Millaista on asua ajokortittomana yh:na Tampereella, Kuopiossa, Kouvolassa, Mikkelissä tms?
En voi saada ajokorttia terveyssyistä. Eli autoton olen ja tulen olemaan. Nyt asun lapsen (4-v) kanssa Helsingissä eikä autottomuudessa ole ongelmaa. Lapsen isä asuu muualla kuin kanssamme, tapaa lasta vain satunnaisesti. Haaveilen muutosta muualle Suomeen, mutta koska olen asunut aina täällä, niin en tiedä mikä paikkakunta olisi hyvä. Melkein mitä vain voisin kokeilla. Kunhan elämä autottomana siellä sujuu lapsen kanssa hyvin. Joten mikä paikkakunta (otsikossa mainittu tai muu) olisi hyvä?
Kommentit (77)
Hehheh, vai että yh kuljettaa pyörällä Suomen talvessa isot ruokaostokset? En ole eläessäni tavannut minkäänlaista perhettä, jossa tehdään näin. Varsinkaan pikkukaupungissa.
Joensuussa opiskelleena voin kertoa, että se on täydellinen autottomalle. Linja-autoja kulkee, palveluauto kulkee, takseja kulkee, pyöräteitä ja pyöräkaistoja riittää (ovat rakentaneet lisää sen jälkeen kun muutin pois). Kävelymatkan (hyväkuntoiselle) päästä löytyy paljon lähiluontokohteita. Joka asuinalueelta lähtee joku luontopolku johonkin suuntaan. Jokimaisema on keskustassa ja järvimaisemaa riittää molempiin suuntiin useita kilometrejä. Nykyään taitaa olla pikku s-market joka asuinalueella (paitsi niillä joissa on k- tai isompi cm tai prisma. Autottomalle todella hyvä. Olen sentään asunut useilla paikkakunnilla ja on vertailukohtia. Harmittaa ihan kun muutin pois.
Anteeksi nyt mutta miksi IHMEESSÄ haluaisit muuttaa Mikkeliin tai Kouvolaan? Molemmat masentavia, taantuneita maalaiskuntia. Ihmiset veemäisiä ja kaupungissa ei minkäänlaisia mahdollisuuksia mihinkään. Siksi ihmiset alkavat kyttäämään ja kiusaamaan toisiaan, kun ei ole muutakaan tekemistä. Otsikon vaihtoehdoista valitse Tamperer tai Kuopio.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni Joensuun bussiliikenne on kokonaisuudessaan aika vähäistä. Prismaan ja muihin sen alueen kauppoihin ei pääse kunnolla. Keskustassa täytyy kävellä tai pyöräillä joka suuntaan, ts. keskustan ulkolaidat ovat saavuttamattomissa.
En tiedä onko enää, mutta noin 5 vuotta sitten Prismalle pääsi kyllä sekä linja-autolla, että palveluautolla. Palveluauto on toki ensisijaisesti vanhuksille ja sairaille, mutta ottavat he terveitäkin kyytiin, mikäli on tyhjiä penkkejä. Se on pieni auto. Mikähän sen nimi olikaan.... Olikohan se Noutopoika? Voin muistaa väärinkin. Siitä tulee sitten 20 euron sakkomaksu, mikäli ei tulekaan tilattuun kyytiin. Kyyti on hidas, kun se vie ihmisiä tk:hon ym. Mutta siis sillä pääsee Prismaan tai teollisuusalueelle myös. Linja-auton numeroa en muista. mutta aikataulusta löytyy varmaan ajankohtaiset tiedot. Lähtöpysäkit kai ainakin vaihtoivat paikkaa kun keskustassa oli iso remppa. Joku paikkakuntalainen voisi tietää numeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni Joensuun bussiliikenne on kokonaisuudessaan aika vähäistä. Prismaan ja muihin sen alueen kauppoihin ei pääse kunnolla. Keskustassa täytyy kävellä tai pyöräillä joka suuntaan, ts. keskustan ulkolaidat ovat saavuttamattomissa.
En tiedä onko enää, mutta noin 5 vuotta sitten Prismalle pääsi kyllä sekä linja-autolla, että palveluautolla. Palveluauto on toki ensisijaisesti vanhuksille ja sairaille, mutta ottavat he terveitäkin kyytiin, mikäli on tyhjiä penkkejä. Se on pieni auto. Mikähän sen nimi olikaan.... Olikohan se Noutopoika? Voin muistaa väärinkin. Siitä tulee sitten 20 euron sakkomaksu, mikäli ei tulekaan tilattuun kyytiin. Kyyti on hidas, kun se vie ihmisiä tk:hon ym. Mutta siis sillä pääsee Prismaan tai teollisuusalueelle myös. Linja-auton numeroa en muista. mutta aikataulusta löytyy varmaan ajankohtaiset tiedot. Lähtöpysäkit kai ainakin vaihtoivat paikkaa kun keskustassa oli iso remppa. Joku paikkakuntalainen voisi tietää numeron.
Eikö muuten Lieksaan menevät pitkän linjan vuorotkin aja Prisman vierestä?
Vierailija kirjoitti:
Hehheh, vai että yh kuljettaa pyörällä Suomen talvessa isot ruokaostokset? En ole eläessäni tavannut minkäänlaista perhettä, jossa tehdään näin. Varsinkaan pikkukaupungissa.
Minä taas olen nähnyt heitä paljonkin. Itse vedin pulkalla, kunnes tuli vetiset talvet.
Kouvolaan muuttamista kannattaa välttää jo pelkästään korkean kuntaveron vuoksi, itse siirsin osoitteen halvempaan kuntaan vaikka asun Kouvolassa. Mitä tulee työpaikkoihin, niitä ei kohta enää ole kyseisellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi ensimmäiseksi mieleen puntaroida, että miten pääsen jossakin kaupungissa liikkumaan bussilla. Ellei nyt ole vakavammin sairas, siinä tapauksessa toki asia on tärkeä.
Ruokaostokset kuljeutuvat mainiosti myös bussilla matkustaessa, jopa paremmin.
Eikä niitä tarvitse roudata viikon ostoksia kerralla.
Ja myös Kuopiossa on lähiruokakauppoja ihan kiitettävästi.
Isommat ostokset toimittaa kyllä kauppa kotiin asti lisämaksusta ( kodinkoneet, huonekalut ym..)
Asuinympäristönä Kuopio on minulle se paras, kaunein ja ohanat ihmiset ovat se kaikkein ihanin asia .Jos olisit autoton yh lähitöissä, bussipohdinta olisi hyvinkin oleellista.
Jotkut vissiin kuvittelee, ettei lähiöissä asu ollenkaan autottomia yh:ia....
Ohis
Tampereella toimii hyvin. Minulla on ajokortti mutta ei omaa autoa ja meillä arki toimii hienosti julkisilla sekä jalan ja pyörällä liikkuen. Toki olen valinnut asua keskustan lähistöllä. Lapsille löytyy hyvin harrastuksia johon kävellä tai mennä ratikalla. Itse pyöräilen töihin, matka 10 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi ensimmäiseksi mieleen puntaroida, että miten pääsen jossakin kaupungissa liikkumaan bussilla. Ellei nyt ole vakavammin sairas, siinä tapauksessa toki asia on tärkeä.
Ruokaostokset kuljeutuvat mainiosti myös bussilla matkustaessa, jopa paremmin.
Eikä niitä tarvitse roudata viikon ostoksia kerralla.
Ja myös Kuopiossa on lähiruokakauppoja ihan kiitettävästi.
Isommat ostokset toimittaa kyllä kauppa kotiin asti lisämaksusta ( kodinkoneet, huonekalut ym..)
Asuinympäristönä Kuopio on minulle se paras, kaunein ja ohanat ihmiset ovat se kaikkein ihanin asia .Jos olisit autoton yh lähitöissä, bussipohdinta olisi hyvinkin oleellista.
Jotkut vissiin kuvittelee, ettei lähiöissä asu ollenkaan autottomia yh:ia....
Ohis
Lähitöissä, miksei lähiöissäkin. Päikkyikäinen tekee vielä omat muuttujansa.
Jyväskylässä ainakin hankalaa. Julkiset yhteydet ovat huonot ja kaikkialle on pitkä matka + maasto mäkistä. Kesän ja syksyn pärjää pyörällä, jos ei 10 km:n matkat suuntaansa häiritse, mutta talvella on auto melkein pakollinen, jos aikoo muuallakin kuin keskustassa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Eläpä höpötä omias. Prisman seudulle on ihan oma bussilinjakin, jos jalat tai fillari ei kanna.
Vierailija kirjoitti:
Ei se muiden vika ole, jos sulla on tapana kulkea laput silmillä. Nyt oli niin hölmöä settiä, että sun olisi kannattanut olla ihan ääneti.
Jokaisessa noista kaupungeista on paikkoja joissa ei pärjää autotta ja paikkoja joissa pärjää.
Varmasti missä tahansa voi pärjätä ilman autoa. Paljon riippuu esimerkiksi kodin ja työpaikan sijainnista. Esimerkiksi Kouvola on todella laaja kunta, jossa on useampi keskusta. Julkista liikennettä on mutta ei mitenkään paljon. Jos esimerkiksi haluat päästä Korialta töihin Kuusankoskelle julkisilla, niin matka-aika on 30-40 minuuttia ja vuoroväli 30 minuuttia. Ei sinänsä paha mutta bussista myöhästyminen pidentää päivää aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa pärjää hyvin julkisilla, joskus olikin vertailussa kärkisijoilla julkisen liikenteen osalta. Jos asuisin vielä Kuopiossa en missään tapauksessa tarvitsisi autoa, enkä sellaista kuluerää pitäisi.
Kannattaa muistaa se, että Kuopiossa bussit ei kulje ollenkaan juhlapyhinä, ja bussiliikenteen toimivuus riippuu alueesta, kuten muuallakin.
Eli takseja joutuu käyttämään silloin tällöin.Kyllä kulkee, vuoroväli on vain harvempi.
Tuttavapiirissä on kaksi Kuopiossa asuvaa autotonta vuoroviikkovanhempsa ja hyvin ovat pärjänneet. Molemmilla on kaksi lasta.
Höpö höpö.
Joulut ja juhannukset on sitä, että bussiliikenne pysähtyy päiväksi tai kahdeksi. Se lukee ihan firman sivuillakin aina kohdassa "ajankohtaista".Miten joku on voinut asua täällä huomaamatta sitä?
Kävin katsomassa sivulta viime juhannuksen kohdalta, ja siellä lukee
"Lauantaina 24.6. vuorot eivät liikennöi".Joten aika hölmöä alapeukuttaa asiaa, joka on niinkin helposti todistettava.
Kirjoitut juhlapyhistä monikossa, mikä antaa ymmärtää että kyseessä olisi kaikki vuoden juhlapyhät. Taitaa joulu ja juhannus olla ne ainoat pyhät, kun liikennöinnissä on päivän tauko.