Teslat hyytyivät pakkaseen - Lataaminen ei onnistunut ja kuskit hylkäsivät sähköautonsa
"Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen"
Ei nykyisestä akkuteknologiasta ole korvaamaan polttomoottoriautoja. Synteettiset polttoaineet näyttävät olevan tulevaisuus.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/f64b5c7b-f6a3-4ee3-845d-4b31471db…
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""
Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D
(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)
Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.
Sähköauton jos meinaa omistaa niin on pakko olla latausmahdollisuus kotona.
Yleiset latauspisteet on mietittävä huolellisesti ja mentävä sään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""
Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D
(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)
Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.
Missä se on yleinen?? Juttu on Amerikasta! Suomessa ei ole vastaavaa kuulunut. Täällä osataan autoilla talvessa, on esim talvirenkaat.
Sinun amerikkajuttuusi sopisi se "Talvi yllätti autoilijat"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""
Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D
(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)
Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.
Missä se on yleinen?? Juttu on Amerikasta! S
Suomessa sähköautoilu on vielä vähäistä ja lähinnä kaupunkilaisten juttu. Pitäisi saada luotettavaa tilastoa myös Suomesta miten täällä sähköautoilu onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton jos meinaa omistaa niin on pakko olla latausmahdollisuus kotona.
Yleiset latauspisteet on mietittävä huolellisesti ja mentävä sään mukaan.
ei ole pakko olla.
Yleisiä latauspisteitä alkaa olla joka nurkka täynnä.
ja isolla osalla on sähköt kotona (latausmahdollisuus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""
Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D
(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)
Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.
Missä se on yleinen?? Juttu on Amerikasta! S
En omista Teslaa, mutta meidän sähköautossa on asetuksissa valittavissa "akun esilämmitys latausta varten". Se aktivoituu automaattisesti sään mukaan sopivalla hetkellä, kun valitsee latauspaikan auton navigaatiosta. Käsittääkseni Tesloissa on sama mahdollisuus, mutta ilmeisesti jenkit eivät osaa sitä käyttää.
Tankkaaminen toimii kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tankkaaminen toimii kuten ennenkin.
Ja bensa on halpaa, ja sähkö ja sähköautot kalliita.
Vierailija kirjoitti:
On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani
Päivystävä patteriautoilija liittyi keskusteluun :D
Akun esilämmitys lataamista varten. Lämpöenergia on peräisin joko tilpehööttörin sublimaatiosta tai akun sähkövarauksesta. Mikäli akku on lähes tyhjä niin riittääkö sähköä lämmittämään itseään. Mikäli latausasema on rikki tai muuta ongelmaa niin peli on pelattu.
Kuka ääliö suomessa edes ostaisi autoa jossa ei akun esilämmitystä ole.
Tuskin tuli kenellekkään yllätyksenä jos "patteri auto" hyytyy pakkasella, dieselillä ja bensiinillä olisit jo perillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani
Päivystävä patteriautoilija liittyi keskusteluun :D
Täällä(kin) on aika paljon sähköautoilijoita. 2023 ensirekisteröidyistä autoista yli puolet oli jo ladattavia, tiesitkös sitä? Vai etkö tunne ketään joka ostaa autonsa uutena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""
Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D
(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)
Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.
Mi
"Suomessa sähköautoilu on vielä vähäistä ja lähinnä kaupunkilaisten juttu. Pitäisi saada luotettavaa tilastoa myös Suomesta miten täällä sähköautoilu onnistuu."
Kauniaisissa on suhteellisesti eniten sähköautoja, hieman yli 8% kaikista autoista on täyssähköjä. Onhan se vähemmistö vielä mutta ei nyt täysin näkymätöntä ja olematonta sentään.
Ja maallahan se kotilataus ei onnistuu, ei keskikaupungilla.
Päättääkä nyt polttisautoilijat onko se maaseudun vai kaupunkien auto, kun teillä tuntuu olevan sähköautoista se suurin tietämys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""
Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D
(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)
Kuten jutusta huomaa, ongelma on yleinen. Kun akku tyhjenee, syntyy suuria ongelmia.
Jos pääsee ihan tyhjäksi niin akku on entinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ääliö suomessa edes ostaisi autoa jossa ei akun esilämmitystä ole.
Olenko se vain minä vai onko sähköautoissa aivan sietämätön määrä näitä "kuka ostaa tsekkaamatta seikkoja XYZ jne."? Pitää tietää miten auto lataa, millä nopeudella, pitää osta tarkistaa että liikkeestä on laitettu messiin tarvittavat kaapelit koska jälkikäteen puuttuvien saaminen ja tilaaminen kestää ja maksaa omaisuuden. Pitää tietää akusta suunnilleen sähköinssin opintojen verran jotta autolla ylipäänsä uskaltaa ajella, pitää olla gasellin reaktiokyky jotta autosta ehtii hypätä ulos ennen kuin se roihahtaa ilmiliekkeihin, Seuraavaksi pitääkin ottaa haltuun jakeluverkko eli latausasemat ja ladata kymmenen erilaista appia sitä varten. Lisätä maksukorttitiedot jokaiseen jne. Ennen ajoon lähtöä reitti pitää suunnitella sen mukaan missä latausasemia on ja pysähtyä suunnilleen jokaisella varmuuden vuoksi koska jos et pysähdy, niin seuraava on rikki tai pois päältä aivan takuulla ja matka loppuu siihen. Lisäksi polttomoottoriautolla helposti tehtävä matka onkin sähkövatkaimella helposti vähintään 1,5 kertainen kestoltaan. Siitä en edes ala kirjoittaa millainen ympäristökatastrofi yksittäinen akku on, sekä ennen valmistusta, valmistuvaiheessa ja hyvin lyhyen käyttöiän jälkeen.
Minä vaihdoin takaisin sähköautosta bensa-autoon. En ota riskejä.
No ehkäpä se jenkkien hyytyminen johtui siitä kun sitä esilämmitystä on latausjonoissa käytetty ja sen vuoksi akku tyhjentynyt :D luuletteko että ne lämmitysenergiat pyhästä hengestä muodostuu.
""Homma ei ole vain plug and go. Akku on esikäsiteltävä, mikä tarkoittaa, että akku on saatava optimaaliseen lämpötilaan, jotta auto ottaa vastaan nopean latauksen""
Totta. Julkisella pikalaturilla akku on hyvä olla lämmin, muuten se ei ole "pika" vaan tavallinen hidas lataus. Mutta tesla tekee tämän esilämmityksen automaattisesti. Miten kädetön kuski voi olla, jos ei auton automaattistenkaan toimintojen kanssa pärjää? Miten on saanut ajokortin? :D
(On autoja joissa ei akun esilämmitystä ole, kuten omani, mutta lataan pääasiassa kotona joten sillä ei ole minulle merkitystä.)