Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teslat hyytyivät pakkaseen - Lataaminen ei onnistunut ja kuskit hylkäsivät sähköautonsa

Vierailija
20.01.2024 |

"Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen"

Ei nykyisestä akkuteknologiasta ole korvaamaan polttomoottoriautoja. Synteettiset polttoaineet näyttävät olevan tulevaisuus.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/f64b5c7b-f6a3-4ee3-845d-4b31471db…

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""

 

Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D 

(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)

Vierailija
2/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ekologista tämä leikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""

 

Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D 

(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)

Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.

Vierailija
4/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton jos meinaa omistaa niin on pakko olla latausmahdollisuus kotona.

Yleiset latauspisteet on mietittävä huolellisesti ja mentävä sään mukaan.

Vierailija
5/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""

 

Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D 

(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)

Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.

Missä se on yleinen?? Juttu on Amerikasta! Suomessa ei ole vastaavaa kuulunut. Täällä osataan autoilla talvessa, on esim talvirenkaat.

Sinun amerikkajuttuusi sopisi se "Talvi yllätti autoilijat"

Vierailija
6/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""

 

Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D 

(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)

Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.

Missä se on yleinen?? Juttu on Amerikasta! S

Suomessa sähköautoilu on vielä vähäistä ja lähinnä kaupunkilaisten juttu. Pitäisi saada luotettavaa tilastoa myös Suomesta miten täällä sähköautoilu onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton jos meinaa omistaa niin on pakko olla latausmahdollisuus kotona.

Yleiset latauspisteet on mietittävä huolellisesti ja mentävä sään mukaan.

ei ole pakko olla.

Yleisiä latauspisteitä alkaa olla joka nurkka täynnä.

ja isolla osalla on sähköt kotona (latausmahdollisuus).

 

Vierailija
8/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""

 

Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D 

(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)

Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.

Missä se on yleinen?? Juttu on Amerikasta! S

En omista Teslaa, mutta meidän sähköautossa on asetuksissa valittavissa "akun esilämmitys latausta varten". Se aktivoituu automaattisesti sään mukaan sopivalla hetkellä, kun valitsee latauspaikan auton navigaatiosta. Käsittääkseni Tesloissa on sama mahdollisuus, mutta ilmeisesti jenkit eivät osaa sitä käyttää. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaaminen toimii kuten ennenkin.

Vierailija
10/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tankkaaminen toimii kuten ennenkin.

Ja bensa on halpaa, ja sähkö ja sähköautot kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani

Päivystävä patteriautoilija liittyi keskusteluun :D

Vierailija
12/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akun esilämmitys lataamista varten. Lämpöenergia on peräisin joko tilpehööttörin sublimaatiosta tai  akun sähkövarauksesta. Mikäli akku on lähes tyhjä niin riittääkö sähköä lämmittämään itseään. Mikäli latausasema on rikki tai muuta ongelmaa niin peli on pelattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ääliö suomessa edes ostaisi autoa jossa ei akun esilämmitystä ole. 

Vierailija
14/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuli kenellekkään yllätyksenä jos "patteri auto" hyytyy pakkasella, dieselillä ja bensiinillä  olisit jo perillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani

Päivystävä patteriautoilija liittyi keskusteluun :D

Täällä(kin) on aika paljon sähköautoilijoita. 2023 ensirekisteröidyistä autoista yli puolet oli jo ladattavia, tiesitkös sitä? Vai etkö tunne ketään joka ostaa autonsa uutena? 

Vierailija
16/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""

 

Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D 

(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)

Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.

Mi

 

"Suomessa sähköautoilu on vielä vähäistä ja lähinnä kaupunkilaisten juttu. Pitäisi saada luotettavaa tilastoa myös Suomesta miten täällä sähköautoilu onnistuu."

 

Kauniaisissa on suhteellisesti eniten sähköautoja, hieman yli 8% kaikista autoista on täyssähköjä. Onhan se vähemmistö vielä mutta ei nyt täysin näkymätöntä ja olematonta sentään. 

Ja maallahan se kotilataus ei onnistuu, ei keskikaupungilla. 

Päättääkä nyt polttisautoilijat onko se maaseudun vai kaupunkien auto, kun teillä tuntuu olevan sähköautoista se suurin tietämys.

Vierailija
17/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""

 

Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D 

(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)

Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.

Jos pääsee ihan tyhjäksi niin akku on entinen.

Vierailija
18/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ääliö suomessa edes ostaisi autoa jossa ei akun esilämmitystä ole. 

Olenko se vain minä vai onko sähköautoissa aivan sietämätön määrä näitä "kuka ostaa tsekkaamatta seikkoja XYZ jne."? Pitää tietää miten auto lataa, millä nopeudella, pitää osta tarkistaa että liikkeestä on laitettu messiin tarvittavat kaapelit koska jälkikäteen puuttuvien saaminen ja tilaaminen kestää ja maksaa omaisuuden. Pitää tietää akusta suunnilleen sähköinssin opintojen verran jotta autolla ylipäänsä uskaltaa ajella, pitää olla gasellin reaktiokyky jotta autosta ehtii hypätä ulos ennen kuin se roihahtaa ilmiliekkeihin, Seuraavaksi pitääkin ottaa haltuun jakeluverkko eli latausasemat ja ladata kymmenen erilaista appia sitä varten. Lisätä maksukorttitiedot jokaiseen jne. Ennen ajoon lähtöä reitti pitää suunnitella sen mukaan missä latausasemia on ja pysähtyä suunnilleen jokaisella varmuuden vuoksi koska jos et pysähdy, niin seuraava on rikki tai pois päältä aivan takuulla ja matka loppuu siihen. Lisäksi polttomoottoriautolla helposti tehtävä matka onkin sähkövatkaimella helposti vähintään 1,5 kertainen kestoltaan. Siitä en edes ala kirjoittaa millainen ympäristökatastrofi yksittäinen akku on, sekä ennen valmistusta, valmistuvaiheessa ja hyvin lyhyen käyttöiän jälkeen. 

 

Vierailija
19/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin takaisin sähköautosta bensa-autoon. En ota riskejä.

Vierailija
20/186 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkäpä se jenkkien hyytyminen johtui siitä kun sitä esilämmitystä on latausjonoissa käytetty ja sen vuoksi akku tyhjentynyt :D luuletteko että ne lämmitysenergiat pyhästä hengestä muodostuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän