Miksi liikenteessä ihmiset ei osaa pitää riittäviä turvavälejä ja miksi ihmiset ei osaa ennakoida?
Monet pitää aivan liian pitä turvaväliä, siitä ei ole mitään hyötyä ajaa liian lähellä edessä ajavaa vaan päin vastoin koska se aiheuttaa turvallisuusriskin ja silloin pitää jarruttaa tosi usein jos esimerkiksi edessä ajava jarruttaa.
Ennakointi surkeaa myös monella, jos näkee että punaiset valot palaa edessä niin miksi sinne pitää ajaa kovaa ja odottamaan kun oikealla nopeudella ne punaiset valot ehtii vaihtumaan vihreäksi.
Autokouluissa opeteltiin turvavälit ja ennakointi, onko monet ihmiset unohtaneet autokoulun opit?
Kommentit (11)
Onneksi kohta autot ohjautuu automaattisesti ja tietokone pitää huolen että turvaväli on riittävä ja että ajanopeus ei ylitä suurinta sallittua nopeutta.
M33
Vierailija kirjoitti:
Myöskään kevyen liikenteen kulkijat eivät osaa lukea liikennettä ollenkaan. Jos pyöräilijänä minua vastaan on tulossa riittävän matkan päässä kauempana toinen pyöräilijä ja minä ohitan edelläni kulkevan jalankulkijan siirtymällä ohittamisen ajaksi vasemmalle kaistalle, niin eiköhän vain siellä kauempana se vastaantulevakin vaihda kaistaa kulkusuunnassaan vasemmalle. Eikö niin kuin ollenkaan sano siellä päänupissa sen vertaa, että ohittaja kyllä hyvin todennäköisesti siirtyy takaisin omalle kaistalleen ohituksen jälkeen?
Tämä myös ja lakia pitäisi muuttaa siten että polkupyörä tai sähköpotkulauta on pakko taluttaa suojatien yli. Nykyisin nuo ampaisee tielle joskus jopa uhkarohkeasti luottaen siihen että se auto kyllä ehtii jarruttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta autot ohjautuu automaattisesti ja tietokone pitää huolen että turvaväli on riittävä ja että ajanopeus ei ylitä suurinta sallittua nopeutta.
M33
Tuota ei tule tapahtumaan ainakaan vielä vuosikymmeniin kaikki mahdolliset tilanteet, erikoistilanteet ja häiriötilanteet huomioon ottaen niin, että ihmisohjauksesta voitaisiin luopua.
Ennakoimattomuus näkyy myös toiseen suuntaan. Ajetaan vaan vaikka kaukaa näkyy vihreä eli pian se kuitenkin vaihtuu. Ajetaan vielä ylinopeutta jolloin ei varmasti älytä pysähtyä punaisiin vaan mennään läpi. Ja ne kaksi seuraavaa myös. Täällä yhtään voi luottaa omaan vuoroonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta autot ohjautuu automaattisesti ja tietokone pitää huolen että turvaväli on riittävä ja että ajanopeus ei ylitä suurinta sallittua nopeutta.
M33
Tuota ei tule tapahtumaan ainakaan vielä vuosikymmeniin kaikki mahdolliset tilanteet, erikoistilanteet ja häiriötilanteet huomioon ottaen niin, että ihmisohjauksesta voitaisiin luopua.
Ei niin mutta joskus se tulee tapahtumaan. Tulisi nyt ekana autoihin vaikka sellainen laite mikä estää ajamasta ylinopeutta ja estää päästämään turvavälin liian pieneksi.
Ne turvavälit unohtuu, kun ratin ja penkin välissä X-merkkisessä autossa on m****u tai henkinen blondi. Auto ei ole oma, vaan firman/liisattu, jolloin sitä voi polkea kuin vierasta sikaa. Samoilla henkilöillä on myös taipumus olla noudattamatta nopeusrajoituksia. Noudatan nopeusrajoituksia, koska minulla ei ole varaa maksaa turhia sakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään kevyen liikenteen kulkijat eivät osaa lukea liikennettä ollenkaan. Jos pyöräilijänä minua vastaan on tulossa riittävän matkan päässä kauempana toinen pyöräilijä ja minä ohitan edelläni kulkevan jalankulkijan siirtymällä ohittamisen ajaksi vasemmalle kaistalle, niin eiköhän vain siellä kauempana se vastaantulevakin vaihda kaistaa kulkusuunnassaan vasemmalle. Eikö niin kuin ollenkaan sano siellä päänupissa sen vertaa, että ohittaja kyllä hyvin todennäköisesti siirtyy takaisin omalle kaistalleen ohituksen jälkeen?
Tämä myös ja lakia pitäisi muuttaa siten että polkupyörä tai sähköpotkulauta on pakko taluttaa suojatien yli. Nykyisin nuo ampaisee tielle joskus jopa uhkarohkeasti luottaen siihen että se auto kyllä ehtii jarruttamaan.
En näe tarvetta tuollaiselle lain muutokselle. Vasta muutama vuosi sittenhän lakia muutettiin siten, että suojatie on oikeus ylittää ajamalla aina. Plus että nykyiselläänkin ja jo vuosikymmeniä on ollut laki, että pyöräilijän, joiden liikennesääntöjä myös sähköpotkulautailijoihin sovelletaan, on väistettävä autoilijaa, paitsi jos autoilijalle palaa punainen valo, autoilija tulee kolmion takaa tai autoilija on kääntymässä. Sen sijaan pyörää tai sähköpotkulautaa taluttava on jalankulkija tai muuttuu jalankulkijaksi, jota autoilijan on väistettävä.
Joten ennemmin näkisin sinun ratkaisusi kaikkien liikennettä hankaloittavana tekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta autot ohjautuu automaattisesti ja tietokone pitää huolen että turvaväli on riittävä ja että ajanopeus ei ylitä suurinta sallittua nopeutta.
M33
Tuota ei tule tapahtumaan ainakaan vielä vuosikymmeniin kaikki mahdolliset tilanteet, erikoistilanteet ja häiriötilanteet huomioon ottaen niin, että ihmisohjauksesta voitaisiin luopua.
Ei niin mutta joskus se tulee tapahtumaan. Tulisi nyt ekana autoihin vaikka sellainen laite mikä estää ajamasta ylinopeutta ja estää päästämään turvavälin liian pieneksi.
Liikennevalot on usein suunniteltu niin että nopeutusrajoitusten mukaan jos ajat pääväylällä niin sinun ei niihin tarvitse pysähtyä.
Eli jos ajat 50 alueella 40 niin valoihin sinun ei tarvitse pysähtyä, jos ajat ylinopeutta niin silloin niihin joutuu pysähtymään eikä siinä voita yhtään aikaa.
Onkohan niillä kiinni puskurissa ajavilla joitain ongelmia?Agressioita tms.,joita huono sääkään ei hillitse.Olispa joku sianlantaruisku,jolla karkottaisi tällaisen roikkujan ja väliä tulis äkkiä.
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/oikea-turvavali/#…
Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.
Taajamanopeuksissa (50 km/h ja alle) vähintään puolet käytetystä nopeudesta metreinä (esimerkiksi 40 km/h nopeudessa 20 metriä)
Taajamanopeuksissa vähintään 2 sekuntia edellä ajavaan
Maantienopeuksissa (yli 50 km/h) vähintään käytetty nopeus metreinä (esimerkiksi 80 km/h nopeudessa 80 metriä)
Maantienopeuksissa vähintään 4 sekuntia edellä ajavaan
Nuo on siis lain mukaan oikeat turvavälit, kuinka moni pitää 80km/h nopeudessa turvavälin 80 metrissä? Jossain ruuhkaisessa kaupunki alueella turvaväliä on vaikea pitää mutta monesti näkee että ihmisillä on liian pieni turvaväli ja sen takia peräänajoja syntyy.
Myöskään kevyen liikenteen kulkijat eivät osaa lukea liikennettä ollenkaan. Jos pyöräilijänä minua vastaan on tulossa riittävän matkan päässä kauempana toinen pyöräilijä ja minä ohitan edelläni kulkevan jalankulkijan siirtymällä ohittamisen ajaksi vasemmalle kaistalle, niin eiköhän vain siellä kauempana se vastaantulevakin vaihda kaistaa kulkusuunnassaan vasemmalle. Eikö niin kuin ollenkaan sano siellä päänupissa sen vertaa, että ohittaja kyllä hyvin todennäköisesti siirtyy takaisin omalle kaistalleen ohituksen jälkeen?