KL: Sähköautojen alamäki leviää yhä laajemmalla
Polttomoottorien kysynnän hiipumisesta ei kuitenkaan mainita mitään, eli niille riittää vielä kysyntää. Varmasti sähköautojen huomattavasti kalliimpi hinta vaikuttaa. Osaltaan varmasti sekin että todennäköisesti ne joita sähköauto kiinnostaa, ovat jo hankkineet sellaisen. Mutta haluaa jatkaa polttomoottoreilla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/korkojen-nousu-nitisti-kysynnan-sahk…
Kommentit (14)
Sähköautoista kirjoitetaan tänä päivänä aivan joka mediassa. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=s%C3%A4hk%C3%B6auto
Halvimmat sähköautot maksavat kuitenkin yli 40000 euroa uutena. Aivan liian kallis hankinta näillä korkotasoilla.
Näin se on, teslatkin laadultaan mitä sattuu eivätkä muutenkaan ole kaikkien saatavilla.
Eipä yllätä kun lähes kellään kerros/rivari-asujalla ei latausmahdollisuutta. Ei kukaan maksa kalliista autosta jolla joutuu viikottain menemään tuntikausiksi huoltsikan latausasemalle seisoskelemaan.
Vierailija wrote:
Eipä yllätä kun lähes kellään kerros/rivari-asujalla ei latausmahdollisuutta. Ei kukaan maksa kalliista autosta jolla joutuu viikottain menemään tuntikausiksi huoltsikan latausasemalle seisoskelemaan.
Eikös niissä autopaikoissa ole sähkötolpat?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eipä yllätä kun lähes kellään kerros/rivari-asujalla ei latausmahdollisuutta. Ei kukaan maksa kalliista autosta jolla joutuu viikottain menemään tuntikausiksi huoltsikan latausasemalle seisoskelemaan.
Eikös niissä autopaikoissa ole sähkötolpat?
Lämmitystolpista on kesäisin katkaisut sähköt, niissä on lähes aina 2h ajastin, ja tehot (kaapelointi/sähkökeskukset) mitoitettu 600W kuormalle eli toisin sanoen suunniteltu noin 3A virralle. Tuolla virralla voi kestää 2 viikkoa ladata isoakkuinen sähköauto. Monilla taloyhtiöillä ei edes suunnitelmia alkaa kalliisti päivittämään latauskelpoisiksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eipä yllätä kun lähes kellään kerros/rivari-asujalla ei latausmahdollisuutta. Ei kukaan maksa kalliista autosta jolla joutuu viikottain menemään tuntikausiksi huoltsikan latausasemalle seisoskelemaan.
Eikös niissä autopaikoissa ole sähkötolpat?
Jos myynti sakkaa muualla maailmassa niin ei siinä auta että jollain Suomen minimarkkinoilla on tolpat.
Hyvien sähköautojen hinnat ovat vielä turhan kovia, käytettyä ei uskalla ostaa ja halvemmat ovat niin huonoja, ettei niillä aja yhdellä latauksella kuin kauppaan ja takaisin. En ole edes varma mitä autojen sähköistymiselle tapahtuu, koska akkumateriaaleja ei välttämättä riitä koko maailman tarpeisiin. Enkä ole vakuuttunut siitä onko lasten orjatyönä kaivamat akkumateriaalit sen eettisempää toimintaa kuin öljybisnes.Mieli tekisi vaihtaa autoa, mutta taidan sinnitellä tuolla nykyisellä bensamallilla niin pitkään kuin se kulkee ja katsella mihin päin maailma oikein kääntyy näiden osalta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hyvien sähköautojen hinnat ovat vielä turhan kovia, käytettyä ei uskalla ostaa ja halvemmat ovat niin huonoja, ettei niillä aja yhdellä latauksella kuin kauppaan ja takaisin. En ole edes varma mitä autojen sähköistymiselle tapahtuu, koska akkumateriaaleja ei välttämättä riitä koko maailman tarpeisiin. Enkä ole vakuuttunut siitä onko lasten orjatyönä kaivamat akkumateriaalit sen eettisempää toimintaa kuin öljybisnes.Mieli tekisi vaihtaa autoa, mutta taidan sinnitellä tuolla nykyisellä bensamallilla niin pitkään kuin se kulkee ja katsella mihin päin maailma oikein kääntyy näiden osalta.
Semmoiset vakioFUDit sieltä
Ilmastonmuutosuskonnon tärkein sakramentti on patteriauto.
Aamen.
Vierailija wrote:
Monilla taloyhtiöillä ei edes suunnitelmia alkaa kalliisti päivittämään latauskelpoisiksi.
Jos tulee jotain autopaikkojen remonttia, niin sitten yli viiden autopaikan taloyhtiöissä on toteutettava valmius lataukselle. Mutta se tosiaan tulee eteen kun tekee muuta remonttia. Esim. Helen tekee sen valmiuden viiteen valmiiseen tolppaan n. 14250 €llä + alv, mutta kaipa niitä edullisempiakin tarjouksia on, erityisesti jos tekee jonkun isomman urakan yhteydessä.
Automarkkinat on tosi epävarmat tällä hetkellä. Ei pysty yhtään sanomaan, että mitä käy parin vuoden sisällä.
Jos markkinoille alkaa kohta tulemaan autoja kehittyneemmillä akuilla niin nykyisten sähköautojen hinnat tippuu rajusti.
Tuntuu, että tällä hetkellä ollaan vähän jumissa noiden ajomatkojen kanssa. Useimmilla sähköautoilla pääsee kylmällä kelillä motaria vaan päälle 300km.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hyvien sähköautojen hinnat ovat vielä turhan kovia, käytettyä ei uskalla ostaa ja halvemmat ovat niin huonoja, ettei niillä aja yhdellä latauksella kuin kauppaan ja takaisin. En ole edes varma mitä autojen sähköistymiselle tapahtuu, koska akkumateriaaleja ei välttämättä riitä koko maailman tarpeisiin. Enkä ole vakuuttunut siitä onko lasten orjatyönä kaivamat akkumateriaalit sen eettisempää toimintaa kuin öljybisnes.Mieli tekisi vaihtaa autoa, mutta taidan sinnitellä tuolla nykyisellä bensamallilla niin pitkään kuin se kulkee ja katsella mihin päin maailma oikein kääntyy näiden osalta.
Semmoiset vakioFUDit sieltä
Oliko tuossa jotain, mikä ei pitäisi paikkansa? Pistäisin paljon enemmän luottoa synteettisiin polttoaineisiin ja vetyautoihin.
Vierailija wrote:
Oliko tuossa jotain, mikä ei pitäisi paikkansa? Pistäisin paljon enemmän luottoa synteettisiin polttoaineisiin ja vetyautoihin.
Ja valitat sähköautojen kalleudesta? Ei vaan käsitä, miten joku saa väännettyä nuo kaksi edullisemmaksi vaihtoehdoksi suoraan sähkökäyttään varrattuna. Ja olen kyllä myös nähnyt näitä "1,80 / litra vuonna 2025"-ennusteita. Ja totean, että uskon, kun näen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hyvien sähköautojen hinnat ovat vielä turhan kovia, käytettyä ei uskalla ostaa ja halvemmat ovat niin huonoja, ettei niillä aja yhdellä latauksella kuin kauppaan ja takaisin. En ole edes varma mitä autojen sähköistymiselle tapahtuu, koska akkumateriaaleja ei välttämättä riitä koko maailman tarpeisiin. Enkä ole vakuuttunut siitä onko lasten orjatyönä kaivamat akkumateriaalit sen eettisempää toimintaa kuin öljybisnes.Mieli tekisi vaihtaa autoa, mutta taidan sinnitellä tuolla nykyisellä bensamallilla niin pitkään kuin se kulkee ja katsella mihin päin maailma oikein kääntyy näiden osalta.
Semmoiset vakioFUDit sieltä
Oliko tuossa jotain, mikä ei pitäisi paikkansa? Pistäisin paljon enemmän luottoa synteettisiin polttoaineisiin ja vetyautoihin.
<
Eipä ollut väärin. Puhut ehkä lfp-akuista? Ei nekään ole ongelmattomia, ongelmien painopiste vain vaihtuu. Samoin solid statessa. Suurin ongelma on kuitenkin se, että tällä hetkellä tarjolla olevat sähköautot eivät yleisesti käytä näitä vaihtoehtoisia akkuteknologioita. Pitää odottaa kauan, ennenkuin muuttuu markkinoiden laajuisesti.
Aikoinaan vuosia sitten ennustin että ehkä 30-40% voi ostaa sähköauton, alkaako se jo olla täynnä eli muille ei enää kelpaa?