Missä asteessa auto ei enää lähde käyntiin?
Bensalla käyvä auto kyseessä eikä ole lämmitystolppaa. Voikohan mitenkään auttaa käynnistymään paremmin? Aamulla vain pitäisi yrittää lähteä vai menenkö suosiolla bussilla?
Kommentit (54)
Ei ole tullut vielä sellaista lämpötilaa vastaan. Jos ei lasketa sitä, kun akku sippasi (aiemman laturin hajoamisen takia) +20 asteessa. Mene sitten bussilla jos auto ei jostain syystä käynnistyisikään.
Mulla dieselauto ei lähtenyt käyntiin kylmemmällä kuin -30 asteessa vaikka oli uusi akkukin. Kerrankin oli pakko päästä lähtemään kun oli -35 ja siksi auto oli yli 3 tuntia lohkolämmityksessäkin, mutta ei lähtenyt. Sitten taas Ford lähti käyntiin ilman lohkolämmitystäkin, siitä vierestä.
+130 astetta varmaan semmoinen että ei lähde käyntiin enää.
Tarkista nyt ainakin akun varaustaso jos siitä saisi vihiä onko ongelmia odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos akku on kunnossa niin -50 astetta lähtee hyvin
akku ei ole kunnossa -50 pakkasessa.
Fiat oli että -25 ei lähtenyt, -24 lähti. Mondeo jäi -31 lähti -29. Nykyinen Focus lähti vielä -36 asteessa. vm -81 Diesel Bluebird lähti -42 asteessa tupla hehkutuksella
Riippuu paljon autosta, ainakin joskus aikoinaan starttimoottoritkin olivat hieman vajaatehoisia, edes uudella akulla eivät juuri jaksaneet pyörittää moottoria.
Monesti kuitenkin lähti käyntiin paremmin toisella yrittämällä, kun kuumentunut starttimoottori oli saanut hetken luovuttaa lämpöään, joten moottori hieman notkistui.
Joku lähes -30 oli silloin ulkolämpötila, kun tuon totesin.
Muuten -50 lämpötilassa autoa ei voinut sammuttaa hetkeksikään, edes lämpimällä moottorilla ei käynnistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tarkista nyt ainakin akun varaustaso jos siitä saisi vihiä onko ongelmia odotettavissa.
Niin millä? Pelkät voltit ei kerro pakkasella mitään ja Amppeerien mittauksella viimeistään tyhjenee.
Akku sisälle yöksi, jos on kohtuullisen helppo irrottaa.
Käy nyt ainakin varmistamassa että käsijarru ei ole päällä ettei jäädy kiinni ja että auton ovet aukeavat ja peitä tuulilasi esim. kaksinkertaisella lakanalla (reunat etuovien väliin ja alareuna peittää tuulilasinpyyhkijät) niin säästyt aamulla raapimiselta ja ovetkin aukeavat varmemmin.
Lada, Opel, Volvo -50 C
Muut .25-30 C
Sähjöromut +5 C
Vierailija kirjoitti:
Jos akku on kunnossa niin -50 astetta lähtee hyvin
Montako kertaa olet oikeasti startannut noista lämpötiloista esilämmittämättömän auton?
Minä olen kaksi kertaa ja kävi sääliksi autoa molemmilla kerroilla. Ja voin sanoa että ei todellakaan lähde hyvin käyntiin. Ei vaikka olisi millainen akku. Osa autoista saattaa käynnistyä, valtaosa autoista ei todellakaan lähde. Tuollaisia pakkasia on todella harvoin Suomessa.
Akun kunto (ikä) ratkaisee. 2 vuotta vanha antaa vain puolet uuden tehosta. 5W oljy pitää olla.
Kunnossa ollessaan -30 ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lada, Opel, Volvo -50 C
Muut .25-30 C
Sähjöromut +5 C
ladaa en ole kokeillut mut noi 2 paskaa ei lähteny 30 pakkasessa minhinkään.toyota ja ford focus lähtee hyvin -35
Voit kokeilla aamulla käynnistää ja sammuttaa niin monta kertaa että ei enää lähde käyntiin.
Sitten menet bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Akku sisälle yöksi, jos on kohtuullisen helppo irrottaa.
Nykyautoissa turha toivo ja ajotietokone sippaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit kokeilla aamulla käynnistää ja sammuttaa niin monta kertaa että ei enää lähde käyntiin.
Sitten menet bussilla.
Vain Nuija tyhjentää akun jolloin se jäätyy ja menee paskaksi
Jos akku on kunnossa niin -50 astetta lähtee hyvin