Pyöräily ja suojatie
Suojatie ylitetään TALUTTAMALLA pyörää. Miksi tämä näyttää olevan joillekin epäselvää. Paljon vaaratilanteita, joista selviäisi kun noudattaisi lakeja
Kommentit (15)
Polkupyörällä saa ajaa suojatietä pitkin sekä pituus- että poikittaissuunnassa ihan niin kuin muillakin ajoneuvoilla. Tämä muutos tuli uuden tieliikennelain myötä. Toki pyöräilijän on väistettävä suojatietä kulkevaa tai suojatielle pyrkivää jalankulkijaa, mutta se ei tarkoita taluttamista.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörällä saa ajaa suojatietä pitkin sekä pituus- että poikittaissuunnassa ihan niin kuin muillakin ajoneuvoilla. Tämä muutos tuli uuden tieliikennelain myötä. Toki pyöräilijän on väistettävä suojatietä kulkevaa tai suojatielle pyrkivää jalankulkijaa, mutta se ei tarkoita taluttamista.
Et sit viittinyt perehtyä liikenneturvan linkkiin?
Niin, pyörällä saa ajaa pyörätien (yhdistetty jalankulkuun tai pyöräilyyn tarkoitettu väylä) jatkeena olevan suojatien yli, tilanteessa noudatetaan tieliikenteen sääntöjä (huom! myös autoilijoiden pitää noudattaa sääntöjä).
Se että katua ei saa ikinä ylittää pyöräillen suojatien kohdalta, on täysin vanhentunutta tietoa, jota on turha levittää!
Pyörällä saa ajaa suojatiellä jos se on myös pyörätien jatke.
Autoilija väistää pyörää jos on kääntymässä tai tulee kolmion takaa.
Muistetaan vielä että vaikka saa ajaa suojatiellä, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että autoilijan on väistettävä.
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan vielä että vaikka saa ajaa suojatiellä, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että autoilijan on väistettävä.
Autoilijan on väistettävä jos kolmio niin osoittaa tai autoilija kääntyy.
Pyörällä saa nykyään ajaa suojatien yli kaikissa niissä paikoissa joissa suojatie on osa lain mukaista ajoreittiä.
Suojatien merkintöjä käytetään nykyään niissä paikoissa joissa pyörälijällä on velvollisuus väistää ylitettävän tien liikennettä, siinä missä pyörätien jatkeeksi merkitään ne paikat joissa ylitettävän tien liikenne tulee kärkikolmion tai vastaavan takaa ja on velvollinen väistämään pyöräilijää.
Eli merkinnät suojatiestä tai pyörätien jatkeesta kertovat väistämisvelvollisuudesta, eivät siitä saako kyseisessä paikassa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan vielä että vaikka saa ajaa suojatiellä, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että autoilijan on väistettävä.
Autoilijan on väistettävä jos kolmio niin osoittaa tai autoilija kääntyy.
Kyllä, tiedän tämän. Edelleen oikeus ajaa ja väistämisvelvollisuus suojatiellä ovat eri asia.
Turvallisuus tarkoittaa sitä, että viisaampi väistää kaiken varalta. Ja tässä tapauksessa se pyöräilijä on / tulee olla viisaampi eli pyöräilijä on suojattomampi. Autoilijahan ei sitten kuitenkaan aina syystä tai toisesta väistä, vaikka pitäisi. Säästyy monelta läheltä piti- tilanteelta, kun on jopa hieman liiankin varovainen. Sitä paitsi kohta alkavat myös liukkaat kelit (ja liukkaiden puunlehtien päällystämät ajoradat), mitkä on huomioitava vauhdinjaossa. Sitten kun onnettomuus on tapahtunut, ei paljon auta, kumpi oli oikeassa, jos pahoin loukkaantuu. Muuten kuin tietysti korvausten maksamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Saahan siitä myös ajaa pyörällä, silloin vain jos on yli 12v niin pitää väistää autoja.
Suojatiesäännöt koskevat alle 12-vuotiastakin. Lapset saavat ajaa jalkaköytävällä, mutta muuten heitä koskee samat ajoneuvon säännöt kuin muitakin. Jalkakäytävällä pyöräilevän lapsen on väistettävä jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus tarkoittaa sitä, että viisaampi väistää kaiken varalta. Ja tässä tapauksessa se pyöräilijä on / tulee olla viisaampi eli pyöräilijä on suojattomampi. Autoilijahan ei sitten kuitenkaan aina syystä tai toisesta väistä, vaikka pitäisi. Säästyy monelta läheltä piti- tilanteelta, kun on jopa hieman liiankin varovainen. Sitä paitsi kohta alkavat myös liukkaat kelit (ja liukkaiden puunlehtien päällystämät ajoradat), mitkä on huomioitava vauhdinjaossa. Sitten kun onnettomuus on tapahtunut, ei paljon auta, kumpi oli oikeassa, jos pahoin loukkaantuu. Muuten kuin tietysti korvausten maksamisessa.
Turvallisuus tarkoittaa myös sitä, että toiminta on ennustettavaa. Jos osa vapaaehtoisesti luopuu oikeuksistaan, niin se tuottaa heti hämmennystä ja epätietoisuutta, mikä on yksi onnettomuuksille altistava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus tarkoittaa sitä, että viisaampi väistää kaiken varalta. Ja tässä tapauksessa se pyöräilijä on / tulee olla viisaampi eli pyöräilijä on suojattomampi. Autoilijahan ei sitten kuitenkaan aina syystä tai toisesta väistä, vaikka pitäisi. Säästyy monelta läheltä piti- tilanteelta, kun on jopa hieman liiankin varovainen. Sitä paitsi kohta alkavat myös liukkaat kelit (ja liukkaiden puunlehtien päällystämät ajoradat), mitkä on huomioitava vauhdinjaossa. Sitten kun onnettomuus on tapahtunut, ei paljon auta, kumpi oli oikeassa, jos pahoin loukkaantuu. Muuten kuin tietysti korvausten maksamisessa.
Autoilijat ei monesti väistä edes jalankulkijoita, vaikka väistämisvelvollisuus olisi ihan selvä. Olen itse tuon monesti huomannut silloin, kun olen jalkaisin liikenteessä. Vaikka olen suojatielle astumassa, niin autoilija painaa vain menemään, ilman aikomustakaan hidastaa. Olen sitten itse odottanut, kun ei huvita auton alle jäädä.
Saahan siitä myös ajaa pyörällä, silloin vain jos on yli 12v niin pitää väistää autoja.