HS: "Ruoan myynti on Suomessa poikkeuksellisen kannattavaa bisnestä*
Ruoan myynti on nimittäin Suomessa poikkeuksellisen kannattavaa bisnestä, varsinainen rahantekokone ainakin isoille toimijoille.
Kaupan alaa analysoivan Ada Insightsin konsultti Arhi Kivilahti sanoo, ettei ole törmännyt maailmalla yhteenkään yhtä kannattavaan ruokakauppayhtiöön kuin Kesko.
Vaikka koko Keskon tulos heikkenikin, niin ruokakaupan kannattavuudessa muutos oli jäi vähäiseksi.
Suomessa kahden suurimman eli S-ryhmän ja Keskon yhteenlaskettu markkinaosuus ruokakaupasta on peräti yli 82 prosenttia.
Kommentit (12)
Tarvitaan joku uusi laki pitämään hinnat kurissa. Selkeästi tuotteilla on liikaa hintaa kun tekevät niin suuria voittoja.
Sama koskee sähkön hintoja. Ensin valitusta että pakko nostaa ja sen jälkeen tulee ilmi että tekivät 300% voittoja.
Vierailija kirjoitti:
Ja tyhmät suomalaiset ostavat monopolista
Mitä vaihtoehtoja meillä on?
Ruoan kasvattaminen omalla pihalla tai kukkaruukussa?
Ahneet ryökäleet. Heille on oma paikkansa Helvetissä.
En käy Keskon kaupoissa, kun huomasin jo yli 20 vuotta sitten, plussakortti tarjouksella myytiin ruokaa kalliimmalla kuin muissa kaupoissa. Mutta en myöskään rahoita saksalaisen miljardöörin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Katteet kohillaan.
No on kait ne kun käytetään ilmaista työvoimaa.
Kaupoissa osataan hyödyntää kaikki harjoittelijat ja tukityöllistetyt. Eikä heille suinkaan tarjota työpaikkaa harjoittelun jälkeen, vaan otetaan uusia harjoittelijoita.
Luulisi että on vara palkata ihmisiä töihin, eikä tarvitsisi teettää ilmaiseksi tai vajailla tunneilla osa-aikaisesti.
Monopolit saatana. Ruossa ja sähkössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tyhmät suomalaiset ostavat monopolista
Mitä vaihtoehtoja meillä on?
Ruoan kasvattaminen omalla pihalla tai kukkaruukussa?
Liiteri
Kesko pahin.
Mutta ihmiset tyhmiä kuin heinäseipäät. Bonuskorttien käyttö takaa kaikista tuotteista ja tuoteryhmistä optimaalisen hinnan myyjälle pitkässä juoksussa. Ei niitä koskaan tuotu markkinoille etujen jakamista varten, vaan täydellisen ostoinformaation saamiseksi jokaiselta asiakkaalta. Tämän tiedon hallinnointi tietokoneilla on automaattinen ja paras mahdollinen hinnoittelu ja rahastuskeino. Toki niitä etujakin jaetaan, mutta vain, jotta asiakkaat saadaan koukkuun.
No tämäpä juuri! Työvoimakustannukset on Suomessa aivan huikeat, siispä pidetään työntekijät osa-aikaisena ja maksatetaan valtiolla tuet että henkilökunta saa katon pään päälle. Välillä pidetään yt:t yllätyksenä huipputuloksesta huolimatta, pysyy jengi varpaillaan! Mitä tekee liitto? Ei niin mitään.
APlle varmaan kelpaisi jos joku venäläinen toimija saataisiin mukaan.
Ja tyhmät suomalaiset ostavat monopolista