Mihin tarvitaan lakkovahteja?
Seurasin mielenkiinnolla uutisia lakkoilusta. Eräässä haastattelussa lakkovahti kertoi, että lakkoon osallistui suuri osa työntekijöitä. He miettivät sanktioita työtovereilleen, jotka eivät osallistuneet lakkoon.
Lakkoileminen on Suomessa on arvokas oikeus mielipiteen ilmaisuun. Miksi tarvitaan lakkovahteja? Eikö jokaisella työntekijällä ole vähintään yhtä suuri perustuslaillinen oikeus tehdä työtä niin halutessaan pelkäämättä työtovereiden sanktioita?
Ville Nieminen
https://hs.fi/mielipide/art-2000010239386.html
Kommentit (5)
Ovat siellä infoamassa, että on lakko. Kaikki kun eivät aina sitä tiedä tai muista.
Rikkurointiin on jokaisella mahdollisuus kuten rikoksiinkin, mutta on hyvä tietää, että niillä on seurauksia.
Lakkolaiset ajavat myös rikkurien etua, koska ilman yleissitovaa työehtosopimusta myös liittoihin kuulumattomien palkat laskevat ja etuudet leikataan. Sensijaan rikkuri katsoo vain omaa etuaan ja polkee muiden oikeuksia. Siksi yleensä lakkojen jälkeen ei työrauha palaudu ennenkuin rikkurit on sanottu irti.
Paikallinen sopiminen tarkoittaa paikallista sanelua, koska yksikään yritys ei ala kaikkien tuhansien työnteijöidensä kanssa henk. koht mitään sopimaan. Eri juttu persujen 1-5 hengen nyrkkipajoissa, jotka eivät nytkään mitään TES:ejä noudata. Mene sinne keskenäs sopimaan itsellesi huippuliksa. Mitään minimipalkkalakia meillä ei ole, eli jos TES-järjestelmä romutetaan, palkat voi painaa vaikka euroon tunti. Ja silloin: miksi kukaan sulle maksaisi viittätoista egeä tunnissa, kun tilalle saa halvemman koska tahansa?
Katsomaan, ettei kukaan ao. liittoon kuuluva riko lakkoa. Lakosta tai sodasta huolimatta öljyä ja muuta petrokemian teollisuuteen tarvittavaa raaka-ainetta tulee Venäjältä Kilpilahteen. Porvoossa sijaitsevaan Pohjoismaiden suurimpaan öljynjalostuslaitokseen pääsee tankkerilla ja sinne menee myös kiskot. Myös lannoiteet ja niiden raaka-aineet liikkuvat Suomesta Venäjälle Kotka-Haminan satamaan kiskoja pitkin ja sieltä laivalla Venäjälle. Lappeenrannan Vainikkalan raja-aseman läpi menevät kiskot ovat kuljettaneet Ukrainan sodasta huolimatta nikkelikiveä Venäjältä Suomeen Harjavallan venäläiselle nikkelitehtaalle, josta valmis tuote viedään takaisin Venäjälle. Mukaan laitetaan myös kuparimalmia Suomesta, joka menee venäläiselle kuparitehtaalle. Otaksuisin malmi- ja metallikuljetusten sekä -teollisuuden olevan lakon piirissä tai sitten nekin ovat erityissopimuksella lakoista riippumatonta, kriittistä infraa kuten petrokemia (öljy) ja lannoiteet (maailman ruokahuollonvarmuus; Venäjä/Ukraina).
Vierailija kirjoitti:
Eräässä haastattelussa lakkovahti kertoi, että lakkoon osallistui suuri osa työntekijöitä. He miettivät sanktioita työtovereilleen, jotka eivät osallistuneet lakkoon.
Eipä nykyään mitään voi tehdä. Kuseen joutuu kaikenlaisesta epäasiallisesta käytöksestä ja uhkailusta. Rikkurit toki vievät merkityksen omilta liitoiltaan, mutta mitäpä yksi ihminen tässä systeemissä mihinkään vaikuttaa.
Todella nolo pesti. Eivät voi mitään, jos ihminen haluaa työpaikalleen.
Aikoinaan Voikkaan paperimiehet olivat lakossa niin porttivahti tokaisi että saa nähdä miten rahvaalle käy.