Miten oppia hyväksi asiakaspalvelijaksi? Saan toistuvasti huonoa palautetta töissä vaikka yritän parhaani :(
Yritän aidosti parhaani ja olen kohtelias. Joku olemuksessani on silti sellaista mistä ihmiset ei pidä ja saan huonoa palautetta. Voikohan mulla olla autismi/asperger, jos en osaa olla asiakaspalvelutilanteissa. Olen mielestäni normaali, mutta joku tässä mättää - yritän parhaani, välitän aidosti ihmisistä, haluan olla kohtelias, mutta ulospäin välittyvä kuva on ihan jotain muuta.
Mitä pitäisi sanoa ja tehdä, että olisi hyvä asiakaspalvelija?
Kommentit (42)
Kaksi sanaa kiinnitti huomion: toistuvasti huonoa palautetta ja kuunteleminen on ongelma. Siinähän ne sanotaan.
Mikään ei ole tärkeämpää asiakaspalvelussa kuin kuuntelu. Sinun pitää kuulla, mitä asiakas sanoo, tahtoo, mistä hän kertoo, mihin hän tarvitsee apua, neuvoa, palvelua, tuotetta, toisenlaista tuotetta, väriä, toisenlaista materiaalia, eri mallia. Tai mitä nyt kukin asiakaspalvelija työkseen tekeekään.
Asiakaspalvelu tarkoittaa juuri siihen kysymykseen vastaamista, mikä asiakkaalla on sillä hetkellä. Ja sitten vastaa seuraavaan kysymykseen jne., kunnes vastaus, tuote, korjaus, vaihto tms. on sellainen, jota asiakas tuli hakemaan. - Hyvin yksinkertainen esimerkki elävästä elämästä: Voi esitellä esimerkiksi kaupassa vaikka kaikki eriväriset ja luonnonvalkoiset puserot, mutta kun se asiakas tuli ostamaan puhtaanvalkoista puseroa, tai puuvillapuseroa, eikä silkkipuseroa.
Tällainen lienee tyypillinen kuuntelemattomuus-ongelma, vastataan aivan eri asiaan, kuin mitä asiakas tahtoo.
Silmiin kannattaa katsoa niin, että vaihtaa katsetta toiseen silmään, sitten toiseen ja välillä nenän päähän.
Näin toisesta tuntuu, ettei tuijota liikaa.