Miten oppia hyväksi asiakaspalvelijaksi? Saan toistuvasti huonoa palautetta töissä vaikka yritän parhaani :(
Yritän aidosti parhaani ja olen kohtelias. Joku olemuksessani on silti sellaista mistä ihmiset ei pidä ja saan huonoa palautetta. Voikohan mulla olla autismi/asperger, jos en osaa olla asiakaspalvelutilanteissa. Olen mielestäni normaali, mutta joku tässä mättää - yritän parhaani, välitän aidosti ihmisistä, haluan olla kohtelias, mutta ulospäin välittyvä kuva on ihan jotain muuta.
Mitä pitäisi sanoa ja tehdä, että olisi hyvä asiakaspalvelija?
Kommentit (42)
Siis saat asiakkailta huonoa palautetta? Sitä ei todellakaan pidä ottaa vakavasti, kun näistä suurin osa on niitä ammattivalittajia. Koittaa vaan vastata kohteliaasti ja perusteilla omaa toimintaansa, kaikki tehdään niillä säännöillä ja ohjeilla mitä on saanut, ei voi itse mennä soveltamaan asioita.
Millaista saamasi palaute on?
Yksi työkaverini yrittää olla tosi ystävällinen, mutta ei jotenkin ymmärrä muita ihmisiä. Saa tuon vuoksi huonoa palautetta. En usko, että hän itse voi tuolle mitään.
Muutu kauniiksi. Sitten ihmiset suhtautuvat sinuun hyvin ja antavat anteeksi kaikki virheesi.
Voi rakas, olet aivan tarpeeksi hyvä. Tuollainen huono palaute ei ole mistään kotoisin. Koulutus ja kokemus voi auttaa.
Kuuntele asiakasta ja tee mitä hän pyytää.
Aloita hymystä, silmiin katsomisesta, äläkä karsi puheesta ns. itsestäänselvyyksiä pois. Esim. jos menen kaupassa kysymään myyjältä onko teillä tomusokeria, on kokemus aivan eri kun myyjä hymyilee, katsoo silmiin ja sanoo jotain hmm, mennäänpäs katsomaan, kuin että totisella naamalla lähtee suoraan viipottamaan kohti sokerihyllyä. Vielä lopuksi silmiin katsominen ja hymy, ei siinä muuta tarvita. :)
Ihmiset ovat yleensä omissa murheissaan ja väsyneitä ja uupuneita ja nälkäkiukkuisia. Harmillisesti purkavat syyttömiin asiakaspalvelijoihin omaa pahaa mieltänsä. Sano kiperässä tilanteessa ihan rehellisesti, että "Anteeksi, yritin parhaani.""
Vierailija kirjoitti:
Muutu kauniiksi. Sitten ihmiset suhtautuvat sinuun hyvin ja antavat anteeksi kaikki virheesi.
Miksi alapeukut? Eikö täällä saa sanoa totuutta?
Vierailija kirjoitti:
Voi rakas, olet aivan tarpeeksi hyvä. Tuollainen huono palaute ei ole mistään kotoisin. Koulutus ja kokemus voi auttaa.
Mistä sinä voit tietää, onko ap tarpeeksi hyvä?
Ap, mistä sinua sitten moititaan???
Millaista palautetta olet saanut, voitko kirjoittaa esimerkkejä???
Vaikea muuten ottaa kantaa...
Ensinnäkin pahoittele, vaikka ei olisi sinun syy vaan asiakkaan, sillä se saa ihmiset tuntemaan että heitä on kuultu ja asia otetaan vakavasti. Muutenkin aina kuuntele asiakasta. Tarjoa jotain korvaukseksi jos mokattu. Ja kuuntele saamasi palautetta esihenkilöltä ja pyydä vaikka konkreettisia esimerkkejä miten toimia paremmin.
Asiakas on aina oikeassa
ja pamppu vasemmassa kädessä.
T Polliisi
Asiakkaat ovat ihan lahkeesta. Luulevat kaieknlaista amerikkalaisten reality- ja saippuasarjojen myötä.
Oikeasti kunnioitus toista ihmistä kohtaan on laskenut ja pienen persoonan ainoa pätemismahdollisuus on asiakaspalvelutilanteissa.
Avaa nyt vähän niitä aspa tilanteita? Jos lyhyitä tuskin siinä hirveästi se ystävällisyys tai millainen olet ihmisenä voi edes näkyä.
Oletko liian totinen vaikka olet kohtelias. Minä en pidä eräästä joka töksäyttää vakavalla naamalla
Työssä kerätään joskus nimetöntä palautetta, ja siinä olen saanut heikkoja arvioita. Vaikea muistaa mitään yksittäistä, mutta esimerkiksi on sanottu, että en ole kuunnellut, vaikka mielestäni kuuntelen aina. Kyse ei siis ole siitä että en kuuntelisi - vaan ilmeisesti näytän siltä, etten kuuntele. Ja välillä sanallinen arvio on huono/keskinkertainen eikä sitä ole avattu sen enempää.
Välillä tulee ihan vainoharhaiseksi, että onko kyse mahdollisesti ulkonäössä, kun en ole mikään kaunotar. Pitää ehkä alkaa enemmän panostaa myös ulkoiseen olemukseen.
Kiitos kaikille vinkeistä.
-Ap
Mistä sinua sitten moititaan?