkuhiljaa niitä pankkiin tallettanut pikkusummina mutta käteistä myös säilytän kotona. Oli isäni idea antaa rahaa käteisenä.

Olisin ottanut tuon summan suoraan tilille. Lahjavero vaan 34100 euroa. Sitten voisi rauhassa sijoittaa.