Tuon kaasuputkijutun osalta ei todellakaan voi ymmärtää, miten Suomen kriittisen infran sijaintitiedot ovat olleet julkisia
Siinä on suoraan kerrottu vieraille valtioille, että hei, täällä meidän kriittinen infra sijaitsee!
Ilmeisesti tuohon on nyt toivottavasti tulossa muutoksia, että jatkossa ne tiedot eivät ole julkisia. Hyvä! Ei todellakaan tarvitse vieraiden valtioiden sitä tietää. Eikä ole mitään perusteita omasta maastakaan tavallisten kansalaisten niitä sijainteja tietää. Meillä kun on omastakin takaa aivan liikaa niitä juorukelloja, jotka pitkin nettiä ja somekanavia levittelevät kaikkia mahdollisia näkemiään, kuulemiaan ja lukemiaan tietoja.
Kommentit (12)
Mitenköhän tuo Balticonnector-putki olisi aloittajan mukaan pystyä pitämään Venäjän tietämättömissä? Oikeastikko 80 km pitkä putki, joka sijaitsee todella lähellä Venäjän omia rajoja, olisi pitänyt jotenkin pystyä pitämään salassa?
Putkethan on kaikissa merikartoissa ettei niitä revitä ankkurilla pois.
Saarista lähtisi valot jos kaapeleita ei olisi merkitty.
Meinaat ettei venäläiset olisi selvittäneet sen sijaintia ilman tuota tietoa?
Maailma muuttuu Eskoseni eli ap.
Ketä erityisesti haluat syyttää?
Voi taivas, että ihmiset ovat tyhmiä, ellei sitä olisi merkitty, se olisi jo monta kertaa mennyt ankkurin mukana. Ainut laiva muuten, joka rikkoutumiskohdan useasti ylitti, oli suomalainen Otso, liekö yrittänyt irrottaa ankkuriaan.
Niitä on vähä mahoton pitää salassa, koska ne on tarpeellista olla esillä just niiden laivojen takia. Mä olen viettänyt aikaa paljon rajalla aikoinaan ja nähnyt tämän laivaliikenteen, sitä on paljon. Troolareita, rahtialuksia, sota-aluksia, kauppa-aluksia jne jne
Ne alukset saattaa jumittaa välillä päiviä paikoillaankin siellä keskellä merta joten ne tarvii ankkureitaan ja sillon putkien olemassaolo pitää tietää.
Se on niin julkista tietoa, että putken paikka on merkitty merikortissakin.
Ja sen vuoksi, ettei laivat jäisi ankkuriin putken lähistölle ja aiheuttaisi siinä putkelle vahinkoa.
Ei ole tavatonta, että laiva hieman voi liikkua tuulen mukana ankkuri pohjassa laahaten.
Tällöin sillä on mahdollisuus osua kaasuputkeen.
Täällä hoidetaan kaikki vähän sinne päin. Ei oo niin justiinsa. Kunhan työstään saa hyvää palkkaa, ei työnjäljellä niin väliä.
Vierailija wrote:
Voi taivas, että ihmiset ovat tyhmiä, ellei sitä olisi merkitty, se olisi jo monta kertaa mennyt ankkurin mukana. Ainut laiva muuten, joka rikkoutumiskohdan useasti ylitti, oli suomalainen Otso, liekö yrittänyt irrottaa ankkuriaan.
Pitäiskö ne ehkä asentaa sitten vähän syvemmälle?
Mitähän kriittistä nyt pääsi tapahtumaan?