Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua ajokortittomana yh:na Tampereella, Kuopiossa, Kouvolassa, Mikkelissä tms?

Vierailija
16.09.2023 |

En voi saada ajokorttia terveyssyistä. Eli autoton olen ja tulen olemaan. Nyt asun lapsen (4-v) kanssa Helsingissä eikä autottomuudessa ole ongelmaa. Lapsen isä asuu muualla kuin kanssamme, tapaa lasta vain satunnaisesti. Haaveilen muutosta muualle Suomeen, mutta koska olen asunut aina täällä, niin en tiedä mikä paikkakunta olisi hyvä. Melkein mitä vain voisin kokeilla. Kunhan elämä autottomana siellä sujuu lapsen kanssa hyvin. Joten mikä paikkakunta (otsikossa mainittu tai muu) olisi hyvä?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella onnistuu lähiöissäkin hyvin, julkiset kulkee tiuhaan. Pienemmässä paikassa kannattaa asua kävelymatkan päässä keskustasta jos muuttaa, kivoja muuten mutta bussi voi mennä esim 30 min vuorovälillä.

Vierailija
2/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella ei tykätä henkilöautoilijoista keskustassa. Se on vaan etu jos tulee ratikalla tai bussilla sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella tosiaan vuorovälit ovat hyvät, mutta kaupunginosasta toiseen mennään lähinnä vaihtamalla keskusta-alueella, mikä on syvältä kooloninmutkasta, sillä 1) ratikan etuajo-oikeus blokkaa kaikilta muilta tien, odotellaan 2) täällä on piiiiiitkä punaisen aallon perinne, menit mistä mihin tahansa ja 3) tietyöt ja Nokia-areenan tapahtumat aiheuttavat ylläripylläriviivytyksiä, joten vaihdot tökkivät aivan saakelisti. 11 km:n työmatkaan saa helposti 45 min menemään, ja meillä täällä lähiössä on 8 minuutin vuoroväli.

Vierailija
4/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli neljän lapsen autoton yh pikku paikkakunnalla jossa ei ollut julkista liikennettä. Pyörällä haki kaupasta ruokaa säällä kuin säällä. Jopa lapsena ymmärsin että äitini elämä oli ihan kamalaa.

Joten ap, pääkaupunkiseudun lisäksi ainoat vaihtoehtosi ovat Tampere ja Turku koska Suomessa ei ole toimivaa joukkoliikennettä missään muualla.

Vierailija
5/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella oli jopa helpompi olla käyttämättä autoa kuin Helsingissä on.

Vierailija
6/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa pärjää hyvin julkisilla, joskus olikin vertailussa kärkisijoilla julkisen liikenteen osalta. Jos asuisin vielä Kuopiossa en missään tapauksessa tarvitsisi autoa, enkä sellaista kuluerää pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa tarkempaa asuinaluetta ja paikkaa, niin pitäisi onnistua kaikissa noissa kaupungeissa.

Vierailija
8/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella kannattaa kuitenkin katsoa, että koti ja työpaikka eivät ole liian kaukana toisistaan, koska joidenkin alueiden väliseen matkaan saa menemään tuhottomasti aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti oli neljän lapsen autoton yh pikku paikkakunnalla jossa ei ollut julkista liikennettä. Pyörällä haki kaupasta ruokaa säällä kuin säällä. Jopa lapsena ymmärsin että äitini elämä oli ihan kamalaa.

Joten ap, pääkaupunkiseudun lisäksi ainoat vaihtoehtosi ovat Tampere ja Turku koska Suomessa ei ole toimivaa joukkoliikennettä missään muualla.

Vaasa

Vierailija
10/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän selittää Tampereen tilanteen. Se riippuu -missä kohdassa- tai ilmansuunnalla asuu. On paikkoja joissa on marketit ja kaupat (tuurilla suoralla linjalla) tai mutkan takana hankalasti, sitten on paikat joissa on vain yksi huono kauppa. On bussipysäkkejä joissa on vain yksi (bussi) vaihtoehto odotella, toisissa usea odotteluun ja et oikeastaan halua influaikoina tungeksia ahtaasti. Ratikka sekoitti kaiken, vaikka auttaa iäkkäitä osaksi. Lisäksi pikkukaupassa on kallista ja huono valikoima, lähes aina, tarvitaan ainakin kaksi erilaista vertailuun - joka sekään ei riitä. Ja pakettinoutopisteet. Entä apteekki. Huomasin yhdellä miehellä sähköpyörän, jossa oli kuljetussysteemi takana pyörillä.

Tampereella on välimatkat inhottavia ruuhkissa, kun vertaa pienempään kaupunkiin - pienemmässäkin voi olla ruuhka tosin. Ilmansaasteita, melua, väkeä. Pitää odotella joskus rauhallista kohtaa, jos haluaa vähän rauhaa, mutta paikat nykyään ihmisiä täynnä. -Jos on rahaa, kotiin saa tilattua rahdin isommalle, jos ei ole rahaa tilanne vaikeutuu 99%. Köyhänä joku voisi asua mieluummin rauhallisemmassa pienemmässä paikassa, mutta niistä puuttuu taas kaupat joista saisi edullisemman vaihtoehdon.

Jos paikka johon menet on eri kaupunginosassa (kaukana), kulkuneuvojen vaihto on hullua ja stressaavaa - sää voi olla viileä tai kuuma. Sataakin. Vuosien saatossa ottaisit palvelut mieluummin lähempää tai valitsemasi paikat. Säästää AIKAA. Yksityinen lääkäri maksaa aina ja hammaslääkäri. Julkiselle ei välttämättä pääse kovin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvolassa onnistuu hyvin, jos hommaa pyörän.

Vierailija
12/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä pärjää kohtuu hyvin ilman autoa, riippuu tietenkin mille alueelle haluaa. Bussit kulkevat ihan hyvin, varsinkin jos löydät asunnon keskustan läheisyydestä.

Pienemmillä paikkakunnilla (Mikkeli jne.) tarvitsee auton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa on todella pitkät etäisyydet eri kaupunginosien välillä, koska kaupunginosat ovat hajallaan järvenrannoilla eikä korkeiden mäkien päälle ole rakennettu. Tämä tarkoittaa sitä, että pyöräillen matkat ovat pitkiä.

Kouvolassa taas palvelut ovat siirtyneet pitkälti Veturi-kauppakeskukseen joka sijaitsee melko syrjässä muita kuin autoilijoita ajatellen.

Mikkeli on itse kaupunkiosan osalta pieni ja suomalaisittain melko tiivis kaupunki, eli siellä on nopea liikkua pyörällä.

Vierailija
14/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella paikoin liikenne on hullua ja vaarallista. Tullut isoja rekkoja ja huoltoautoja kuvioihin. Aura-autoissa osa ok ja muutama formulakuski. Jalankulkijan pitää olla hereillä totaalisesti ylityskohdissa ja niitä ennen, tien reunassakin ja loppuosassa kävelytietä. Ennen se oli rennompaa, liikenne. Keskustassa (olikohan Kaakinmaa) yksi pakettiauto kääntyy aina vauhdissa pihaan yhtäkkiä. Ihan jalankulkijan "kauhu". Silti liikenne ei ole yhtä paha kuin Kaliforniassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa pärjää hyvin julkisilla, joskus olikin vertailussa kärkisijoilla julkisen liikenteen osalta. Jos asuisin vielä Kuopiossa en missään tapauksessa tarvitsisi autoa, enkä sellaista kuluerää pitäisi.

Vanhana kuopiolaisena ja nykyisenä joensuunlaisena olen tullut hyvin toimeen autottomana vaikka minulla on ollut ajokortti 18-vuotiaasta lähtien. Kun asuin Puijonlaaksossa aina lukioon asti kävelin kaikki koulumatkat eikä sieltä ollut pitkä matka edes Kuopion torille.

Joensuussakin olen tottunut liikkumaan jalan ja polkupyörällä enkä ole turvautunut edes muuten hyvin kattavaan paikalliseen linja-autoliikenteeseen. Ollessani aikoinaan ns. köyhä yliopisto-opiskelija olisi ollut taloudellisesti hölmöä hankkia henkilöautoa sen tuottamien jatkuvien juoksevien kulujen ja huonon jälleenmyyntiarvon takia. Minulla ei ollut myöhemminkään mitään erityistä hinkua hankkia autoa taloudellisesti hyvästä tilanteesta huolimatta, sillä kannatan myös hyötyliikuntaa kaiken istumisen vastapainoksi. Jos ostan uusia huonekaluja tai muuta isompaa tavaraa, sovin niiden kotiinkuljetuksesta pakettiautolla kaupanteon yhteydessä.

Joensuun ja Kuopion kaltaisissa kaupungeissa on muuten hyvät ja kattavat pyörätiet eikä siellä tarvitse pujotella autojen seassa.

Vierailija
16/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joensuun ja Kuopion kaltaisissa kaupungeissa on muuten hyvät ja kattavat pyörätiet eikä siellä tarvitse pujotella autojen seassa.

Joensuussa on hiljattain muutettu pyöräteitä jalkakäytäviksi koska siellä on alettu ajatella, että polkupyörä on ajoneuvo ja kuuluu autojen joukkoon eikä kävelijöiden joukkoon.

Vierailija
17/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella kannattaa kuitenkin katsoa, että koti ja työpaikka eivät ole liian kaukana toisistaan, koska joidenkin alueiden väliseen matkaan saa menemään tuhottomasti aikaa.

Ja päikky kolmantena kääntöpaikkana voikin olla vaikka missä.

Vierailija
18/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti oli neljän lapsen autoton yh pikku paikkakunnalla jossa ei ollut julkista liikennettä. Pyörällä haki kaupasta ruokaa säällä kuin säällä. Jopa lapsena ymmärsin että äitini elämä oli ihan kamalaa.

Joten ap, pääkaupunkiseudun lisäksi ainoat vaihtoehtosi ovat Tampere ja Turku koska Suomessa ei ole toimivaa joukkoliikennettä missään muualla.

Kyllä Joensuussa paikallisbussit liikkuvat hyvin kattavasti eri kaupunginosien ja keskustan välillä. Esimerkiksi minun parvekkeeni ohi kulkee klo 5-22 välisenä aikana 30 minuutin välein yksi paikallisbussi jos sille olisi tarvetta. Lauantaina kaksi viimeistä bussia lähtee klo 22:55 ja 23:50 ja takaisin keskustasta lähtisi viimeinen bussi sunnuntaina klo 00:20.

Vierailija
19/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkelissä ei tarvitse edes julkisia jos asuu keskustan lähistöllä.

Vierailija
20/77 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa pärjää hyvin julkisilla, joskus olikin vertailussa kärkisijoilla julkisen liikenteen osalta. Jos asuisin vielä Kuopiossa en missään tapauksessa tarvitsisi autoa, enkä sellaista kuluerää pitäisi.

Miten kuskaat viikonlopun ostokset tai jos tarvit ostaa jotain isompaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi