Pitkät turvavälit liikennevaloissa
Minkä takia nykyään jätetään liikennevalojonossa aina vähintään 2-3 autonmitan väli seuraavan jonossa? Aina ei ole ollut näin. Ja kärkiauto jättää myös sen pari metriä pysähtymisviivaan. Pahimmillaan olen joutunut odottamaan kolmet valot, koska yksinkertaisesti en ole ehtinyt valoista läpi. Ja arvioideni mukaan kyllä ehtisi, jos kanssa-autoilijat osaisivat hieman tiivistää.
Myönnän kuitenkin, että olin kerran lähdössä töihin ja pääsin ensimmäisenä jonottamaan liikennevaloissa. Jätin sitten 4 metriä pysähtymisviivaan, ja lähdin ihan rauhassa liikkeelle, kun vaihtuivat vihreäksi. Olin ainoa auto, joka pääsi läpi. Kyseessä nopeat valot, jotka vaihtuvat melko nopeasti punaiseksi.
Näin, mutta pöyristyn silti
Kommentit (26)
Ainakin omalta osaltani jätän tuon suht pitkän turvavälin ihan siksi, että autoni etututka ulisee kun viimeistä päivää jos ajan "liian" lähelle. Kaupunkiajossa haluan kuitenkin pitää tuon tutkan päällä (koska se toimii myös automaattijarrutuksen ohjaajana jos joku saatanan idiootti hyppää varoittamatta tielle ilman suojatiemerkintää tms). Kun tuo tutka ei ole mitenkään yhdellä napinpainalluksella otettavissa päälle/pois, niin samalla liikennevaloissa turhan turvavälin jättäminen tapahtuu aika automaattisesti.
Kolmen auton mitan verran? Kerron jos joskus näen moista. 🤣
Sitäpaitsi isommalla välillä ehtii paremmin valoista, kun se et oltas pelti pellissä kiinni.
Vierailija wrote:
Ainakin omalta osaltani jätän tuon suht pitkän turvavälin ihan siksi, että autoni etututka ulisee kun viimeistä päivää jos ajan "liian" lähelle. Kaupunkiajossa haluan kuitenkin pitää tuon tutkan päällä (koska se toimii myös automaattijarrutuksen ohjaajana jos joku saatanan idiootti hyppää varoittamatta tielle ilman suojatiemerkintää tms). Kun tuo tutka ei ole mitenkään yhdellä napinpainalluksella otettavissa päälle/pois, niin samalla liikennevaloissa turhan turvavälin jättäminen tapahtuu aika automaattisesti.
Kaikenlaista kakkatekniikkaa sitä on nyky"autoihin" tungettu. Ei jatkoon.
Ei kannata vetää keulaa aivan kiinni edelläolijan pakoputkeen. Käry imeytyy auton sisään ja on terveydelle vaarallista.
Jos kaikki on sähköautoja, niin sitten siihen kiinni vaan.
Kun jättää vähän väliä niin voi lähteä liikkeelle heti kun valot vaihtuvat eikä tarvitse kyttäillä milloin se edelle oleva saa vihdoin vahteen silmään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ainakin omalta osaltani jätän tuon suht pitkän turvavälin ihan siksi, että autoni etututka ulisee kun viimeistä päivää jos ajan "liian" lähelle. Kaupunkiajossa haluan kuitenkin pitää tuon tutkan päällä (koska se toimii myös automaattijarrutuksen ohjaajana jos joku saatanan idiootti hyppää varoittamatta tielle ilman suojatiemerkintää tms). Kun tuo tutka ei ole mitenkään yhdellä napinpainalluksella otettavissa päälle/pois, niin samalla liikennevaloissa turhan turvavälin jättäminen tapahtuu aika automaattisesti.
Kaikenlaista kakkatekniikkaa sitä on nyky"autoihin" tungettu. Ei jatkoon.
Ei se etututka normaalisti noin toimi. Kyseessä on jonkun auton huonosti suunniteltu toteutus.
Mä saatan ehtiä vihreistä, vaikka valoihin olis vielä 70 metriä, kunhan osaan katsoa ettei sivuteillä odota autoja että valot saattaa vaihtua. Se on sitä ennakointia.
Joskus väli venähtää pitkäksi kun edellä oleva liruu kävelyvauhtia eteenpäin. Minä pysähdyn ja annan välin kasvaa koska ei huvita lirutella.Lähden kuitenkin reippaasti liikkeelle, joten tuo ei varmasti katkaise liikennevalosykliä.
Onkohan siinä sun tutkassas vikaa? Omassa -23 vuosimallin autossa parkkitutka aktivoituu alle 8km/h nopeuksissa ja mittaa vain 1m päähän. Se vakkarin tutka, joka vastaa myös hätäjarrutuksesta ja väistöstä, osaa kyllä suodattaa liikennevaloissa sen edessä olevan pois ellei se tee yllättävää äkkijarrutusta esim. liikkeellelähdössä.
Ärsyttävimpiä on vasemmalle kääntyvät, jotka eivät tajua tiivistää sen vertaa, että perässätulijat mahtuvat ryhmittymään. Ja kun nuolivalo vaihtuu vihreäksi, kestää heiltä käsittämättömän kauan kääntyä, ja takana olevat jäävät punaisiin.
Vierailija wrote:
Kolmen auton mitan verran? Kerron jos joskus näen moista. 🤣
Eilen Turun keskustassa esim. oli tällainen sankari liikenteessä.
Ajokoulun opettaja neuvoi jättämään välin, jotta voit liikkua eteenpäin ja välttää/pienentää törmäystä jos takaa tuleva ei jostain syystä jarrutakaan. En kyllä ikinä sitä väliä kaupunkiajossa jätä, sillä se aiheuttaa nimenomaan tuota ettei perässä tulevat ehdi mihinkään valoihin.
Toinen mikä ärsyttää suunnattomasti on ryömittäminen punaisiin valoihin kaksien valojen välissä. Joo, totta, typerää kiihdyttää punaisiin, mutta olisi kiva että niistä jo ylitetyistä valoista pääsisi eteenpäin enemmän kuin se kaksi autoa.
Jos liikennevalot ovat mäessä, jätän aina tasamaata enemmän väliä edellä olevaan autoon. Ei ole kerran eikä kaksi kun edellinen meinaa valua keulaani liikkeelle lähtiessään. Oma automaattihan ei valu.
Jätän sen verran väliä, että näen koko edessä olevan auton. Jatkan tämän tekemistä, vaikka se varmaan harmittaakin minun perään kiinni ajavia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kolmen auton mitan verran? Kerron jos joskus näen moista. 🤣
Eilen Turun keskustassa esim. oli tällainen sankari liikenteessä.
Yksi. Ja nyt sitä tekee aloituksen mukaan kaikki.
Ei ole kertaakaan tullut nähtyä 2-3 auton mittaa kenenkään jättävän väliä liikennevaloissa. Osa ei pidä tuota edes maantienopeuksissa.
Koska sähköauto voi räjähtää ja palaa, on siihen syytä pitää etäisyyttä.