Onko ostoreskontranhoitajia paikalla, olisi kysyttävää
Kysyttävää eli kuuluuko ostoreskontran hoitoon jollakin tavalla alv-asiat, pitääkö hallita alv:n vähentämiseen yms. liittyvät säännöt? Vai onko ostoreskontran hoitaminen vain sitä, että ostoihin liittyvät laskut kohdistetaan asianomaiseen ostotapahtumaan ja kirjataan reskontraan ja ajetaan maksuun ja merkataan sitten aikanaan maksun tapahduttua maksetuksi.
Jotain tuollaista...
Onko ostoreskontra vaikea homma?
Täsmäytys, eli ostoreskontran maksetut ja maksamattomat pitää tarkastaa kirjanpidon ostovelkojen saldoon?
Kommentit (16)
Vieläkö joku hoitaa työkseen pelkkää ostoreskontraa? Taloushallinto-ohjelmat kun tiliöivät paljon valmiiksi, työn luonne muuttunut aika paljon 20 vuoden takaisesta. Tai ehkä jossain suurissa firmoissa on henkiöitä, jotka tekevät vain tätä?
Vierailija kirjoitti:
Aika rutiinipainotteista hommaa, helpoimmasta päästä taloushallinnon tehtävistä.
Ostoreskontran hoitajan tehtäviin voi kuulua laskujen tiliöinti tai sitten ei. Jos kuuluu, niin silloin myös alv-asiat on hallittava. Ei ole mitään rakettitiedettä sekään.
Jos saa hyvän perehdytyksen ja on tarkka, niin tuossa työssä pärjää kuka vaan.
Alv-asioiden suhteen: Laskuissahan pitää olla eriteltynä hinta ilman alv:tä, alv-prosentti, alv:n määrä, ja kokonaishinta alv:ineen. Ostaneen firman nimitiedot ja tietysti myyjäfirman nimitiedot. Mutta kun ostaja maksaa laskun niin hän maksaa sen alv:llisen summan.
Eiks se noin mene.
Me ei voida täällä tietää, mitä sun tehtäviin kuuluu jossain työpaikassa XYZ.
Alv tiliöinti kyllä tehdään myös
osaatko lukea?
se alv lukee laskussa
Vierailija kirjoitti:
Alv tiliöinti kyllä tehdään myös
osaatko lukea?
se alv lukee laskussa
Ai kiitos kiitos. Hyvä juttu, kun selvensit.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku hoitaa työkseen pelkkää ostoreskontraa? Taloushallinto-ohjelmat kun tiliöivät paljon valmiiksi, työn luonne muuttunut aika paljon 20 vuoden takaisesta. Tai ehkä jossain suurissa firmoissa on henkiöitä, jotka tekevät vain tätä?
Meillä on parikymmentä henkilöä or-tiimissä, olen julkisella puolella taloushallintopalveluja tuottavassa firmassa töissä. Eivät edes tiliöi laskuja, asiakkaat hoitavat sen itse. Ostoreskontrassa tarkistetaan laskun perustiedot, laitetaan ne kiertoon, myöhemmin siirretään reskontraan ja sittten tehdään maksatus.
Aina tällä alalla jaksetaan hokea tuota, että ohjelmat ovat niin automaattisia ja digitalisaatio vie työt. Juu ei ole vienyt, rutiinihommia riittää ihmisillekin tehtäväksi edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Me ei voida täällä tietää, mitä sun tehtäviin kuuluu jossain työpaikassa XYZ.
No, ette tietenkään. Mutta yleisesti on tietty tehtäväkuva mitä ostoreskontran hoitaja tekee. Mitä ostoreskontran hoitaminen tarkoittaa. Sitä tässä nyt kyseltiin. Ja juu, et varmaan hoksannut, että kysyjä ei ole ostoreskontran kanssa aiemmin ollut tekemisissä ja nyt harkitsee ilmoituksessa annetun suppean tehtäväkuvauksen perusteella ostoreskontran hoitajaksi hakea.
Ja jos ei täällä saa tietävämmiltä - asiallista - asiaa kysyä, niin mitäs sitte, tällä palstallako saa kysellä vain tuhmia juttuja provoillen!
Alv on eritelty laskulla, mutta aina sitä ei saa vähentää. Lisäksi ulkomailta tulleilla laskuilla on omat käytäntönsä.
Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole, että laittaa vaan sen mitä laskulla näkyy.
Laittaa kiertoon, eli lähettää hyväksyttäväksi? Miten sähköisissä laskuissa hyväksyntä tapahtuu?
No ei ne alv asiat oo kovin vaikeita ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Alv on eritelty laskulla, mutta aina sitä ei saa vähentää. Lisäksi ulkomailta tulleilla laskuilla on omat käytäntönsä.
Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole, että laittaa vaan sen mitä laskulla näkyy.
Niin, juu, jos lasku on syntynyt oman elinkeiotoiminnan tarpeisiin tehdystä hankinnasta, alv on vähennyskelpoinen. Ulkomailta tulleisiin laskuihin liittyviä juttuja ei vielä netistä löytynyt... Olen nimittäin vähän googlannut nyt...
Vierailija kirjoitti:
Laittaa kiertoon, eli lähettää hyväksyttäväksi? Miten sähköisissä laskuissa hyväksyntä tapahtuu?
Laittaa kiertoon = laittaa asiatarkastettavaksi (ja samalla tiliöitäväksi) ja hyväksyttäväksi.
Hyväksyntä tapahtuu nappia painamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alv on eritelty laskulla, mutta aina sitä ei saa vähentää. Lisäksi ulkomailta tulleilla laskuilla on omat käytäntönsä.
Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole, että laittaa vaan sen mitä laskulla näkyy.
Niin, juu, jos lasku on syntynyt oman elinkeiotoiminnan tarpeisiin tehdystä hankinnasta, alv on vähennyskelpoinen. Ulkomailta tulleisiin laskuihin liittyviä juttuja ei vielä netistä löytynyt... Olen nimittäin vähän googlannut nyt...
Esim. edustuskuluista ei saa vähentää alvia, vaikka se laskulla näkyisin. Firman auton kuluista saa joskus vähentää alvin ja joskus ei. Joissain tapauksissa yritys saa vähentää alvin vain osittain, silloin vähennys tehdään alvillisen ja alvittoman liikevaihdon suhteessa jne. Kaikenlaista voi tulla vastaan.
Ulkolaisissa pitää myös tietää onko Eu-osto, vai ei.
Aika rutiinipainotteista hommaa, helpoimmasta päästä taloushallinnon tehtävistä.
Ostoreskontran hoitajan tehtäviin voi kuulua laskujen tiliöinti tai sitten ei. Jos kuuluu, niin silloin myös alv-asiat on hallittava. Ei ole mitään rakettitiedettä sekään.
Jos saa hyvän perehdytyksen ja on tarkka, niin tuossa työssä pärjää kuka vaan.