Kyselin ysiluokkalaisen fysiikan koealuetta - järkytyin heikosta osaamisesta
Todellakin nuorten yleistiedot ja osaaminen on todella heikoksi menneet. 15-vuotias poika ei tiedä mitä on öljy, mistä se syntyy tai miten energialähteet luokitellaan uusiutumattomaksi/uusiutuviksi. Sama asia sähkön suhteen. Ei minkäänlaista ymmärrystä mitä sähkö on. Näitä asioita ei ole TikTok maailmassa ilmeisesti käsitelty.
Periaatteessa on sellainen keskiverto kasin oppilas mutta yleistiedon totaalinen heikkous yllätti. Ärsytti sen verran että piti itsekin lähteä vähän tuulettumaan. Heikolta näyttää tulevaisuus.
Kommentit (10)
Yleissivistys tulee kotoa. Nyt vaan alat keskustelemaan kaikesta asioista ja selitätä ja selvität ja herätät kiinnostuksen. Siihen päälle nuo kouluhommat, niin jo alkaa sujua.
Jos siitä tulee soijapoika. Ei niiden tarttekkaan ymmärtää fysiikkaa. Sähkö tulee seinästä ja niin edelleen.
Mutta kai hän osaa ruotsin kielioppisäännöt ja urheilulajien salat? Ne ovat tärkeimpiä koulussa opittavia asioita.
No en kyllä enää itsekään tiedä että mikä on nykyään virallinen totuus kunkin energialähteen kohdalla että luokitellaanko uusiutuvaksi vai uusiutumattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä enää itsekään tiedä että mikä on nykyään virallinen totuus kunkin energialähteen kohdalla että luokitellaanko uusiutuvaksi vai uusiutumattomaksi.
Miten voi olla? Uusiutumattomuus on täysin pääteltävissä. Onko meillä maapallolla käynnissä prosesseja, joissa massiviset määrät orgaanista aineista peittyisi vuosittain merenpohjan mutakerroksiin-> ei ole. Öljyä, hiiltä tai maakaasua ei käytännössä synny tällä hetkellä lisää -> uusiutumaton. Uraania ei tule maapallolle mistään lisää -> uusiutumaton. Turvesuon kasvaminen takaisin kestää ja kestää -> hitaasti uusiutuva eli nykyään elävien ihmisten aikamittakaavassa uusiutumaton.
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on tarkoitus tuossa iässä opetella?
Nuo ovat luonnotieteiden perusasioita.
Öljyn synty ja sähkön perusasiast, opetetettiin jo
1960-luvun kansakoulussakin.
Joten tottahan ne käsitellään peruskoulussa.
Ap:n tapauksesa on kyse pojan omasta kiinnostumattomuudesta, haluttomuudesta oppia tai painaa asioita mieleen.
Onko se niin vakavaa? Tiedän sähköstä varmasti enemmän kuin 99% suomalaisista ja matemaattisen osaamisen suhteen olen varmasti ikäluokan top 3%, mutta olen silti työtön.
t. työtön sähkötekniikan DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä enää itsekään tiedä että mikä on nykyään virallinen totuus kunkin energialähteen kohdalla että luokitellaanko uusiutuvaksi vai uusiutumattomaksi.
Miten voi olla? Uusiutumattomuus on täysin pääteltävissä. Onko meillä maapallolla käynnissä prosesseja, joissa massiviset määrät orgaanista aineista peittyisi vuosittain merenpohjan mutakerroksiin-> ei ole. Öljyä, hiiltä tai maakaasua ei käytännössä synny tällä hetkellä lisää -> uusiutumaton. Uraania ei tule maapallolle mistään lisää -> uusiutumaton. Turvesuon kasvaminen takaisin kestää ja kestää -> hitaasti uusiutuva eli nykyään elävien ihmisten aikamittakaavassa uusiutumaton.
Fysiikan kannalta mikään ei ole uusiutuvaa, koska ikiliikkujaa ei ole.
Okei. Ja mitä olet tehnyt itse sen eteen, että lapsi pysyy kärryillä?
Et varmaan hirveästi ole ollut esim. läksyjä kuulustelemassa jos oman lapsen tietotaso tulee yllätyksenä.
Näitähän on tarkoitus tuossa iässä opetella?