Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys sähkövirrasta ymmärtävälle

Vierailija
14.01.2024 |

Auton lohkolämmittin ei toimi ja epäilen että vika voisi olla siinä elementtikaapelissa johon virtajohto liitetään. Kokeiltu toisella virtajohdolla, eli siinä ei vika.

Nyt sitten siihen tyhmään kysymykseen. Kaapelissahan on kolme johdinta, joista yksi lienee siis maa. Pitääkö niistä kahdesta muusta kulkea jännite? Kokeilin jånnitteenkoetinkynällä ja toinen on pimeä. Näinkö kuuluu myös ollakin?

 

 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihe, maa ja suojamaa.

Vierailija
2/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Jännite näkyy vain toisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt se kaapelin sörkkimin ja osta uusi.

Vierailija
4/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis laitoit toisen pään pistorasiaan ja mittasit avonaisesta päästä jännitteen koettimella? Silloin mittaustuloksesi on ihan oikein, niin sen pitääkin olla.

Vierailija
5/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten todensit sen ettei lohkolämppäri toimi?

Vierailija
6/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt se kaapelin sörkkimin ja osta uusi.

 

        Yritän selvittää, jos selviää pelkällä kaapelin vaihdolla, niin ei tarvi viedä korjaamolle. Siksi sitä sörkin. 

       Se kaapelikin maksaa 64.90€. Kallis tapa testata, jos ei vika siinä olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on se vastus rikki joka on moottorilohkossa kiinni.

Vierailija
8/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis laitoit toisen pään pistorasiaan ja mittasit avonaisesta päästä jännitteen koettimella? Silloin mittaustuloksesi on ihan oikein, niin sen pitääkin olla.

           Juuri näin tein. Vika lienee siis jossain muualla.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten todensit sen ettei lohkolämppäri toimi?

 

        Ei kuulu sirinä ja auto lähtee huonommin käyntiin.

 

Vierailija
10/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on se vastus rikki joka on moottorilohkossa kiinni.

              

         Sisätilan lämmitinkin lopetti toimimasta. Siitä arvelin että vika johdoissa. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on se virtajohto missä toinen pää on tavallinen suko ja toisessa sellainen erikoinen kapea töpseli. Autossa on pistorasia johon se kapea töpseli menee. Auton pistorasiassa on kaksi napaa rinnakkain, mittaa niiden välinen vastus. Jos näyttää ääretöntä on johdotus vastukselle poikki, tai vastus poikki. Jos näyttää noin 100 ohmia on kunnossa.

 

Jos sinulla ei ole yleismittaria vastuksen mittaamiseen on sörkkimisesi jännitteenkoettimella lähinnä itsemurhan yrittämistä.

Vierailija
12/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 johtoa: vihreä/keltainen on aina maa (ei jännitettä), sininen on "0-johto" (ei jännitettä), musta tai ruskea: ON jännite (220v koetinkynä syttyy).

Simple as that.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 johtoa: vihreä/keltainen on aina maa (ei jännitettä), sininen on "0-johto" (ei jännitettä), musta tai ruskea: ON jännite (220v koetinkynä syttyy).

Simple as that.

...paitsi että sähkötöpselillä käytettävissä kojeissa 0-johto ja jännite ovat käytännössä sama asia, ja kumpaankin voi tulla pistorasian varsinainen vaihe riippuen siitä kuinka päin sen töpselin rasiaan törkkää. 0 on aina 0 vain oikein tehdyissä kiinteissä asennuksissa.

Vierailija
14/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso minkälaiset värit siinä on. Jos se on kääritty johonkin suojakumiin en tietenkään näe. Voit mitata sen yleismittarilla ja katsoa näkyykö jännitettä. Sitten käännät ne mittajohdot toisten päin ja mittaat uudelleen. Voit mitata siitä lämmitystolpastakin. Kunhat ei koske mihinkään sormilla vaan sillä työkalulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden tunnusvärijärjestelmän säännöt. Kaapeleiden johtimien tunnusvärit:

2-johdinta: vaaleansininen ja musta tai ruskea.

3-johdinta: kelta-vihreä-raitainen, vaaleansininen ja musta.

Vierailija
16/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein päätelty periaatteessa. Siitä auton puolen pistokkeesta lähtee johto, joka menee haarottimelle, josta lähtee johdot sisätilapistokkeeseen ja moottorilämmittimelle. Jos kumpaankaan niistä loppupäistä ei tule virtaa johdon ollessa kytkettynä seinäpistorasiaan ja autoon on vika johdossa, joka on siinä puskurista haarottimelle välillä tai siinä haarottimessa. Edellyttäen tietysti, että seinästä sähkö tulee siihen autoon liitettävän auton puoleiseen päähän asti. (Eikä sulake toimi eli pala virta kytkettäessä.)

Jos löydät sen haarakappaleen, voit vaikka irrottaa siitä sen johdon ja mitata tuleeko virta siihen asti. 

Jos siihenkin vielä tulee, niin haarakappaleessa joko johto oli huonosti kiinni tai se haarakappale on viallinen(harvoin) Sen haarakappaleen voi ohittaa ja laittaa joko moottorinlämmittimen johdon tai sisatilapistokkeen johdon siihen haarakappaleeseen tulevaan johtoon kiinni. Molempia et tietysti saa kerralla.

Pystyt kuitenkin, (jos niitä haarakappaleita edes löydät tai pääset niihin käsiksi) testaamaan ne molemmat loppukappaleet tai käyttämään vaikka pelkkää moottorinlämmitintä, jos se nyt sitten toimii. Katsoithan jo siitä auton puoleisesta pistorasiasta, ettei sinne ole tullut niin paljon lunta ja jäätä, että se lämmitysjohto oikeasti menee edes riittävän syvälle?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on se vastus rikki joka on moottorilohkossa kiinni.

         Sisätilan lämmitinkin lopetti toimimasta. Siitä arvelin että vika johdoissa. 

 

 

Vierailija
17/28 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on se virtajohto missä toinen pää on tavallinen suko ja toisessa sellainen erikoinen kapea töpseli. Autossa on pistorasia johon se kapea töpseli menee. Auton pistorasiassa on kaksi napaa rinnakkain, mittaa niiden välinen vastus. Jos näyttää ääretöntä on johdotus vastukselle poikki, tai vastus poikki. Jos näyttää noin 100 ohmia on kunnossa.

 

Jos sinulla ei ole yleismittaria vastuksen mittaamiseen on sörkkimisesi jännitteenkoettimella lähinnä itsemurhan yrittämistä.

 

Löytyy yleismittari. Sitä käyttänyt vaan lähinnä 12V jutuissa. Voisi huomenna testata tuota vastuksen mittausta. 

Vierailija
18/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohkolämmittimen ikä on 6 talvea, joka yö 8 tuntia päällä. Se vastus menee oikkariin. Polttaa sulakkeita tai polttaa sen kumikaapelin. Osta uusi lämmitin, se ei paljon maksa, paitsi asennus voi olla kallis.

Vierailija
19/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa joltain kaapelia ja estaa

Älä sorki kun et tiedä

Vierailija
20/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piippaile yleismittarilla auton johdot läpi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän