Varhaiskasvatuksen opettaja vs luokanopettaja?
En tiedä kumpaa lähtisin opiskelemaan.
Mietin, että onko luokanope ns. ylempi tutkinto ja sillä voi työllistyä myös vakaopeksi?
Onko luokanopella isompi palkka?
Yliopiston sivuilta sain käsityksen, että luokanope-opiskelijat voivat lukea sivuaineena varhaiskasvatusta ja pätevöityminen vaatii 75 op ! Mitä ihmettä?! Eikö luokanopen koulutuksella ole pätevä päiväkotiin ja eskarinopeksi?
Kertokaa te, joilla oikeasti tietoa. Tavoite olisi päästä sekä eskariopeksi, että myös alakouluun.
Kommentit (20)
Ei enää kumpikaan. Molemmissa ovat työolot ja työn vaativuus muuttuneet sellaisiksi, että ei kannata. Jos yrität tehdä työsi hyvin ja oikein, palat loppuun nopeasti. Uusi hallitus on tehnyt alan vaihtamisesta vaikeaa ja kallista, joten olet sitten loppuelämäsi jumissa kuormittavassa ammatissa.
Niillä kyvyillä, joita tarvitaan oppilaitoksiin sisään pääsemiseen, saa paremman palkan ja vähemmän kuormittavan työn muualta.
Ei tietenkään luokanopen koulutuksella ole pätevä pienten lasten opettaja. Kysehän on aivan eri kehitysvaiheesta, tarpeista ja oppimisympäristöstä.
Eikös ennen ollut niin, että se oli sama koulutus ja kandidaatti oli lastentarhanope ja maisteriksi asti lukenut luokanopettaja?
Mikäs niissä päiväkotilapsissa on niin ihmeellistä, että pitäisi 5 vuoden korkeakoulututkinto käydä, jotta selviää?
Ei se anna välttämättä suoraa pätevyyttä, riippuu ainevalikoimasta ja onko pätevöitynyt. Mutta vakassa on niin kova pula, että töihin kyllä varmaankin pääsisi luokanopettajan koulutukseen kuuluvilla sivuaineopinnoilla, ilman erillistä vaka-pätevöitymistäkin, jos on kuitenkin luokanopeksi pätevöitynyt.
Ei vaan yleensä kukaan luokanopettaja lähde töihin vakaan, koska kouluissa on niin paljon paremmat palkat. Tosin osa eskariopettajistahan on töissä kouluissa. Jos molemmat pätevyydet haluat, niin teet tietysti molemmat pätevöitymiset. Ei se sen kummempaa ole.
Niistä lapsista pitäisi saada selville päiväkodin aikana:
Onko lukivaikeutta
Onko motorisia pulmia
Onko sosiaalista kömpelyyttä
Onko muita oppimisvaikeuksia
Jne.
Ja näitä pulmia olisi tarkoitus kuntouttaa, jotta koulun aloittaminen onnistuisi.
Käytännössä pääset kyllä vaka opettajaksikin töihin epäpätevänä luokanopen papereilla ainakin työvoimapula-alueilla. Mutta joo, et ole pätevä kuten et aineen opena ole pätevä luokanopettajakaan.
Itse taas suosittelen vakaa koulun sijaan. Sulla on kuitenkin kaksi muuta aikuista, hyvällä tuurilla vielä avustaja neljäntenä, niiden 25 lapsen kanssa. Koulussa olet yksin sen saman lauman kanssa. Esiopetuspätevyisillä on usein varaa valita paikka eskarista, jos hoidollisuus ei kiinnosta yhtään. Palkka ja lomat on huonommat mutta toisaalta sun työaika on ~38,25h/vk eikä enempää tarvitse tehdä, ehti mitä ehti. Lisäksi saa ulkoilla niin paljon kuin jaksaa ja haluaa.
No ei ole luokanopella vakaopekelpoisuutta. Vakaopinnot erikseen.
Mikä näissä käytännössä on se palkkaero?
Mitä vastavalmistuneet tienaa kummassakin ammatissa?
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä näissä käytännössä on se palkkaero?
Mitä vastavalmistuneet tienaa kummassakin ammatissa?ap
Palkat löytyy OVTES.
Vierailija kirjoitti:
Mikä näissä käytännössä on se palkkaero?
Mitä vastavalmistuneet tienaa kummassakin ammatissa?ap
Liian vähän. Kahden vakaopettajan palkalla ei voi perustaa perhettä kaupungeissa.
Käy lukemassa näitä, jos ihan oikeasti meinaat alalle: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80010
Näistä ottaisin luokanopen ja syynä yksinkertaisesti parempi palkka ja paremmat lomat. Huonona puolena, että virkaa hankalampi ehkä nykyään saada. Luokanopena saat myös vaihdella 6-13 vuotiaisten opena, vakana on aina pienten kanssa. Ja jos perustat perheen, niin koululaisten kesälomat on kiva lomailla heidän kanssa, samoin syyslomat & hiihtolomat yms.
Eikö teillä ole harjoitteluja, joissa näiden erot ois tulleet selviksi?
Vierailija kirjoitti:
Niistä lapsista pitäisi saada selville päiväkodin aikana:
Onko lukivaikeutta
Onko motorisia pulmia
Onko sosiaalista kömpelyyttäOnko muita oppimisvaikeuksia
Ja höpönhöpö! Ei lukivaikeutta kyllä voi kartoittaa vielä päiväkotiaikana. Kielellisiä vaikeuksia, nopean nimeämisen vaikeutta ja monia muita haasteita kyllä, jotka voivat myöhemmin vaikuttaa lukemaan oppimiseen, mutta mitään varsinaisia lukivaikeuksia ei päiväkodissa testata, kun sitä ei lähdetä diagnosoimaan vielä edes ykkösiltä kovin mielellään, kun odotetaan luonnollista kypsymistä.
terv. Laaja-alainen erityisopettaja koulun puolelta
Jos on noin huonot pohjatiedot, niin älä hae kumpaankaan.
Minulla on taustaa molemmista. Olin vakapuolella n.10 vuotta ja nyt olen koulun puolella ollut suunnilleen saman verran. Vakapuolella työajat on surkeat. Vaihdoin koulun puolelle, kun väsyin siellä, enkä kyllä palaa ikinä takaisin. Luokkakavereistani useammalla on molemmat pätevyydet ja yksikään ole enää vakapuolella eikä palaamassa sinne.
Kyseessä on kaksi täysin eri ammattia. "Vaka" ei ole mikään koulu vaan sillä tarkoitetaan lastentarhoja missä pikkulapsia hoidetaan. Varhaiskasvatuksen opettaja on yksi niistä tädeistä jotka hoitavat ja vahtivat lapsia siellä. Antavat vauhtia keinussa, pukevat kurahousuja, vaihtavat vaippoja, kaatavat maitoa laseihin ja näin poispäin. Samaa työtä pääsee tekemään ammattikoulupohjaltakin, tai jopa ilman koulutusta.
Muuta en sano, mutta sekä eskariopet, että ala-asteopet ovat ikäänkuin kehitysviiveisiä. He pärjäävät pikkulasten kanssa, mutta aikuisten kanssa he eivät ymmärrä mistä puhutaan. Aivan kuin puhuisi lapselle.
Taantuvatko opintojen jälkeen lapsen asteelle?
Miksi? Luulisin että opintojen alkaessa eivät olisi muita tyhmempiä vai ovatko?
Vierailija kirjoitti:
Muuta en sano, mutta sekä eskariopet, että ala-asteopet ovat ikäänkuin kehitysviiveisiä. He pärjäävät pikkulasten kanssa, mutta aikuisten kanssa he eivät ymmärrä mistä puhutaan. Aivan kuin puhuisi lapselle.
Taantuvatko opintojen jälkeen lapsen asteelle?
Miksi? Luulisin että opintojen alkaessa eivät olisi muita tyhmempiä vai ovatko?
No jos se yliopistossa opiskelu on virkkaamista, nokkahuilun soittoa ja käsien taputtamista rytmissä yhteen, niin johtuisiko siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta en sano, mutta sekä eskariopet, että ala-asteopet ovat ikäänkuin kehitysviiveisiä. He pärjäävät pikkulasten kanssa, mutta aikuisten kanssa he eivät ymmärrä mistä puhutaan. Aivan kuin puhuisi lapselle.
Taantuvatko opintojen jälkeen lapsen asteelle?
Miksi? Luulisin että opintojen alkaessa eivät olisi muita tyhmempiä vai ovatko?
No jos se yliopistossa opiskelu on virkkaamista, nokkahuilun soittoa ja käsien taputtamista rytmissä yhteen, niin johtuisiko siitä?
No ilmankos he tarvitsisivat holhoojan, että selviäisivät arjen pienistäkin haasteista.
Älä mee vakaan töihin! Siellä on hirveät työolosuhteet. Naiset sörkkii koko ajan toisiaan,on kateellisia ja pikkumaisia. Pomoja ei kiinnosta alaiset ollenkaan. Sitä virhettä ei kannata tehdä.