En ole ajanut metriäkään sähköautolla enkä edes nähnyt sellaista läheltä, mutta olen kuitenkin TÄYSIN varma, että sellainen on huono.
Sähköauto sopii kesäiseen kaupunkiin lyhyisiin korttelipyörähdyksiin. Sellaisia pieniä vinkujia jotka kulkevat laiskasti, koska sähkömoottori ei voi olla niin voimakas kuin oikea polttomoottori.
Talvella sähköauto jäätyy ja moottoritiellä akku loppu heti.
Sähköautoa ei voi korjata itse. Ne syttyy palamaan eikä tulipaloa voi sammuttaa.
Kommentit (33)
Lisäksi umpiheterokin muuttuu automaattisesti puppelihomppeliksi jos ajaa sähköautolla metrinkin.
Vierailija wrote:
Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.
Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?
Kas. Seppojen kokoontumisajot täällä.
Itse olen ajanut Teslalla pari vuotta ihan tyytyväisenä. Tosin en olekaan juntti Junttilasta.
Ei sillä tarvitse ajaakaan tietääkseen, että sellaisella matka Lappiin kestää kolme kertaa kauemin, kuin polttomoottoriautolla, ja viisihenkisen perheen parin viikon reissua ei kannata edes ajatella, kun matkaan mahtuu lähinnä käsimatkatavarat.
Minä olen ajanut sähköautolla v. 95.
-Viera-
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.
Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?
Lataaminen, vakuutukset, renkaat, pysäköinti, huolto, latausäpit...
Vierailija wrote:
Ei sillä tarvitse ajaakaan tietääkseen, että sellaisella matka Lappiin kestää kolme kertaa kauemin, kuin polttomoottoriautolla, ja viisihenkisen perheen parin viikon reissua ei kannata edes ajatella, kun matkaan mahtuu lähinnä käsimatkatavarat.
Olen ymmärtänyt, että tavaran kuljetukseen näissä nimenomaan on tilaa (jos ei ole tarvetta kahden keskikokoisen koiran tuplahäkille).
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.
Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?
Lataaminen, vakuutukset, renkaat, pysäköinti, huolto, latausäpit...
Polttiksetkin vakuutetaan, niissäkin on renkaat, ne pysäköidään ihan samalla tavalla kuin sähköautot, niitäkin huolletaan.
Lataaminen ja latausäpit voivat kieltämättä olla hankalia, mutta tilanne paranee koko ajan niidenkin kanssa,
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.
Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?
Lataaminen, vakuutukset, renkaat, pysäköinti, huolto, latausäpit...
Kerro mikä polttiauto on sellainen, jota ei tarvitse tankata, vakuuttaa, pysäköidä, huoltaa eikä siihen tarvitse renkaita?
En ole käyttänyt kuukuppia enkä edes nähnyt sellaista läheltä, mutta olen kuitenkin TÄYSIN varma, että sellainen on huono.
T:M
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.
Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?
Nykyisellä hybridilläni ajan noin tuhat kilometria yhdellä tankkauksella, mikä hoituu 200 metriä kodista olevalla huoltoasemalla yleensä jonottamatta ja parissa minuutissa. Täyssähkön toimintasäde olisi 400-550 kilometriä, josta sitten kylmä keli tai tuulenvastus syö jotain pois. Mikäli oletamme todellisen toimintasäteen olevan noin 300 kilometriä, niin yhden tankkaamisen tilalle tulisi kolme latausta. Yhden latauksen kesto olisi sitten moninkertainen verrattuna yhteen tankkaamiseen. Kuukaudessa parin minuutin juttu muuttuisi kymmenien minuuttien jutuksi. Toki osan ajasta lataamista voisi tehdä esim. ruokakauppakäynnin yhteydessä, mutta ei esimerkiksi töissä tai harrastuspaikoilla. Muuten lataaminen vaatisi erillisen käymisen jossain ja siellä pitäisi olla pidmepään kuin huoltoasemalla tankatessa.
Osin aikaan voisi vaikuttaa asennuttamalla kotiin latauspisteen, mistä tulee omat kustannuksensa. Taloyhtiön sähköjärjestelmät eivät nykyisellään kestäisi auton lataamista, joten sähköjärjestelmien muutoksesta tulisi oma kulunsa. Vaikka sähköjärjestelmien uusiminen on toki muutenkin ajankohtaista, niin autojen latausmahdollisuus tuo remonttiin lisäkulunsa.
Vierailija wrote:
Ei sillä tarvitse ajaakaan tietääkseen, että sellaisella matka Lappiin kestää kolme kertaa kauemin, kuin polttomoottoriautolla, ja viisihenkisen perheen parin viikon reissua ei kannata edes ajatella, kun matkaan mahtuu lähinnä käsimatkatavarat.
Sähköautot ovat kyllä yleisesti tilavampia kuin samankokoiset polttikset. Ja tuo kolme kertaa kauemmin Lappiin on kyllä ihan puppua, jos nyt et lähde jollain vanhalla Leafilla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei sillä tarvitse ajaakaan tietääkseen, että sellaisella matka Lappiin kestää kolme kertaa kauemin, kuin polttomoottoriautolla, ja viisihenkisen perheen parin viikon reissua ei kannata edes ajatella, kun matkaan mahtuu lähinnä käsimatkatavarat.
Olen ymmärtänyt, että tavaran kuljetukseen näissä nimenomaan on tilaa (jos ei ole tarvetta kahden keskikokoisen koiran tuplahäkille).
Akut on auton pohjassa, joten auton sisällä on jopa enemmän tilaa kuin polttiautossa. Uudemmalla sähköautolla, jossa on hyvä range Lappiin ei mene kolmea kertaa kauemmin, mutta toki matkaa joutuu suunnittelemaan enemmän. Että jos on tarve ajaa kuukausittain Helsingistä Lappiin niin joo, ehkä sitten pitää miettiä autovalintakin sen mukaan. Harvalla kuitenkaan on, että en ymmärrä mikä valintakriteeri sekin sitten on.
Voisin ostaa sähköauton jos niiden viherpesuhypetys lopetettaisiin ja niitä varten ei louhittaisi uutta malmia. Niitä pitää myös voida valmistaa kestävällä tavalla, jotta voisin ostaa sellaisen.
Haluan vetyauton. Siihen asti ajan käytetyllä biokaasuautolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.
Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?
Nykyisellä hybridilläni ajan noin tuhat kilometria yhdellä tankkauksella, mikä hoituu 200 metriä kodista olevalla huoltoasemalla yleensä jonottamatta ja parissa minuutissa. Täyssähkön toimintasäde olisi 400-550 kilometriä, josta sitten kylmä keli tai tuulenvastus syö jotain pois. Mikäli oletamme todellisen toimintasäteen olevan noin 300 kilometriä, niin yhden tankkaamisen tilalle tulisi kolme latausta. Yhden latauksen kesto olisi sitten moninkertainen verrattuna yhteen tankkaamiseen. Kuukaudessa parin minuutin juttu muuttuisi kymmenien minuuttien jutuksi. Toki osan ajasta lataamista voisi tehdä
Hybridit on ihan sikahomojen ajokkeja. Ajan diesel autollani 1000km yhdellä tankillisella.
"– Tämä on ollut sosiaalidemokraateille tavallista. Toivoisin, että ryhmän johto ymmärtäisi sen, että kirjoittamattomien sovinnaistapojen puitteissa puhemiehen kimppuun ei yleensä hyökkäillä ja julkisuuden kautta eikä mielellään muitakaan kautta."
Niissä on vielä liikaa kirjavuutta mutta useimmiten ne toimivat nekin paremmin kuin perinteinen tankkaus. Verrataanpa:
Sähköauto: menen laturille, vilautan tagia ja kytken johdon. Latauksen loputtua kuitti löytyy äpistä ja sähköpostista
Polttisauto: menen mittarille, laitan kortin sisään, valitsen maksutavan, näppäilen pin-koodin, valitsen mittarin josta tankkaan, tankkaan auton, menen takaisin korttilaitteelle ja laitan kortin uudestaan sisään, saan paperisen kuitin (jos kuittipaperi ei ole loppu) joka pitää laittaa erikseen talteen.
Kumpi kuulostaa yksinkertaisemmalta?
Vierailija wrote:
Nykyisellä hybridilläni ajan noin tuhat kilometria yhdellä tankkauksella, mikä hoituu 200 metriä kodista olevalla huoltoasemalla yleensä jonottamatta ja parissa minuutissa. Täyssähkön toimintasäde olisi 400-550 kilometriä, josta sitten kylmä keli tai tuulenvastus syö jotain pois. Mikäli oletamme todellisen toimintasäteen olevan noin 300 kilometriä, niin yhden tankkaamisen tilalle tulisi kolme latausta. Yhden latauksen kesto olisi sitten moninkertainen verrattuna yhteen tankkaamiseen. Kuukaudessa parin minuutin juttu muuttuisi kymmenien minuuttien jutuksi. Toki osan ajasta lataamista voisi tehdä
1000 km/kuussa ajoilla sähköauto ei välttämättä kannatakaan, joten sinulle se pienikulutuksinen hybridi onkin ihan järkevä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nykyisellä hybridilläni ajan noin tuhat kilometria yhdellä tankkauksella, mikä hoituu 200 metriä kodista olevalla huoltoasemalla yleensä jonottamatta ja parissa minuutissa. Täyssähkön toimintasäde olisi 400-550 kilometriä, josta sitten kylmä keli tai tuulenvastus syö jotain pois. Mikäli oletamme todellisen toimintasäteen olevan noin 300 kilometriä, niin yhden tankkaamisen tilalle tulisi kolme latausta. Yhden latauksen kesto olisi sitten moninkertainen verrattuna yhteen tankkaamiseen. Kuukaudessa parin minuutin juttu muuttuisi kymmenien minuuttien jutuksi. Toki osan ajasta lataamista voisi tehdä
1000 km/kuussa ajoilla sähköauto ei välttämättä kannatakaan, joten sinulle se pienikulutuksinen hybridi onkin ihan järkevä.
12000 vuodessa, enemmän kuin mitä bensiinimoottorisilla täällä keskimäärin edes ajetaan.
Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.